Actualitate
Care va fi rolul strategic al Clujului în noua paradigmă de securitate și reziliență urbană?
În contextul înființării la Sibiu a Comandamentului NATO, rolul strategic al municipiului Cluj-Napoca, precum și responsabilitatea altor comunități urbane din vecinătatea comandamentului, se vor traduce prin strategii NATO URBAN.
NATO URBAN Care va fi rolul strategic al Clujului în noua paradigmă de securitate și reziliență urbană?Institutul de Cercetări pentru Sustenabilitate și Managementul Dezastrelor, din cadrul Facultăţii de Știința și Ingineria Mediului, UBB Cluj-Napoca, organizează vineri, 15 noiembrie 2019 conferinţa pe tema „Managementul dezastrelor în noua paradigmă de securitate și reziliență NATO URBAN.
– Care este scopul și obiectivul acestei activități?
Victor Aileni: Scopul acestei activități este dezbaterea principalelor provocări la adresa securității şi rezilienţei urbane din spațiul european și euroatlantic, în contextul riscurilor şi ameninţărilor asimetrice asupra mediului urban din România. Activitatea își propune promovarea culturii de securitate şi rezilienţă NATO URBAN in contextul dezastrelor și catastrofelor naturale, cadru prielnic pentru schimbul de informaţii între cercetători, factorii decizionali din administraţia publică locală, reprezentanţi ai mediului de afaceri și societatea civilă, dar și diseminarea rezultatelor cercetărilor stiințifice și dezvoltarea cooperării științifice de la nivel național şi internaţional în materie de management al dezastrelor.
Manifestarea îşi propune să ofere un bun prilej pentru schimbul de idei şi de experienţe referitoare la domeniul menționat şi pentru aprofundarea unor aspecte conexe subiectului, cum ar fi: securitatea şi rezilienţa infrastructurilor critice urbane, securitate medicală urbană, ecourbanismul, managementul dezastrelor, managementul riscurilor urbane, politici ecologice urbane, NATO URBAN, NATO URBAN MEDICAL etc.
Conferinţa „Managementul dezastrelor în noua paradigmă de securitate şi rezilienţă NATO URBAN” se adresează factorilor decizionali din cadrul administrațiilor publice locale, reprezentanților din mediul privat, societății civile, instituțiilor publice, furnizorilor de utilități vitale (apă, electricitate, hrană etc.) mai ales în contextul dezastrelor și catastrofelor naturale cu impact direct asupra siguranței și securității comunităților urbane.
– NATO URBAN este o politică nouă de securitate. Dacă da, cum s-ar traduce pentru comunitățile urbane?
Mădălina Neacșu: În contextul înființării la Sibiu a primului și singurului Comandament NATO de trei stele din estul Europei, aspecte de natură militară urmează a se interconecta la politicile locale urbane. În plus, orașele devin din ce în ce mai mult țintele atacurilor militare, politice, teroriste, nucleare și ale Războiului Hibrid, ceea ce crește probabilitatea conflictelor militare în mediul urban. Nu este vorba de „dacă”, ci mai de degrabă „când” NATO va fi implicat în operațiuni militare urbane din spectrul conflictelor: de la misiunile umanitare la cele de stabilitate și de „război urban”. Având în vedere complexitatea noilor operațiuni militare urbane, se recomandă definirea unui set nou de concepte, doctrine specifice și, totodată, diseminarea unei noi culturi de securitate NATO URBAN, toate devenind noi instrumente și măsuri administrativ-militare de contracarare a riscurilor și amenințărilor la adresa securității și rezilienței urbane contemporane.
În plus, studiile recente arată că viitoarele amenințări la adresa securității și rezilienței urbane vor fi de natură asimetrice și hibride, evitându-se astfel confruntarea directă, dar capabile să destabilizeze prin arme extrem de sofisticate. Prin urmare, actualul mediu urban cere o nouă gândire și o schimbare în abordarea operațională, iar soluția este nouă paradigmă de securitate NATO URBAN, care se traduce printr-o abordare integrată de securitate și o strânsă colaborare a tuturor actorilor guvernamentali/nonguvernamentali.
