Administrație

Din Turcia, direct pe strada Mihail Kogălniceanu! Dale unicat, folosite la lucrările de modernizare - FOTO

Plăci de pavaj din roci dure, provenite din Turcia și Ucraina, sunt folosite în premieră în oraș, pe șantierul de pe strada Mihail Kogălniceanu și de pe străzile adiacente.

Dale unicat, folosite la lucrările de modernizare. Foto: Facebook/ Mossfern AUK - amenajare urbană Kogălniceanu, Cluj Dale unicat, folosite la lucrările de modernizare. Foto: Facebook/ Mossfern AUK - amenajare urbană Kogălniceanu, Cluj

 

 


Pietrele folosite la lucrările de modernizare de pe strada Mihail Kogălniceanu și de pe cele adiacente sunt o premieră pentru Cluj-Napoca. 

 


Biroul Mossfern, câștigatorul concursului internațional de soluții organizat pentru modernizarea zonei, arată că pietrele folosite pentru pavaje, cât și modul de îmbinare și montare a acestora oferă pavajului durabilitate și rezistență crescută la erodare. Arhitecții arată că, în cadrul lucrărilor, granitul din China folosit cel mai frecvent în oraș este înlocuit cu labradorit provenit din Jîtomîr, Ucraina,  ceea ce a redus semnificativ amprenta ecologică a achiziției.

Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News

„Feldspat din gama pietrelor semiprețioase, labradoritul propus pentru pavarea cu dale mari a străzilor reamenajate este o rocă de duritate ridicată. Datorită compunerii din cristale mari, respectiv a situării cvasi-paralele ale acestora în structura minerală, labradoritul pe alocuri strălucește spectaculos, pe alocuri prezintă irizare preponderent albastră. Folosit în dale groase de zece centimetri, acesta prezintă multiple posibilități de prelucrare: prin flamare, buciardare, tăiere, șlefuire, spălare cu apă la mare presiune. Labradoritul se erodează greu și prezintă semne frumoase în procesul de patinare. 


Foto: Facebook/ Mossfern AUK - amenajare urbană Kogălniceanu, Cluj

Este prima încercare autohtonă de a pregăti dalele cu muchii uniform erodate, distanțându-se astfel de caracterul industrial al pavajelor de granit, respectiv oferind multiple avantaje în pozare și uz de zi cu zi. Sursa de origine a acestei pietre este Ucraina – Jîtomîr (Жито́мир), ceea ce a redus semnificativ amprenta ecologică a achiziției. Distanța dintre Cluj și cariera de labradorit este de 750 km, față de cei 19.950 km (jumătate din Ecuator) parcurși de granitul adus până acum din China. După sosirea a circa 8% din cantitatea necesară, evenimentele tragice din timpul războiului au periclitat achiziția, care astăzi este reluată în condițiile dorite”, transmit cei de la Mossfern.

Foto: Facebook/ Mossfern AUK - amenajare urbană Kogălniceanu, Cluj

Roci magmatice, aduse din Turcia

Proiectul mai prevede folosirea unor roci magmatice - andezit, trahit și bazalt - provenite din Afyon, Turcia, o zonă vestită pentru extracțiile de marmură. Acest tip de rocă ese cunoscut pentru rezistența ridicată.


„Proiectul prevede pavaje cu dale mari de labradorit în zonele adiacente soclurilor, precum și „covoare” ample în fața portalelor. În zona mediană de câmp, s-a prevăzut o reinterpretare a pavajelor de piatră cubică de odinioară. Varietatea mozaicată a acestei țesături se compune din asize longitudinale de roci magmatice: diferite tipuri de andezit, trahit și bazalt. Limitele dintre acestea nu recurg la clasicele bordurări, ci se rezolvă cu profile metalice necorodabile, fixate ascuns în rost. Din motive tehnice, ecologice și de protejare a patrimoniului construit, pozarea evită complet utilizarea cimentului și a nisipului. Patul suport al pavajelor este din piatră mărunt concasată.

Foto: Facebook/ Mossfern AUK - amenajare urbană Kogălniceanu, Cluj

Auftaktul revine bazaltului brun, o rocă magmatică, în acest caz de proveniență din Anatoliană, zona satelor Kale și Akkonyunlu situate în preajma orașului Afyon, vestită pentru extracțiile de marmură. Culoarea omogenă maronie-gri, rezistența ridicată și prelucrarea buciardată și periată cu aspect de piele sunt principalele valențe pentru care s-a optat pentru aceasta”, au arătat proiectanții de la Mossfern.


Lucrări în toi pe strada din centrul orașului. Stadiul lucrării: 30%

Lucrările avansează la șantierul din centrul orașului. Primarul Emil Boc, aflat într-o vizită pe șantier vineri, a anunțat că stadiul lucrării a ajuns la 30%.

„Astăzi am efectuat o vizită de lucru pe unul dintre șantierele din centrul orașului - zona urbană Strada Mihail Kogălniceanu. Lucrările sunt în grafic, stadiul fizic fiind de 30%. Se lucrează în prezent la rețelele edilitare, infrastructură și iluminat public. După finalizarea proiectului, clujenii vor avea la dispoziție încă un spațiu modern, realizat în baza conceptului de «shared space» accentul fiind pe mobilitatea pietonilor și a utilizatorilor de biciclete și trotinete”, a transmis primarul Emil Boc.

Foto: Facebook/ Emil Boc

Pe o suprafață de peste 25.000 mp, proiectul de investiții cuprinde lucrări pentru strada Mihail Kogălniceanu și străzile adiacente - Universității, Emmanuel de Martonne, axa nord-sud alcătuită din străzile János Bolyai – Hermann Oberth – Kovács Dezsö, Gaál Gábor și Baba Novac, inclusiv Piața Cipariu. Obiectivul general al proiectului este creșterea calității spațiului public, o componentă cheie pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea durabilă.

Ce lucrări se realizează în cadrul proiectului?

Descrierea obiectivului de investiții:

  • se realizează pietonalizarea mai multor tronsoane de străzi în aria menționată;
  • tronsonul străzii M. Kogălniceanu între str. Hermann Oberth și str. Gaál Gábor este transformat în baza conceptului de „grădină urbană”;
  • vor fi plantați peste 250 arbori în mai multe zone incluse în proiect;
  • vor fi instalate 7 stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice, 4 stații pentru încărcarea autovehiculelor electrice, mobilier urban modern, rastele pentru parcarea a 113 biciclete și un sistem de iluminat cu LED.

În zona Universității Babeș-Bolyai, proiectul va aduce un omagiu inedit rectorilor universității clujene de la origini până în prezent. De asemenea, pe strada Universității este propusă readucerea la locul inițial a statuii „Sfânta Maria Protectoare” (transmutată în 1957) și crearea unei piațete pe locul parcării actuale.

Valoarea totală a proiectului finanțat prin fonduri europene „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universităţii şi străzile adiacente” este de 48.721.315,94 lei - aproximativ 10 mil. euro.

CITEȘTE ȘI:

Se lucrează intens la șantierul de pe strada Mihail Kogălniceanu. Emil Boc „a pus umărul” la treabă - FOTO

Ultimele Stiri
abonare newsletter