Actualitate
Tișe a mai găsit o metodă de a pune bețe-n roate aeroportului
Consiliul Județean Cluj refuză în continuare să facă recepția pistei de decolare-aterizare și a unei platforme de parcare a aeronavelor din incinta aeroportului și plătește servicii care să investigheze cauzele care au dus la apariția unor fisuri în zona căilor de rulare. Potrivit conducerii aeroportului, investițiile au mai fost expertizate în 2013, expertiză care a atestat calitatea lucrărilor efectuate.
Forul județean plătește peste 10.000 de euro pe “servicii (studii tehnice, servicii de geologie, servicii de inginerie geotehnică) pentru realizarea investigațiilor necesare pentru efectuarea expertizei tehnice a proiectului în baza căruia s-a realizat platforma de aeronave Apron 4”.
“În cadrul procedurii de recepție finală a obiectivului de investiții proiectare și execuție platformă de staționare aeronave Apron 4, a stabilit necesitatea expertizării acestui obiectiv. Valoarea estimată a contractelor este de 54.694 lei fără TVA”, arată Consiliul Județean.
Potrivit caietului de sarcini, lista investigațiilor care vor fi realizate sunt: măsurători de capacitate portantă pe 9 dale fisurate și pe datele situate în zona suprafeței pe care rulează roțile aeronavelor, sondaje prin carotare în structura de rezistență (atât în datele fisurate, cât și în cele nefisurate), determinarea caracteristicilor straturilor (grosimea straturilor, clasa betonului de ciment), determinarea adâncimii și deschiderii fisurilor.
“Prestatorul va asigura, de asemenea, și reparațiile ce se impun a fi realizate ca urmare a prelevărilor/investigațiilor realizate. Prestatorul va avea în vedere ca în procesul de investigare să nu aducă degradări, deteriorări sau distrugeri de orice natură asupra obiectivului de investigat sau a altor obiective din incinta aeroportului. Durata de realizare a investigațiilor este de o lună de la emiterea ordinului de începere a prestării serviciilor”, arată instituția.
În noiembrie anul trecut, în timpul unei vizite la aeroport, președintele CJ Cluj Alin Tişe afirma că sunt probleme la noua pistă şi ameninţa cu plângeri penale.
“S-au identificat fisuri în pistă (...) Am constatat pe pista nou făcută, care este în garanţie, anumite crăpături care vor trebui reparate fie pe banii constructorului fie dacă se acoperă din garanţie fie din alţi bani. Vom solicita o expertiză pentru a vedea exact care este calitatea pistei, cum a fost ea folosită, care e rezistenţa ei. Odată ce ea iese din garanţie va trebui s-o preluăm în domeniul public al judeţului şi vom răspunde pentru tot ceea ce este acolo. Este clar că o pistă făcută de trei ani nu avea voie să aibă acele fisuri, e clar că pe anumite zone lucrările nu sunt de calitatea dorită”, spunea Tișe.
Acesta a spus că va face plângeri penale pentru calitatea lucrărilor.
“Această platformă (n.red. Apron 4) care a fost făcută fără licitaţie sau această pistă nu vor putea fi preluate în patrimoniul judeţului până când ele nu sunt conforme cu proiectul tehnic licitat. Dacă pentru aceasta se impune darea în judecată a constructorului, se impune recuperarea din garanţie sau dacă se impun plângeri penale, le vom face (...) S-au cheltuit 50 de milioane de euro pe această pistă şi dacă are probleme trebuie luate măsuri urgente. Dacă vom avea suspiciuni de fraudă, vom face plângeri penale. Vom face plângeri inclusiv pentru calitatea lucrărilor”, a mai spus Tişe.
Directorul Aeroportului Internaţional Cluj David Ciceo spune că problemele de la pistă “sunt minore” şi că vor fi rezolvate în perioada de garanţie. Mai mult, Ciceo declara în trecut că dacă nu s-ar fi dat în folosinţă platforma de parcare pentru aeronave Apron 4 s-ar fi îngreunat negocierile cu mai multe companii aeriene, care ar fi dus la stagnarea dezvoltării aeroportului şi astfel s-ar fi blocat dezvoltarea traficului.
“Problemele pe care le are pista sunt absolut minore, bineînţeles că toate trebuie rezolvate în perioada de garanţie. Toate zborurile se desfăşoară în deplină siguranţă. Este cea mai bună pistă din România. Obiectivul de investiții «Pistă de decolare-aterizare de 3500m Etapa I și suprafețe de mișcare aferente» la Aeroportul Internațional Cluj-Napoca a fost expertizat tehnic la solicitarea Consiliului Județean Cluj, imediat după terminarea lucrărilor, în anul 2013, expertiză care a atestat conformitatea și calitatea lucrărilor efectuate. Pista de decolare-aterizare a Aeroportului îndeplinește toate condițiile de desfășurarea a activității de trafic aerian în condiții de siguranță și securitate, fiind certificată de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. De asemenea, la toate acestea se adaugă și aprecierile pozitive primite din partea tuturor companiilor aeriene care efectuează zboruri pe Aeroportul Internațional Cluj”, a precizat Ciceo.
Din comisia de recepţie finală a obiectivului de investiții „Platforma de staționare aeronave Apron 4” fac parte, printre alții, Simona Gaci (secretar al judeţului Cluj), Claudiu Salanţă (arhitect şef al judeţului), Cristina Șchiop (director general – CJ Cluj, Mariana Rațiu (director executiv – CJ Cluj), Ștefan Iliescu (director executiv – CJ Cluj), Florica Mureșan (director tehnic - Aeroportul Internațional Avram Iancu), Ana-Maria Crețu (șef serviciu tehnic - Aeroportul Internațional Avram Iancu), Flaviu Coste - inginer serviciul tehnic - Aeroportul Internațional Avram Iancu).
La nivelul anului 2017, Aeroportul Internaţional Cluj a înregistrat un trafic total de 2,69 milioane pasageri, în creştere cu 43% faţă de anul 2016 când s-au înregistrat 1,88 milioane pasageri.