Actualitate
Firma care a dat tunuri la Răchiţele-Ic Ponor a câștigat licitaţia pentru “Drumul Apusenilor”
Licitaţia pentru “Drumul Apusenilor“a fost adjudecată. Lucrarea, care se ridică la peste 22 milioane euro, prevede reabilitarea și modernizarea a 56 de kilometri. Câștigătoarea licitației este o firmă care a dat tun după tun la modernizarea drumului Răchiţele-Ic Ponor.
Asocierea formată din Drumuri Orăşeneşti SA, MBS Group SRL, Aquacons SRL şi D’agostino Angelo Antonio Construtioni Generali SRL va realiza cei 56,3 kilometri din Drumul Apusenilor.
Investiţia, asigurată din fonduri europene, se ridică la 105,7 milioane lei, adică peste 22 milioane euro, fără TVA, iar procedura de adjudecare a durat mai mult de 8 luni.
Două licitaţii, acelaşi câştigător
Tronsonul cel mai mare al Drumului Apuseni, de la Beiuş la Stâna de Vale şi de la Stâna de Vale la Coada Lacului, este întins pe 43,3 kilometri şi a fost adjudecat la valoarea de 84 milioane lei, după ce valoarea estimată în caietul de sarcini a fost de 99,8 milioane lei, fără TVA.
Tronsonul al doilea al Drumului Apuseni se întinde pe 12,9 kilometri, de la Remeţi la Valea Drăganului, până la limita de judeţ cu Clujul. Valoarea estimată a lucrării a fost de 26,9 milioane lei, fără TVA, aceasta fiind adjudecată la 21,6 milioane lei, fără TVA.
Ambele licitații au fost adjudecate de firmele Drumuri Orăşeneşti SA, MBS Group SRL, Aquacons SRL şi D’agostino Angelo Antonio Construtioni Generali SRL.
Primul tronson ar urma să fie finalizat în 2022, iar cel de-al doilea tronson ar urma să fie gata în 2021.
SC Drumuri Orășenești SA este condusă de omul de afaceri orădean Gheorghe Vajai.
Jaful de Răchițele –Ic Ponor are un nume: MBS Group SRL
MBS Group SRL a câștigat în 2008 o licitație privind modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchiţele-Prislop- Ic Ponor. Ceea ce trebuia să fie o lucrare de un an şi jumătate, s-a transformat într-o telenovelă care s-a întins pe 8 ani de zile. 8 ani de zile le-au trebuit autorităţilor judeţene şi constructorilor să asfalteze 20 de kilometri de drum.
Ce se întâmplă când atribui contracte prietenilor
În 2014, după mai bine de şase ani de lucrări, pe drumul Răchiţele - Ic Ponor nu exista nicio urmă de asfalt. Perioada de execuţie era depăşită cu ani buni, iar firma care a executat lucrările a intrat în insolvenţă. Mai mult, o expertiză tehnică confirmă faptul că la construirea acestui drum s-au folosit materiale inferioare faţă de cele prevăzute în contract.
MBS Group aparţine fostului consilier local PDL din Turda Gabriel Silagy. Numele lui Silagy apare în dosarul de corupţie al preşedintelui CJ Cluj Horea Uioreanu. Procurorii spun că acesta i-ar fi dat lui Uioreanu prin intermediari peste 33.000 de lei, la începutul lui 2013. Un an mai târziu, în februarie 2014 Uioreanu a depus o plângere penală la DNA Cluj împotriva firmei MBS Group pe motiv că şi-a bătut joc de lucrările la drumul turistic Răchiţele-Ic Ponor.
Nereguli fără număr
Expertiza comandată de Consiliul Judeţean Cluj la drumul turistic Răchiţele-Ic Ponor a scos la iveală nenumărate nereguli ce pun în pericol siguranţă rutieră şi pietonală. De la betoane care nu se încadrează în clasa minimă de rezistenţă până la fisuri, experţii propun inclusiv demolarea a ceea ce s-a construit. Expertiză tehnică realizată de SC Proexrom SRL Iaşi în luna ianuarie 2014 a fost cerută de Consiliul Judeţean Cluj din cauză că starea tehnică a drumului este deplorabilă.
Expertiza tehnică a arătat că firma fostului consilier local din Turda a folosit materiale inferioare față de cele prevăzute în proiectul tehnic, care nu rezistă în timp, neavând clasa minimă de rezistenţă. Printre neregulile semnalate în cadrul expertizei se numără faptul că executantul nu a respectat proiectul tehnic, nu a fost respectată clasa de betoane şi s-a sesizat apariţia unor degradări ale lucrărilor deja executate, recepţionate şi decontate ca umare a neluării de către executant a măsurilor de conservare necesare.
O expertiză DNA la obiectivul turistic a confirmat o pagubă de 6,6 milioane de lei, lucrări neconforme.
600 de metri de asfalt în 5 ani
La sfârşitul lunii septembrie 2014 din totalul de 20,5 kilometri doar pe 600 de metri de drum s-a turnat asfalt, în contextul în care firma MBS Group a primit 33 de milioane de lei. După tunul dat de MBS, în 2015, proiectul a fost preluat de RAADPP Cluj, care a organizat o licitaţie pentru finalizarea drumului. Licitaţia a fost câştigată de Asocierea Drumuri şi Poduri Judeţene Cluj SA – SC Cridov SRL contra sumei de 13,3 milioane lei.
1,5 milioane de euro pentru un kilometru de drum
În 2017, consilierii judeţeni din Cluj au aprobat un proiect de hotărâre privind „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională -Traseu Regional Transilvania Nord, Drumul Apuseni” ce presupune modernizarea drumului judeţean DJ 108K (limită judeţ Bihor – Baraj Drăgan) și a drumului judeţean DJ 764B (Baraj Drăgan – intersecție DN1).
Peste 35 de milioane de euro va costa modernizarea celor două drumuri judeţene, marea majoritate a banilor provenind din fonduri europene, restul fiind contribuţia Consiliului Judeţean Cluj. Proiectul, denumit „Drumul Apusenilor”, presupune modernizarea a 25 de kilometri, iar lucrarea ar trebui să fie finalizată în 4 ani.
Potrivit Consiliului Judeţean Cluj, valoarea totală a proiectului este de 159,8 milioane lei (35,5 milioane euro), din care contribuţia proprie a judeţului Cluj este de 3,7 milioane lei (peste 825.000 de euro), restul banilor provenind din fonduri europene.