Administrație

LIVE TEXT. Studiul de fezabilitate pentru metrou, votat aproape în unanimitate de consilierii locali clujeni

Monitorul de Cluj vă ține la curent cu noutățile pe toată durata ședinței consiliului local de luni, în care va fi dezbătut studiul de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan.

Consilierii locali dezbat astăzi, începând cu ora 14, proiectul de hotărâre ce prevede aprobarea studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan Consilierii locali dezbat astăzi, începând cu ora 14, proiectul de hotărâre ce prevede aprobarea studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan

17.34 - Proiectul a trecut cu 24 de voturi „pentru” și 2 voturi „împotrivă”

17.33 - a început procesul de votare al proiectului adoptării studiului de fezabilitate al metroului

17.20 - Emil Boc ia cuvântul

  • Emil Boc a precizat că această dezbatere de două ore și jumătate legată de metrou a fost bine-venită
  • Centura metropolitană este prioritatea zero, la fel ca metroul. Ambele proiecte sunt importante pentru noi, dar vin pe diferite culoare de finanțare, a spus primarul
  • „Aceste proiecte nu se vor realiza decât dacă există coerență politică. Noi vom fi responsabili dacă am reușit sau nu și dacă am făcut ceva pentru viitorul Clujului”, spune edilul
  • Trenul metropolitan este de asemenea o prioritate, Comisia europeană trebuie să ne spună dacă se impune studiu de prefezabilitate și de fezabiltate, sau rămânem doar la cel de fezabilitate
  • Încă nu s-a deschis linia de finanțare pentru trenul metropolitan
  • Metroul și trenul metropolitan sunt proiecte care nu trebuie văzute în competitivitate, a spus Emil Boc
  • „Votați cu gândul la viitorul Clujului și la viitoarele generații”, i-a îndemnat la final Emil Boc pe consilierii locali

16:14 - Consilierii locali iau cuvântul

  • Adriana Cristian (USR) ridică problema finanțării proiectului: „Care este împărțirea procentuală a celor 2 milioane de euro? Care este axa prioritară vizată, pentru că nu știm că va fi lansat un apel de proiecte pe această axă.”
  • Dinu Ionescu (USR): „Vreau să știu dacă în afara jaloanelor pentru proiectul acesta s-au solicitat și alte jaloane și care sunt. Mai am o întrebare legată de termenele de implementare a proiectului, care sunt foarte strânse. Nu este prevăzută perioadă de expropieri și pentru achiziție terenurilor”
  • Vladimir Mătușan (PSD): „Colegii PSD au susținut toate proiectele de dezvoltare din Cluj-Napoca. Să nu creadă cetățenii că ne opunem metroului, nu suntem împotriva proiectului. Aș vrea să întreb care este data limită pentru implementarea proiectului, de ce nu am putut vota în luna decembrie?”. Primarul Emil Boc a afirmat că această aprobare trebuie dată în luna noiembrie.
  • Alexandra Oană: „Studiul de fezabilitate a dublat costurile proiectului. Finanțarea din PNRR de 300 de milioane din Cluj e la pachet cu cel din București. Dacă unul dintre cele două proiecte se mișcă mai greu, banii vor migra către celălalt proiect. Ținând cont că la București au deja experiență și nu o iau de la zero cum evaluați riscul ca banii să migreze la București în cazul în care rămânem în urmă?”. Primarul Emil Boc a afirmat că proiectul de la Cluj este mai avansat decât cel de la București, dar a apreciat că întrebarea este bună.
  • Sebesi Arpad a întrebat cu privire la supravegherea execuției lucrărilor;
  • Radu Boloveschi: „Am înțeles că există un studiu dacă populația susține un astfel de proiect, să îl puneți la dispoziția consilierilor”
  • Vladimir Mătușan a transmis observațiile Ancăi Ciubăncan, referitoare la săpăturile la suprafață, care vor bloca circulația o perioadă lungă de timp în municipiu, dar și la costurile pentru proiect, care au crescut și calendarul proiectului;
  • Ovidiu Vișan a felicitat echipa de proiectare. „Avem de a face cu un moment istoric, putem duce Clujul la alt nivel”

