Actualitate
UN NOU MIJLOC DE TRANSPORT ÎN COMUN, la Cluj. 7 primării își dau mâna pentru TRENUL METROPOLITAN!
După centura metropolitană, Clujul ar urma să aibă și un tren metropolitan. Nu mai este un secret pentru nimeni că primarul Emil Boc se gândește să introducă transportul feroviar ca un alt mijloc de transport în comun. Ce șanse de reușită are un asemenea proiect și câți clujeni vor alege să meargă cu trenul la serviciu?
De câteva luni bune, primarul Emil Boc vorbește despre studii de prefezabilitate pentru introducerea transportului feroviar în zona metropolitană.
Acum, 7 primării, Gilău, Florești, Cluj, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida, își dau mâna și vor încheia un acord de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate și impact asupra mediului în ceea ce privește introducerea trenului metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida.
“Unul din obiectivele politicii pentru dezvoltarea infrastructurii de mobilitate și acces prevăzută în Strategia de Dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca 2014-2020 are în vedere o conectare mai bună a orașului în teritoriu către obiectivele administrative, sociale și economice din municipiu, precum și din teritoriul metropolitan către alte județe. Totodată, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a zonei metropolitane Cluj prevede, printre altele, asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populația zonei metropolitane și a unui transport eficient către municipiul Cluj-Napoca din mediul rural. Dezvoltarea investițiilor în infrastructura feroviară, inclusiv, în implementarea unui tren metropolitan în Cluj-Napoca și localitățile limitrofe, este justificată de faptul că această categorie de transport public în comun de călători este sigură, modernă, rapidă și funcțională”, se arată în proiectul care va fi prezentat, dezbătut și votat în ședința de Consiliu Local de miercuri.
Municipalitatea clujeană justifică introducerea trenului urban prin faptul că “este un mijloc de transport care circulă atât în interiorul orașului, în regim de distanțe scurte cu opriri dese, cât și în afara lui, în regim de distanțe medii cu stații mai rare, combinând astfel avantajul metroului cu cele ale unui tren regional. Principalul avantaj al trenului urban este independența față de rețeaua de străzi și, deci, timpii de deplasare mai scurți și posibilitatea de funcționare pe baza unui orar”.
Primarul Emil Boc spune că neimplementarea unui sistem de transport public de mare capacitate “va avea un impact negativ puternic, materializat prin creșterea în continuare a traficului rutier, ceea ce va duce la congestii ce vor genera pierderi economice prin pierderea efectivă a timpului persoanelor blocate în trafic, precum și la creșterea numărului de accidente”.
„Din aceste perspectivă se justifică implementarea unui tren metropolitan în Cluj-Napoca și localitățile limitrofe. În acest sens s-a propus încheierea unui acord de asociere între municipiul Cluj-Napoca și comunele Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida care va avea ca obiect realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului pentru trenul metropolitan”, arată Primăria Cluj-Napoca.
Potrivit acordului, principala responsabilitate a celor șapte primării este asigurarea finanțării din bugetul propriu sau din alte surse, inclusiv din fonduri europene, a cheltuielilor pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului aferente tronsoanelor de cale ferată și metrou situate pe raza lor teritorială.
Primăria Cluj-Napoca va mai avea ca și responsabilitate derulează procedurile de achiziție publică privind contractarea serviciilor de elaborare a acestor studii, asigurarea finanțării din bugetul propriu a cheltuielilor legate de serviciile de consultanță în vederea elaborării caietului de sarcini, evaluarea ofertelor și recepția la finalizarea prestării servciilor, dar și recepționarea documentațiilor tehnice care fac obiectul acordului de asociere.
“Contribuția la realizarea acestor studii se stabilește proporțional cu numărul de kilometri de cale ferată și/sau metrou ce străbate teritoriul unității administrativ-teritoriale”, mai menționează acordul de asociere, fără a avansa însă și sume.
Boc: În primă fază, proiectul va fi falimentar
În legătură cu trenul metropolitan, la începutul anului, primarul Emil Boc spunea că acest proiect este prea costisitor pentru a fi pus în practică și a avansat ideea ca un operator privat să pună banii pentru a realiza investiția. Nu înainte să avertizeze că proiectul, în primă fază, ar fi falimentar pentru că locuitorii județului Cluj nu se vor înghesui să folosească acest tren.
“Prima parte a proiectului pe care îl avem în analiză este să multiplicăm numărul de stații pe rutele existente din Baciu, Aeroport și Jucu, pe lângă stațiile existente să mai creăm stații noi și de acolo să realizăm legătura cu autobuze care să aducă oamenii în oraș de la acele stații pentru a avea o altă mobilitate urbană. Eu sunt convins că acel culoar va fi economic, viabil, nu din prima secundă. Trebuie cineva să facă o investiție primară pentru a putea să fie sustenabil. Eu cred că o asociere a comunităților, Baciu, Cluj, Apahida, Consiliul Județean, Jucu trebuie să aibă loc. Să își creeze o asociație de profil care să pregătească operatorul care să lucreze pe această zonă”, a comentat Boc.
Boc a refuzat din start ideea ca trenul metropolitan să fie gestionat de Compania de Transport Public.
A pus controversatul Călin Mitică ochii pe trenul lui Boc?
De cealaltă parte, city-managerul Gheorghe Șurubaru, fost director în cadrul CFR Infrastructură, a confirmat că CFR sprijină acest proiect și anunță posibilitatea de a externaliza serviciul către un operator autorizat.
Acest operator autorizat care ar prelua trenul metropolitan ar putea fi tocmai Transferoviar Grup, deținut de controversatul Călin Mitică (Remarul 16 Februarie). Transferoviar Grup este firma care deţine trenurile private din Transilvania.
În 2014, patronul Transferoviar, Călin Mitică, a fost acuzat de procurorii anticorupție de constituirea unui grup infracțional organizat, dare de mită, spălare de bani și trafic de influență. DNA spunea că acesta ar fi dat mită unor şefi de la CFR Călători pentru a obţine contracte de lucrări, prin fraudarea achiziţiilor publice. Procurorii arătau atunci că scopul grupului infracțional era ca societăţile Transferoviar Grup şi Remarul 16 Februarie, controlate de Călin Mitică, să acapareze o cotă de piaţă cât mai mare, "pe criterii clientelare şi prin corupţie", în ceea ce priveşte lucrări şi servicii atribuite de CFR Călători.