Actualitate

Proiect inedit al unor liceeni din Cluj privind introducea de meniuri în limbaj braille în restaurante

Un meniu scris în limbaj braille a fost introdus, în premieră pentru Cluj, de un restaurant care a decis ca prin această iniţiativă să susţină încercarea unei asociaţii de liceeni care doreşte să vină în sprijinul nevăzătorilor.

Clubul de iniţiativă comunitară IMPACT al Liceului teoretic "Onisifor Ghibu" a lansat joi proiectul "Feel your menu", prin care elevii şi-au propus să doteze mai multe restaurante din Cluj-Napoca cu meniuri scrise în limbaj braille.

"Feel your menu" este o iniţiativă care face parte dintr-un proiect mai amplu, "Feel your city", prin care liceeni au lansat mai multe proiecte al căror scop este acela de a face Clujul mai prietenos pentru persoanele cu deficienţe de vedere.

"Accesibilizarea pentru toate categoriile de persoane este o prioritate pentru toate oraşele europene. Designul universal conferă o serie de avantaje, de la costuri reduse (odată implementat nu mai trebuie revenit cu îmbunătăţiri asupra serviciului respectiv), până la faptul că o categorie mult mai mare de oameni vor căuta respectivul produs. Restaurantele sunt locuri de socializare, care contribuie la dezvoltarea turismului unui oraş şi la un spaţiu urban vibrant. Având în vedere că în Cluj există peste 2.000 de persoane cu deficienţe de vedere, ţinând cont de faptul că în România există doar trei oraşe unde există licee speciale pentru nevăzători, introducerea de meniuri în braille în restaurante este o necesitate. Prin acestea, restaurantele contribuie la accesibilizare, în acord cu pretenţiile unui oraş deschis cum este Cluj-Napoca', a declarat coordonatorul proiectului "Feel your city", Anda Culişir, potrivit Agerpres.

O altă membră a Clubului de iniţiativă comunitară IMPACT a spus că elevii s-au implicat în sprijinirea comunităţii de nevăzători şi, în urma discuţiilor pe care le-au avut cu ei de-a lungul timpului, au aflat că lipsa din restaurante a meniurilor în limbaj braille era considerată o problemă supărătoare. Practic, a explicat ea, personalul restaurantelor nu are la dispoziţie timpul necesar să citească întregul meniu unui client cu deficienţe de vedere, astfel că el trebuie să se limiteze la informaţiile pe care le primeşte verbal, lucru care de multe ori îi frustrează sau îi face să se simtă prost.

Membrii Clubului de iniţiativă comunitară IMPACT au reuşit, prin acţiunile pe care le-au organizat, să strângă banii necesari cumpărării unei imprimante braille, care costă în jur de 5.000 de euro şi au printat pentru un restaurant din Cluj-Napoca două meniuri. În săptămânile următoare, ei vor să facă acelaşi lucru şi pentru alte câteva localuri care au acceptat să sprijine această iniţiativă.

"Este o onoare şi o bucurie pentru noi să găzduim un astfel de eveniment. Am răspuns imediat solicitării venite din partea elevilor de a traduce meniul. Suntem încântaţi de ideea că experienţa culinară poate fi tradusă şi înţeleasă şi de persoanele cu vedere slabă sau nevăzători", a declarat managerul de comunicare al unui restaurant.

Implementarea acestui proiect a fost posibilă cu ajutorul fondurilor strânse în cadrul festivalului caritabil Ghibstock, dar şi prin deschiderea restaurantelor partenere. Ajuns deja la a opta ediţie, festivalul va încerca să strângă fonduri pentru a continua dezvoltarea acţiunilor de accesibilizare a anumitor zone reprezentative pentru oraşul Cluj-Napoca, având ca public ţintă persoanele nevăzătoare sau cu vedere slabă. O parte din banii colectaţi anul trecut au fost folosiţi pentru crearea plăcuţelor panoramice tactile pe dealul Cetăţuie, dar şi crearea unei expoziţii temporare în faţa podului Elisabeta din Cluj-Napoca. 

Etichete: Onisifor ghibu
abonare newsletter