Administrație

Emil Boc: „Niciun dosar cu șină nu se va mai cere de către nimeni!”. Legea „debirocratizării” intră în vigoare mâine.

Primarul Emil Boc a anunțat că, începând de marți, 4 iulie, nicio autoritate publică nu va mai putea cere copii ale actelor de identitate sau dosare cu șină la depunerea unor cereri.

Legea „debirocratizării” intră în vigoare mâine. FOTO: Facebook/ Emil Boc Legea „debirocratizării” intră în vigoare mâine. FOTO: Facebook/ Emil Boc

 

 


De marți, 4 iulie 2023, autorităților publice centrale și locale li se interzice să mai ceară contribuabililor dosare cu șină, odată cu intrarea în vigoare a Legii 9/2023 privind debirocratizarea. Legea introduce mai multe prevedări, aplicate parțial la Cluj-Napoca încă din 2021, care vor fi însă obligatorii pentru toate instituțiile de la nivel local sau național. 

 


În acest sens, primarul Emil Boc a organizat luni o conferință de presă în cadrul căreia a prezentat prevederile care intră în vigoare mâine, dar și cele care au existat la Primăria Cluj-Napoca și care acum devin obligatorii și la nivel național. Edilul a făcut o trecere în revistă a elementelor care intră în vigoare începând de marți, 4 iulie. 

„Legea aceasta a debirocratizării, așa cum îi spun eu, în format prescurtat, de mâine o vom avea și în Primăria Cluj-Napoca, cu mențiunea că foarte multe dintre prevederile ei noi le aplicăm cel puțin din 2021. Legea 9/2023 are trei etape de intrare în vigoare: 4 iulie, 4 august și 4 septembrie”, a declarat primarul Emil Boc. 


Adio, dosare cu șină!

În primul rând, legea elimină dosarele cu șină sau de alt tip care până acum erau solicitate contribuabililor pentru diverse proceduri administrative. Astfel, sunt prevăzute interdicția de a solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice dosare dosare cu șină sau alte articole sau obiecte de birotică sau papetărie și interdicția de a percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor acestora. 

„De mâine, niciun dosar cu șină sau dosar plic nu se va mai cere de către nimeni. Până acum, se mai cereau, la asistență socială, uneori la evidența persoanelor. Am făcut ședință specială astăzi și am atenționat asupra acestui subiect, nimeni nu va mai cere dosar, nici cu șină, nici de alt fel pentru niciun fel de serviciu pe care îl prestează Primăria Cluj-Napoca”, a arătat Emil Boc.


De asemenea, autoritățile care solicită copii în format fizic, pe hârtie, pentru diverse acte, cereri sau formulare au obligația de a asigura în mod gratuit fotocopierea acestora. Prevederile nu se aplică pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritățile publice centrale. 

„În continuarea acestei prevederi legale, vreau să mai precizez faptul că încă din 2021, noi facem copii xerox gratuit. Dacă vii cu un document și nu ai copie xerox, nu te mai trimitem în oraș, să îți faci copie xerox, așa cum cere legea, ci realizăm gratuit aceste copii. Legea spune acum foarte clar că este obligativitate prin lege pentru toate autoritățile publice să procedeze la fel”, a menționat primarul. 


Totodată, legea elimină necesitatea prezentării copiilor xerox legaligate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent. 

„Dacă vii cu un document care până acum îți era cerut legalizat de notar, de acum înainte vii doar cu originalul și funcționarul se uită la original, se uită la copie și nu trebuie să mai mergi la o altă instituție publică”, a explicat edilul. 

Gata cu plimbările între instituții

Legea mai prevede interdicția instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale sau locale să solicite persoanelor fizice sau juridice, pentru soluţionarea unui serviciu public, copii după avize sau alte documente care au fost emise de instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.

„Un alt lucru pe care îl facem încă din 2021: Dacă tu ai un dosar la urbanism și ai nevoie de acolo de un aviz de la gaz sau de la comisia de monumente, poți să îl aduci la dosar sau poți să îmi completezi mie un formular de consimțământ, pe care îl avem publicat pe site, prin care mă mandatezi să cer în numele tău avizul de la comisia de monumente sau de oriunde, care îți trebuie la dosar, în locul tău”, a explicat Emil Boc. 

De asemenea, este obligatorie acceptarea copiei în format electronic după cartea de identitate transmisă prin e-mail. 

„Ce înseamnă această prevedere? Pentru ca cetățeanul să nu transmită la 100 de servicii copie după cartea de identitate și să nu aibă protecția datelor cu caracter personal asigurată, adică să o vadă oricine. Pentru aceasta, legea cere ca instituția să aibă o adresă la care cetățeanul să își trimită copia în format electronic a cărții de identitate. Această adresă este carte_identitate@primariaclujnapoca.ro și cetățenii pot să își trimită aici copia cărții de identitate în format electronic. Un funcționar abilitat GDPR o inventariază, iar dacă un serviciu are nevoie de cartea de identitate, acolo trimiți cererea, iar la această adresă trimiți copia electronică după cartea de identitate. Cel de la serviciul de specialitate, de la Spații verzi sau alte servicii îi cere celui de la Primărie, operatorului de date cu caracter personal, copia după cartea de identitate, care poate fi urmărită ca trasabilitate, adică poate să vadă cine a cerut și de ce. Poate nu o să fie utilizată adresa chiar de mâine, este o procedură care va mai dura, dar noi suntem pregătiți”, a mai arătat Boc.

Semnătura electronică, acceptată de autorități

Totodată, autoritățile vor fi obligate să accepte documentele eliberate de către alte autorități publice sau private care au semnătură electronică calificată sau avansată, în scopul furnizării serviciilor publice de beneficiar. 

„Eu încă prin dispoziția din 16 iunie 2021 am introdus acest lucru în mod obligatoriu în Primărie. Oricine are un document cu semnătură electronică calificată sau avansată, că e autoritate publică sau de drept privat, noi recunoaștem aceste semnături. Nu trebuie să mai vină cetățeanul să o depună în format fizic. Acum, legea vine și obligă pe toată lumea, lucru pe care noi îl avem implementat din 2021”, a spus edilul clujean. 

Alte prevederi instituite prin Legea 9/2023 și aplicate deja de Primăria Cluj-Napoca se referă la publicarea din oficiu în format electronic a informațiilor și modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate și asigurarea de metode alternative de plată.

O ultimă prevedere este că instituțiile publice au obligația de a prevedea expres în caietele de sarcini atunci când achiziționează dezvoltări de programe informatice faptul că toate drepturile patrimoniale de autor asupra tuturor operelor create de contractant aferente serviciului sau produsului livrat se transferă către autoritatea contractantă: „Dacă dăm o comandă pentru o aplicație pentru gestionarea parcărilor, drepturile de autor aparțin Primăriei, nu mai poate fi vândută aplicația altor Primării. Dacă eu am comandat-o, eu am drepturile de autor și eu o utilizez. Dacă o achiziționez de pe piață, este altceva, această prevedere nu se aplică”, a mai transmis Emil Boc. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Prima „Primărie digitală” din România, la Cluj-Napoca? După xerox-uri și ștampile, se elimină și semnătura olografă

Ultimele Stiri
abonare newsletter