Această abordare inter-instituțională poate fi participativă sau prin intermediul cooperărilor bilaterale, regionale sau internaționale, ținându-se seama de natura amenințărilor asimetrice sau hibride.
– Recent, a avut loc la Sibiu Workshop-ul „NATO URBAN. Sibiul – primul oraș NATO” . De ce un astfel de eveniment la Primăria municipiului Sibiu?
Victor Aileni: În contextul înființării la Sibiu a primului și singurului Comandament NATO de trei stele din estul Europei, rolul strategic al orașului Sibiu precum și responsabilitatea comunității sibiene a crescut. Prin urmare, aspectele ce țin de specificul găzduirii unui astfel de Comandament urmează a se interconecta, cel mai probabil, la politica urbană locală. De asemenea, Comandamentul NATO nu doar reconfigurează paradigma de securitate a României pe flancul de Est al Europei, transformând România în furnizor de securitate regională, dar cere și o guvernare locală transparentă, deschisă și participativă pentru a asigura securitatea și reziliența urbană.
Așadar, workshop-ul intitulat „NATO URBAN. Sibiu – primul oraș NATO”, care s-a organizat în data de 8 noiembrie pentru membrii Comitetului Local pentru Situații de Urgență din Sibiu, cât și pentru alți factori decizionali din Primăria Sibiu, a fost un bun prilej pentru schimbul de idei şi de experienţe referitoare la domeniul strategic menționat, dar şi un prilej pentru aprofundarea unor aspecte conexe subiectului, cum ar fi Războiul Hibrid și comunicare/politici publice în noua paradigmă de securitate NATO URBAN.
– Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, în colaborare cu experți NATO, organizează workshop-ul pe tema „NATO URBAN. Sibiu – primul oraș NATO”, eveniment ce va avea loc joi, 14 noiembrie 2019, între orele 10:00 – 14:00. Cui i se adresează acest eveniment?
Mădălina Neacșu: Scopul acestei activități este diseminarea culturii de securitate NATO URBAN, în contextul în care mediul universitar-academic, împreuna cu administrația publică locală, mediul de afaceri și, implicit, dimensiunea militară urmează a se interconecta la Comandamentul NATO înființat recent la Sibiu, poziționând România – furnizor de securitate regional pe flancul de Est al Europei.
Activitatea își propune să creeze cadrul prielnic pentru schimbul de informaţii între cercetători, factorii decizionali din administraţia publică locală, reprezentanţi ai mediului de afaceri și societatea civilă, dar și dezvoltarea unei cooperării științifice la nivel național şi internaţional în materie de securitate și reziliență urbană NATO. Acest demers este cu atât mai necesar cu cât riscurile și amenințările asupra securității sociale şi societale s-au amplificat și s-au diversificat, mai ales, în contextul expirării Tratatului privind forţele nucleare intermediare (INF) şi în perspectiva expirării Tratatului pentru Reducerea Armelor Nucleare Strategice (New START), ceea ce determină emergența componentei militare pentru prima dată ca subiect de interes local în asigurarea siguranței și securității cetățeanului, evident, prin interconectarea la celelalte instituții de resort.
Workshop-ul „NATO URBAN. Sibiu – primul oraș NATO” se adresează factorilor decizionali din cadrul administrațiilor publice locale, reprezentanților din mediul privat, societății civile, mediului universitar-academic, instituțiilor publice, furnizorilor de utilități vitale (apă, electricitate, hrană etc.) mai ales în contextul dezastrelor și catastrofelor naturale cu impact direct asupra siguranței și securității comunităților urbane.
Victor Aileni este ex-Senator al României în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militară de la Mihail Kogălniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
Mădălina Steluța Neacșu este Doctor în Informații și Securitate Națională și oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiză de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.