Actualitate
Se pregăteşte lărgirea Podului Garibaldi. Cum vrea Primăria să rezolve problema traficului? “Facem un pod plutitor”
Modernizarea Podului Garibaldi din Cluj-Napoca, promisă de cel puţin 5 ani, nu va duce, cel mai probabil, la închiderea traficului rutier. Viceprimarul Dan Tarcea spune că ia în considerare inclusiv amenajarea unui pod plutitor pentru a nu se da peste cap circulaţia. În 2017, consilierul local Radu Moisin a propus inclusiv închiderea Centurii Floreşti pe durata lucrărilor.
sursa foto ziuadecj.roPrimăria Cluj-Napoca a postat în luna martie în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţul de licitaţie pentru execuţia lucrărilor la investiţia “Pod peste râul Someşul Mic pe strada Giuseppe Garibaldi (Pod Garibaldi)”, iar peste 5 zile ar fi trebuit să se deschidă ofertele. Valoarea estimată a contractului este de 7,7 milioane lei (1,6 milioane euro), banii urmând să vină din bugetul local.
Potrivit anunţului municipalităţii, ofertantul trebuie să facă dovadă că a dus la bun sfârşit în ultimii 5 ani lucrări similare în valoare cumulată de 5,5 milioane de lei la nivelul a maxim 3 contracte. “Prin lucrări similare se înţeleg lucrări pentru construcţie nouă/reabilitare/modernizare pasaje superioare, poduri sau viaducte. Prin lucrări duse la bun sfârşit se înţeleg lucrări recepţionate”, menţionează anunţul.
Viceprimarul Dan Tarcea spune că Podul Garibaldi se va lărgi pentru că nu dă bine în peisaj cu Sala Polivalentă şi Cluj Arena.
“Deja a fost publicată licitaţia în SICAP (n.red. Sistem Electronic de Achiziţii Publice). Până în data de 8 aprilie se pot depune documentaţiile. Sunt foarte multe solicitări. Având în vedere numărul mare de solicitări, probabil că vom extinde perioada de depunere a documentaţiilor. Ne bucurăm că există un interes major. După ce vom avea adjudecată licitaţia, vom da detalii despre termenul de realizare şi modalităţile de implementare a proiectului. Podul Garibaldi se va şi lărgi şi se va şi moderniza. Astăzi, Podul Garibaldi nu este un pod care să fie integrat cu Sala Polivalentă şi cu stadionul Cluj Arena şi cu modul în care s-a dezvoltat Clujul în ultimii ani”, a spus Tarcea la un post de radio.
Cât despre închiderea podului pentru maşini pe perioada lucrărilor, Tarcea respinge această variantă.
“Se va construi sub trafic pentru că nu vom putea să închidem circulaţia în zonă. Este o circulaţie extrem de intensă. Cei care locuiesc în cartierul Grigorescu au puţine variante de a ieşi din cartier. De aceea, vom face sub trafic. Analizăm tot felul de variante, şi un pod plutitor. Dar asta la momentul potrivit. În orice caz nu vom bloca traficul total pe Podul Garibaldi”, a mai spus Tarcea.
Reamintim că şi primarul Emil Boc a respins posibilitatea închiderii circulaţiei rutiere pe durata lucrărilor la Podul Porţelanului, dar în final acest pod a fost închis.
Revenind la Podul Garibaldi, în luna februarie 2019, consilierii locali au aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru Podul Garibaldi la o valoare totală a investiției de 8,7 milioane lei fără TVA (1,8 milioane euro).
Durata totală de execuție este de 9 luni. Noul pod urma să fie total diferit de cel actual, cu un design care să se încadreze în peisajul urban creat prin construirea Sălii Polivalente şi a stadionului Cluj Arena.
Potrivit documentelor Primăriei, lungimea totală a podului este de 50,30 metri. Podul este compus din 9 grinzi pe trei deschideri având structura de rezistenţă mixtă oţel-beton. Lăţimea podului variază între 20 şi 24 metri, iar lăţimea părţii carosabile este de 14 metri. Investiţia presupune lucrări de reabilitare, stăvilare noi, consolidarea infrastructurii existente, rampe de acces şi semnalizare rutieră.
Pentru 2019, Primăria Cluj-Napoca și-a propus ca ținte principale lărgiri de străzi și reabilitări de poduri, printre care Podurile Porțelanului, Garibaldi, Nodul N, Locomotivei sau Fabricii.
Reamintim că în 2017, consilierul local Radu Moisin a propus ca circulaţia pe centura Floreştiului să fie închisă pe durata lucrărilor la Podul Garibaldi.
“Acel drum agricol transformat în centură trebuie să dispară. Decizia Primăriei Floreşti de a transforma un drum agricol într-o centură a dat peste cap traficul în tot cartierul Grigorescu, în special în zona străzilor Donath şi Bucura, iar singura posibilitate reală de a ieşi din cartier e Podul Garibaldi. Vor fi cozi de câteva ore în acest cartier. Din punct de vedere al supravieţuirii, a minimului de calitate a vieţii, ar trebui să ne gândim serios ca pe perioada lucrărilor la Podul Garibaldi acel aşa zis tronson de centură ocolitoare din Floreşti să nu mai existe”, spunea Moisin.