Administrație
Metroul și centura, aprobate de Guvern în octombrie? Boc: „Alții au dezvoltat proiecte de felul acesta în 20 de ani”
Primarul Emil Boc a declarat că luna aceasta, indicatorii tehnico-economici pentru proiectul metroului, dar și pentru cel al centurii metropolitane ar urma să fie aprobați de Guvern.
Metroul și centura metropolitană ar putea fi aprobate de Guvern în octombrie. FOTO: Facebook/ Emil Boc
Indicatorii tehnico-economici aferenți metroului clujean și centurii metropolitane au ajuns pe masa guvernului și ar trebui aprobați până la finalul lunii octombrie, susține primarul Emil Boc.
„După cum ați putut vedea, pe site-ul Ministerului Transporturilor, conform procedurilor legale, sunt ambele proiecte, atât metroul cât și centura, ajunse la etapa de a intra în ședință de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Vreau să mulțumesc pe această cale, până în acest moment, pentru efortul extraordinar făcut de către toți colegii de la nivel local, proiectanții dar și sprijinului pe care l-am avut la Ministerul Transporturilor și la Ministerul Dezvoltării pentru această parte. A trebuit să trecem prin aprobarea de la CNAIR, după aceea la Ministerul Transporturilor, după aceea în interministerial și să ajungă la Guvern acum pentru dezbatere publică și după aceea să fie aprobat prin hotărâre de Guvern indicatorii. Până în 14 (octombrie – n.red.) sunt puse în dezbatere publică și va trebui ca în luna octombrie să avem practic în Guvern aprobarea indicatorilor tehnico-economici, la o dată pe care guvernul o va stabili. Deci ambele proiecte sunt acolo și o muncă, iată, de 4-5 ani de zile ajunge la următorul nivel”, a declarat primarul Emil Boc, invitat la un post local de radio.
Edilul a spus că cele două proiecte de infrastructură au urmat proceduri tumultoase, documentațiile fiind realizate la exigențe europene, iar „alții au dezvoltat proiectele de felul acesta în 20 de ani”.
„Sunt proiecte de 4 miliarde de euro, nu e ca și cum ai face un chioșc, alții au dezvoltat proiectele de felul acesta în 20 de ani. Nu e ușor să treci prin atâtea furci caudine, să pregătești documentație de exigență europeană, pentru că trebuie să fie validată la nivel european pentru a putea fi finanțate”, a mai spus primarul Emil Boc.
Creșterea costurilor pentru metrou, pe masa Ministerului Transporturilor
După ce în luna septemebrie, indicatorii tehnico-economici actualizați pentru metroul de la Cluj au fost aprobați de consiliile locale din Florești și Cluj-Napoca, recent, aceștia au ajuns și pe masa Ministerului Transporturilor.
Licitația pentru desemnarea unui constructor pentru execuția lucrărilor la Magistrala I de metrou de la Cluj a fost suspendată în luna august pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici. În urma unei analize, ca urmare a creșterii prețurilor în timpul pandemiei, dar și din cauza izbucnirii războiului din Ucraina, a rezultat o creștere a costurilor pentru realizarea metroului de circa 35%, de la 10,11 miliarde de lei la 13,69 miliarde de lei.
În ce privește suma prevăzută pentru construcția și montajul metroului, aceasta a crescut de la 6.581.365.277 lei cu TVA la 9.127.526.424 lei cu TVA, așadar o creștere de 35,7% a costurile aferente realizării Magistralei I de metrou.
„Prin prezentul proiect de hotărâre a Guvernului, se propune actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții, ca urmare a actualizării acestora în funcție de evoluția prețurilor de consum, ceea ce înseamnă de fapt actualizarea Devizului General și a rezultatelor analizei economico-financiare (cost – beneficiu)”, se explică pe site-ul instituției.
Eșalonarea investiției urmează să se realizeze pe parcursul a opt ani. Potrivit documentelor publicate pe site-ul ministerului, elementele de cost semnificative pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect sunt următoarele: Forța de muncă, Energie electrică, Combustibil, Materiale principale și/sau Echipamente principale.
CITEȘTE ȘI: