Administrație
Clujul ar putea fi conectat 24/7, prin noi linii de transport de noapte! Vezi pe ce rute din oraș
În prezent, o singură linie de transport public de noapte circulă pe străzile orașului, pe axa Est-Vest, doar până la ora 01:00. Un proiect susținut de USR Cluj propune înființarea de noi linii de autobuz pe timpul nopții.
Trnasport public de noapte eficient/sursa: captură proiect USR Cluj-Napoca
Un proiect de eficientizare a transportului public din municipiul Cluj-Napoca, care prevede realizarea de noi linii de transport public de noapte, extinderea orarului de funcționare și valabilitatea abonamentelor clasice pentru transportul nocturn, a fost propus de consilierii USR Cluj-Napoca.
„Unul dintre punctele nevralgice ale transportului public clujean este transportul pe timp de noapte. Într-un oraș universitar, cu o viața culturală dinamică și cu o populație studențească numeroasă, transportul nocturn este, în prezent, departe de a răspunde adecvat nevoilor comunității. Pe timpul nopții circulă doar o singură linie, 25N, ce operează până la ora 01:00 și deservește doar axa Est-Vest, fără a conecta obiective vitale pentru comunitate, precum: gara, autogara, aeroportul sau campusurile universitare”, a declarat Alexandra Oană, consilier local USR.
Un transport public care să răspundă nevoilor clujenilor
Specialiștii și cetățenii propun, de ani buni, îmbunătățirea transportului nocturn, însă până acum solicitările lor au rămas la stadiul de promisiune. Cu toate acestea, recent, primarul Emil Boc a susținut public propunerea de a fi dezvoltat transportul de noapte.
Proiectul susținut de USR prevede:
1. Înființarea a două noi linii nocturne
În plus față de linia existentă, 25N, se propune înființarea unei linii nocturne, cu punct de intersecție în zona Sora
• 49N cu traseul Zorilor - Centru - Grigorescu și retur
• Aeroport Express cu traseul Aeroport - Centru - Gară - Autogară și retur
2. Extinderea orarului de funcționare a liniilor nocturne
Propunerea înainantă urmărește extinderea orarului de funcționare a transportului de noapte și după ora 01:00.
Pentru zborurile ce au loc în intervalul 5:00 - 7:00, călătorii trebuie să ajungă în aeroport în intervalul 3:00 - 5:00, iar o linie de transport nocturn le-ar facilita accesul la aeroport, așa cum se întâmplă în orașele europene cu profil similar municipiului Cluj-Napoca.
3. Electrificarea completă a transportului de noapte
Consilierii USR propun operarea în regim exclusiv electric a transportului de noapte.
„La o frecvență de 30 minute, traseele nocturne necesită aproximativ 6 - 7 vehicule în total. Propunerea noastră este de a avea troleibuze articulate pe linia 25N și autobuze electrice pentru celelalte linii”, a declarat Radu Boloveschi, consilier local USR.
4. Acceptarea abonamentelor și a biletelor valabile în timpul zilei și pentru transportul de noapte
Propunerea urmărește ca pentru transportul de noapte să se poată folosi atât biletele disponibile în timpul zilei, cât și abonamentele.
Pentru eficientizarea transportului public din municipiul Cluj-Napoca, inclusiv pe timp de noapte, membrii USR au făcut un apel către celelalte partide politice locale de a dialoga pe marginea acestor propuneri, de a le armoniza cu viziunile lor și de a ține cont de recomandările specialiștilor, pentru a fi integrate în planul de dezvoltare al orașului, astfel încât să devină realitate de la începutul anului 2023.
Proiectul a fost depus joi, 17 noiembrie, spre analiza specialiștilor din Primărie.
Unul dintre factorii care, în ultimele decenii, a contribuit masiv la degradarea calității vieții în orașele din România constă în creșterea semnificativă a numărului de deplasări cu mașina personală, ceea ce presupune un tip de mobilitate nesustenabil și nociv din multiple puncte de vedere: poluare, trafic, siguranță, zgomot, sănătate publică etc.
După cum demonstrează experiența orașelor europene cu standarde înalte de calitate a vieții, soluția cea mai eficientă pentru a reduce utilizarea automobilelor personale în oraș este prioritizarea și eficientizarea transportului public.
CITEȘTE ȘI: