Administrație

GALERIE FOTO. După modernizare, Mărăștiul va arăta spectaculos. Deocamdată, nu sunt bani!

Zona Mărăști va trece printr-o transformare incredibilă: parking subteran, dispare o bandă de circulație, apar piste de biciclete plus lifturi pentru pietoni. Momentan, proiectul e doar pe hârtie pentru că municipalitatea nu are bani să îl implementeze.

Acum, Mărăștiul e un cartier gri, dar după modernizare va intra în rând cu alte cartiere. Sursă foto: randare Primăria Cluj-Napoca Acum, Mărăștiul e un cartier gri, dar după modernizare va intra în rând cu alte cartiere. Sursă foto: randare Primăria Cluj-Napoca

 

Ultima modernizare a Pieței Mărăști datează de pe vremea lui Ceaușescu. Zona, rămasă „în secolul trecut” din punct de vedere a amenajărilor urbane, va fi modernizată și revitalizată.


Consilierii locali au aprobat, luni, în ședință, Planul Urbanistic Zonal Reamenajare zona Piața Mărăști și a străzilor adiacente și construire parking subteran pe un teren în suprafață de aproximativ 11,4 hectare. Doar că, momentan, nu sunt bani pentru implementare.

„Planul urbanistic zonal reprezintă elementul central de la care se va declanșa toate celelalte etape următoare care vor urma în modernizarea Pieții Mărăști, în construcția de parking subteran, în modernizarea străzilor adiacente, care vor duce și cartierul Mărăști pe măsura secolului în care trăim și a vremurilor moderne pe care le avem”, a spus primarul Emil Boc în debutul ședinței.


Reamintim că proiectul a fost prezentat anul trecut în octombrie și de atunci nu s-a mai întâmplat nimic. 

„Noi așteptăm deschiderea programelor operaționale. Din fericire, în 28 noiembrie, la Cluj s-a dat ora exactă pentru programul operațional sectorial pentru regiunea de nord-vest. Vedem câți bani putem să luăm de acolo, câți bani putem să luăm din programul național, din POR-ul național de restructurare urbană, de pe agenda europeană 2023-2025. Ne vom face o schemă financiară astfel încât vom veni la buget cu răspunsul aferent. Clar că va fi printre prioritățile noastre de finanțare acest proiect, ca și celelalte. Dar, așteptăm să vedem cum se așează pe masă, nici POS-ul de transport că vorbeam că semnăm documentul pentru centură nu a fost lansat, am obținut acordul tocmai ca să face documentația și să semnăm chiar înainte de deschiderea POS-ului pentru finanțare. Să sperăm că și pe POR vom avea asemenea posibilități încât banii aceștia să vină cât mai repede cu putință. Vom veni la buget cu răspunsurile exacte. Îmi iau și eu marja de timp să pot analiza în detaliu”, a mai spus edilul Clujului.


CITEȘTE ȘI: Uită tot ce știai despre Mărăști. Transformare incredibilă: parking subteran, dispare o bandă de circulație, apar piste de biciclete plus lifturi pentru pietoni

Care sunt străzile care intră în modernizare și cum se va circula pe ele

Bulevardul 21 Decembrie 1989 (tronsonul Piața Mărăști – strada Buftea)

Se păstrează sensurile de circulație existente
Se elimină o bandă de circulație în direcția vest – est (în prezent utilizată ca parcare) și se introduc benzi dedicate transportului în comun și bicicliștilor
Se reorganizează locurile de parcare cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice
Se reorganizează și modernizează stațiile de transport public
Se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran propus în zona Aleii Bibliotecii
10 standuri taxi
Se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă Bisericii Sf. Petru
Se reamenajează trotuarele prin introducerea de plantații, pavaje, mobilier urban, iluminat public
Se desființează construcțiile cu caracter comercial/parazitar


Strada Aurel Vlaicu (tronsonul Piața Mărăști – strada Aurel Vlaicu nr. 9)

Se păstrează sensurile de circulație existente
Se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo
Se modernizează stațiile de transport public
Se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest) pentru fluidizarea circulației pe acest tronson
Se organizează standuri taxi (7 locuri)
Se lărgesc și se reamenajează trotuarele
Se reamplasează stația de monitorizare a calității aerului
Se desființează construcții cu caracter comercial/parazitar


Strada Fabricii (tronsonul Piața Mărăști – strada București)

Se păstrează sensurile de circulație existente
Se introduc piste pentru biciclete pe ambele laturi
Se reorganizează locurile de parcare de pe latura de vest (prin dispunerea paralel cu axul străzii)
Se lărgesc și se reamenajează trotuarele

Aleea Bibliotecii

Se păstrează sensurile de circulație existente cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud
Se elimină locurile de parcare de pe latura vestâ
Se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație
Se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de 280 de locuri cu acces și evacuare din sensul giratoriu
Se reamenajează scuarul verde cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă
Se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban care include o cafenea și pergole, oferind umbră și adăpost la intemperii

Strada Crinului

Se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între Bulevardul 21 Decembrie  - strada București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers)
Se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație
Se reorganizează parcarea din apropierea intersecției cu Bulevardul 21 Decembrie 1989

Strada Ciocârliei

Se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu strada Fabricii)
Se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest/est)
Se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii)

Calea Dorobanților (pe tronsonul adiacent nr. 98 – 106)

Se păstrează sensurile de circulație existente cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția est – vest (zona Bibliotecii Județene)
Se realizează o stație de transport public retrasă față de circulație (în dreptul Consiliului Județean) și se amenajează locuri de parcare pentru persoane cu dizabilități
Se reamenajează trotuarele prin introducerea de mobilier urban, pavaje, iluminat public
Se amenajează piste pentru biciclete în ambele sensuri

Reglementări privind parcarea și scuarul Aleii Bibliotecii

Se propune realizarea unui parcaj subteran pe două niveluri și reamenajarea spațiului public de la partea superioară a parcării
Accesul și evacuarea mașinilor sunt prevăzute prin intermedul unor rampe și a unor bretele dedicate care fac legătura cu sensul giratoriu din Piața Mărăști. Accesul pietonal este prevăzut prin intermediul a trei nuclee de circulație (scări) dintre care unul dotat cu lift. Nucleele sunt orientate spre Piața Mărăști, strada Dorobanților/Biblioteca Județeană/Consiliul Județean și scuarul pietonal.
Scuarul Aleii Bibliotecii rezultă din extinderea zonei exclusiv pietonale spre vest și conectarea acesteia la rețeaua de spații publice din zonă. Scuarul include zone verzi plantate dens cu arbori și suprafețe multifuncționale, toate dotate cu mobilier și iluminat public LED.

Reglementări privind incinta Calea Dorobanților nr. 105

Se propune eliberarea curții de garaje și parcări și realizarea unui parcaj subteran conectat la garajul subteran existent la subsolul blocului aflat la est, cu acces comun din Calea Dorobanților
Se amenajează la sol 12 locuri de staționare de scurtă durată pentru vizitatori

CITEȘTE ȘI:

Emil Boc vrea magazinele din Piața Mărăști desființate și piața închisă! „Am crezut sincer că după Colectiv această problemă va fi rezolvată”

Piața Mărăști „se transformă”. Clujenii, invitați să își spună părerea privind modernizarea zonei amenajate pe vremea lui Ceaușescu

Piața Mărăști capătă o nouă „față”. Cum se vor schimba zona și traficul în cartier? FOTO

Ultimele Stiri
abonare newsletter