Administrație

Clujul, campion la digitalizare și în 2022: peste 300 de proceduri, disponibile online

Primăria municipiului Cluj-Napoca a realizat și în 2022 noi pași spre digitalizarea administrației publice. Zeci de mii de cereri, depuse în 2022 de clujeni pe platformele online ale Primăriei.

Digitalizarea continuă la Cluj-Npaoca. FOTO: Captură ecran Facebook/ Emil Boc Digitalizarea continuă la Cluj-Npaoca. FOTO: Captură ecran Facebook/ Emil Boc

 

 


Digitalizarea a rămas o prioritate a Primăriei municipiului Cluj-Napoca și în anul 2022. Tehnologia este folosită de municipalitate pentru o administrație deschisă și un oraș inteligent. 

 


De asemenea, folosirea instrumentelor online pentru interacțiunea cu cetățeanul permite automatizarea unor fluxuri și scăderea cantității de muncă repetitivă.

Peste 300 de proceduri digitale la Primăria Cluj-Napoca

Potrivit raportului de activitate al primarului Emil Boc pe anul 2022, clujenii au la dispoziție peste 300 de operațiuni administrative care pot fi efectuate online și care nu mai necesită interacțiunea directă a cetățeanului cu funcționarul public, acestea incluzând modalități de plată a taxelor și impozitelor locale, modalități de plată a amenzilor, depunerea a diverse tipuri de cereri online, eliberarea de documente online. Mai multe dintre acestea au fost implementate pentru prima dată în România, devenind exemple de bune practici pentru alte municipii și orașe.


Printre soluțiile informatice implementate de Primăria Cluj-Napoca se numără: 

  • E-cont – Dosarul digital al cetățeanului, care permite comunicarea și vizualizarea, în format digital, a actelor administrative fiscale, de executare sau alte acte emise de organul fiscal local; 
  • Antonia - primul „funcționar public virtual”, care oferă posibilitatea înregistrării cererilor adresate Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, de la distanță, fără deplasare fizică; 
  • Tichetul albastru - serviciu de comunicare al Primăriei cu cetățeanul online; 
  • Sistemul informațional geografic integrat la nivelul municipiului (GIS), aplicații mobile ș.a. 

Interconectarea bazelor de date este un deziderat urmărit de municipalitate: „Am început demersurile de colaborarea cu alte instituţii pentru a asigura legătura cu bazele de date ale Ministerului Afacerilor Interne, ale Oficiului National al Registrului Comerţului, ale Ministerului Educaţiei, în condiţii respectării reglementărilor privind prelucrarea legală a datelor cu caracter personal”, arată Primăria.


De asemenea, s-a simplificat zona de eliberare abonamente de transport public pentru elevi şi pentru studenţi şi s-a automatizat zona de încheiere a abonamentelor de parcare (începând din 2023), iar în cadrul PNRR au fost depuse trei proiecte care vizează digitalizarea activităţii Companiei de Transport Public.

Peste 55.000 de cereri depuse prin „Antonia”

Prin intermediul „funcționarului public virtual”, numit „Antonia”, care a fost reconstruit, fiind create conturi de utilizator de tip single sing-on şi realizându-se secvenţe de procesare automată de date, clujenii pot alege să își înregistreze cererile de la distanță, fără a se deplasa fizic la registratura generală a instituției sau la una dintre primăriile de cartier. 


Cetăţenii au la dispoziţie un număr de 170 de tipuri de cereri pe care le pot adresa Primăriei. Versiunea nouă a „funcționarului public virtual” se află în faza de recepţie. 

În anul 2022 au fost depuse 55.340 de cereri prin intermediul „Antonia”.

„Obiectivul general al proiectului optimizarea proceselor orientate catre cetățeni, prin crearea accesului online la serviciile administrației publice locale, precum și utilizarea Centrului de inovare și imaginație civică în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca”, se arată în documentul citat.

Capacitate suplimentară pentru eliberarea buletinelor electronice

La Serviciul de Evidență a Persoanelor Cluj-Napoca de pe Calea Moților nr. 5 au fost deschise două noi ghișee moderne pentru eliberarea Cărții Electronice de Identitate. Proiectul-pilot este realizat la Primăria Cluj-Napoca în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne. 

4.447 de cărți electronice de identitate au fost eliberate până acum la Cluj-Napoca.

La nivelul municipiului Cluj-Napoca sunt acum operaționale 4 ghișee pentru preluarea informațiilor și eliberarea Cărții Electronice de Identitate:

  • trei ghișee la Serviciul de Evidență a Persoanelor Cluj-Napoca de pe Calea Moților nr.5 pentru cetățenii din Cluj-Napoca și Zona Metropolitană Cluj;
  • un ghișeu la DJEP Cluj de pe str. Aviator Bădescu nr. 7-9 pentru cetățenii din județul Cluj, cu domiciliul în afara Zonei Metropolitane Cluj.

Cartea electronică de identitate oferă titularului accesul la servicii la nivel național și european și asigură suportul tehnic necesar în vederea folosirii semnăturii electronice, ceea ce va contribui la reducerea birocrației în relațiile cetățenilor cu autoritățile publice. De asemenea, C.E.I. conține suportul electronic aferent cardului național de asigurări sociale de sănătate, cu interfață contact și support electronic de tip contactless, specific documentelor electronice de călătorie. Noul document de identitate asigură  cetățenilor și garanții suplimentare de securitate, iar instituțiilor de drept public sau privat certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise.

Certificatul de urbanism de informare se poate obține online

Începând din luna februarie 2022, clujenii pot obține certificatul de urbanism de informare prin platforma GIS (Sistemul informațional geografic) prin accesarea https://gis.primariaclujnapoca.ro/Public/ sau pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca la secțiunea Locuire / butonul GIS.

Certificatul de urbanism de informare se emite în format electronic și are ca scop obținerea imediată de informații privind reglementările de urbanism actuale asupra unui imobil, folosind numărul cadastral. Certificatul de informare conține date privind reglementările Planului Urbanistic General / Planuri Urbanistice Zonale acolo unde acestea sunt aprobate.

Primăria municipiului Cluj-Napoca a venit cu această soluție în favoarea cetățenilor, pentru a reduce timpii de așteptare și costurile privind informațiile de natura urbanistică.

Certificatul de urbanism de informare se obține în format electronic şi nu poate fi folosit în alte scopuri decât obţinerea imediată de informații privind reglementările de urbanism actuale. Alături de Certificatul de urbanism de informare, softul GIS generează și un plan de încadrare în PUG.

Totodată, Primăria Cluj-Napoca pune la dispoziția cetățenilor o nouă procedură digitală cu privire la eliberarea online a autorizațiilor de liberă trecere în vederea aprovizionării pe raza municipiului Cluj-Napoca. Autorizațiile pot fi obținute acum și online datorită încheierii unui protocol de colaborare cu D.R.P.C.I.V. din subordinea M.A.I. pe linia furnizării de date din Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate.

Sistemul de administrare al piețelor este digitalizat

Începând din primăvara anului, atât producătorilor locali cât și cetățenilor le este mult mai ușor să interacționeze cu administrația piețelor, procesele administrative fiind eficientizate cu ajutorul tehnologiei. Producătorii pot să rezerve, să ceară / să își prelungească online abonamentul locul dorit în piață. De asemenea, pentru administratori este mult mai facilă gestionarea și organizarea resurselor din cadrul pieței.

Pentru fiecare piață în parte este disponibilă o schiță detaliată a locurilor de vânzare, cele ocupate fiind marcate cu roșu, cele libere cu verde, iar cele rezervate (pentru care s-a depus cerere) cu portocaliu. Dând click pe spațiul dorit, cei interesați pot completă online cererea de ocupare a spațiului respectiv. După aprobarea cererii, solicitantul poate merge la piață pentru desfășurarea activității.

Această aplicație este utilă nu doar comercianților, ci și cetățenilor, care pot astfel să vadă numărul total de locuri de vânzare disponibile în fiecare piață și câte dintre acestea sunt ocupate de producători agricoli și câte de societăți comerciale. De asemenea, administratorii piețelor pot gestiona fiecare loc de vânzare din piețe.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

START la digitalizare în Florești! Aplicație de parcare, platformă de semnalare incidente și sistem de gestiune a taxelor și impozitelor

Ultimele Stiri
abonare newsletter