Actualitate

Pași înainte pentru Centura Metropolitană. Proiectul, în etapa de realizare a studiului de fezabilitate

Centura Metropolitană Cluj se află în etapa de proiectare a studiului de fezabilitate, anunță echipa de proiect. Termenul de predare a documentației complete pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici este luna martie 2022.

 

 


Marți, 27 octombrie, au fost depuse la Agenţia de Protecţie a Mediului Cluj studiile aferente etapei de obţinere a Acordului de Mediu, respectiv: Raport privind impactul asupra mediului, Studiul de evaluare adecvată și Studiul de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă.

 


„Pentru elaborarea studiilor de mediu au contribuit peste 30 de experţi în vederea analizării complete a impactului generat de proiect asupra componentelor de mediu și pentru stabilirea măsurilor adecvate care să reducă considerabil impactul proiectului asupra habitatului uman și elementelor de biodiversitate din zona de influență a Centurii Metropolitane Cluj”, se arată într-un comunicat al echipei de proiect.

Etapa de avizare a documentaţiilor ce stau la baza obţinerii acordului de Mediu va dura, conform procedurii, aproximativ 120 de zile și include analiza studiilor de către experţii ce fac parte din comisiile tehnice dedicate elementelor studiate - habitat uman, biodiversitate vegetală și faună, sol, elemente forestiere, elemente ale fluxului apelor, elemente de impact asupra schimbărilor climatice, conform reprezentanților firmei care se ocupă de proiect.


Tot în această etapă va fi organizată dezbaterea publică aferentă emiterii acordului de Mediu.

Care sunt etapele din cadrul proiectului Centurii Metropolitane Cluj?

Echipa responsabilă de proiect a prezentat pașii care vor fi urmați în vederea realizării Centurii Metropolitane.


Astfel, următoarea etapă, după cea care cuprinde avizul de mediu, va avea loc în următoarele săptămâni și este reprezentată de finalizarea soluţiilor tehnice și adoptarea modificărilor solicitate de către CNAIR prin Comisia Tehnică pentru avizarea finală a proiectului în ce privește elementele de siguranţă a circulaţiei. Această etapă este menită să analizeze în detaliu elementele tehnice ale proiectului.

După finalizarea acestor etape va fi făcută analiza cost-beneficiu, alături de întreaga documentație a studiului de fezabilitate, acestea intrând în faza de aprobare a indicatorilor tehnico-economici printr-o Hotărâre de Guvern. Ulterior, proiectul va parcurge etapele finale reprezentate de PUZ (Plan Urbanistic Zonal), DTAC (Documentație Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire) și exproprieri. 


Date tehnice ale proiectului:

- 42 km de drum național cu 2 benzi pe sens, bandă de acostament și zonă mediană
- Viteze de proiectare: 17 km - 80 km/h, respectiv 25 km - 100 km/h
- 20 noduri rutiere denivelate
- 96 poduri/pasaje cu lungime max de 1540m
- 3 tunele din care 1 în soluție săpătură deschisă (cut & cover) în lungime de 490m și 2 în soluție de galerie cu lungime de 370m
- 20 km de piste pentru bicicliști și micromobilitate
- 25 de km de panouri antifonice cu amplasare pe părțile laterale și/sau median
- Corelarea TR35 cu alte proiecte majore aflate în diferite stadii: PUZ Sopor, Spitalul Regional de Urgenta, Spitalul pediatric monobloc, Tren metropolitan/metrou, Deviere Someș în zona aeroport/Apahida

Drumuri de legatură în portofoliul CNAIR:

- 8 drumuri de legatură în lungime de 24 km
- Viteza de proiectare cuprinsă între 50 și 80 km/h
- 2 tuneluri în soluție de galerie în lungime de 450 respectiv 310 m
- Se asigură legătura directă cu toate drumurile naționale din zona metropolitană CLUJ: A3, DN1, DN1F, DN1N (V.O.C.E.), DN16, DN1C, V.O.C.N.E.
- 21 poduri/pasaje cu lungime max=607m
- 7.5 km piste pentru bicicliști și micromobilitate
- asigurarea prin 2 căi directe a accesului la Spitalul Regional De Urgență și conexiune directă la Spitalul pediatric monobloc

Proiectul strategic TR35 - Drum TransRegio - Centura Metropolitană Cluj, aflat în faza finală a Etapei Studiu de fezabilitate, PUZ, DTAC, Exproprieri - este dezvoltat de asocierea EXPLAN (lider de asociere), CADSIL SRL – TRANSINVEST BUDAPEST kft. – SPECIÁTERV ÉPITOMÉRNOKI kft.

Beneficiarul proiectului este Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin CNAIR, iar beneficiari indirecți sunt UAT-urile din zona metropolitană Cluj: Cluj-Napoca, Gilău, Florești, Apahida, Baciu, Feleacu.

CITEȘTE ȘI:

Boc, despre Centura Metropolitană: „În 2023 începem lucrările”

abonare newsletter