15.47 - Prezentarea proiectantului s-a terminat

  • Au început luările de cuvânt în cadrul dezbaterii pentru proiect
  • Răzvan Radu: „Construcția unui metrou a fost abandonată în Zurich, fiind înlocuită de tramvai de suprafață. E un proiect cu cost de operare ca în Dubai, cu risc geotehnic major, cu o analiză bazată pe prețuri fixe de la nivelul anului 2018, cu riscuri economice și de tasare a blocurilor de 7,8, 10 etaje. Beneficiile în timp sunt socotite cu valori de ordinul sutelor de milioane de euro. Cele mai mari probleme sunt la Florești, dar vedem că primul tronson nu va deservi Floreștiul. (…) Poate cel mai sănătos lucru ar fi scoaterea proiectului de pe ordinea de zi, pentru două, trei săptămâni, și reluarea votului în cunoștință de cauză”;
  • Un reprezentant al locuitorilor de pe Calea Moților cer desființarea stației de pe această stradă, pentru evitarea exproprierilor și a demolărilor, arătând că accesul în această zonă se poate face prin celelalte stații și prin transportul în comun - autobuze, troleibuze; nu sunt prevăzute soluții de relocare a locuitorilor expropriați; aproximativ 20 de familii au făcut deja solicitare de desființare a stației, care a fost respinsă
  • Pop: „Să lăsăm partea politică deoparte și să stăm față în față. Văzând cum stau lucrurile, aș spune că suntem ca în basme, ca în Prâslea cel voinic și merele de aur. Riscurile adevărate ale acestui proiect nu vrea nimeni să fie văzute. Nu mă opun proiectului, dar nu acum.Nu văd de ce formăm nota unui metrou, care știm că nu va fi folosit la capacitate maximă. Mobilitatea în Cluj a scăzut de la 82% la 42%. Facem metrou pentru un Cluj care demografic e în declin. Ne bazăm pe un entuziasm de a valida o investiție lângă care să punem steagul și să arate frumos. Trebuie să rezolvăm problema traficului, pe care o ignorăm din 2004 și acum venim deodată cu 10 investiții”
  • Emil Boc: „Legitimitatea vine din vot, nu din vocea mai ridicată. În democrație, proiectele se ridică pe expertiză. Această temă este produsul unui proces democratic din comunitate”

15.00 - Are loc o prezentare cu privire la detaliile legate de proiectul metroului

  • Metroul va transporta zilnic aproximativ 164.000 de călători
  • Nicio clădire monument nu va fi demolată în cadrul lucrărilor pentru realizarea metroului

14.51 - Cvorumul de ședință este de 26 de consilieri locali

14.45 - Primarul Emil Boc prezintă un material video cu o simulare a stațiilor metroului

  • În filmul prezentat poate fi urmărită o prezentare simulată a primelor trei stații ale metroului
  • „Dacă vom fi dezbinați, nu vom putea realiza toate acestea”, a încheiat primarul

14:16 - Emil Boc vorbește despre cele două proiecte aflate pe ordinea de zi

  • Cele două proiecte au fost introduse pe ordinea de zi datorită importanței lor, spune Boc
  • Factura la căldură va exploda în luna noiembrie, fapt pentru care e necesară aprobarea proiectului privind acordarea indemnizației Primăriei în vederea menținerii unui preț „suportabil” plătit de clujeni
  • Proiectul cu privire la metrou, supus aprobării în vederea urgentării pașilor necesari pentru realizarea obiectivului
  • Orice întârziere ar însemna un impediment în realizarea proiectelor, conform primarului Emil Boc
  • Peste 2.500 de cereri au fost depuse deja de clujeni pentru acordarea ajutorului la încălzire
  • Dacă Primăria nu ar acorda subvenția supusă azi votului, prețul facturii la căldură ar crește cu 174%, spune edilul
  • Metroul, un proiect major al secolului la Cluj, susține Boc
  • Se vorbește despre realizarea metroului de la începutul anilor 2000, din 2016, „discuția” fiind mai aprofundată
  • S-a analizat ideea realizării tramvaiului și a ieșit ultima pentru rezolvarea problemelor Clujului, explică primarul
  • Cu tramvaiul, „duci jumătate din oamenii pe care îi duci cu metroul”, spune Emil Boc
  • În trecut nu exista PNRR-ul pentru a finanța un proiect precum metroul
  • Boc: „Dacă doar azi am fi început să vorbim despre fezabilitate, ar fi trecut PNRR-ul pe lângă noi”
  • „Niciun metrou din această lume nu este rentabil din punct de vedere financiar, pentru că dacă ar fi rentabile, le-ar face privații, pentru a câștiga bani. Dar metrourile sunt solide din punct de vedere al sănătății. Nu suntem complet nepregătiți pentru realizarea unui asemenea procedeu”, a spus edilul
  • Emil Boc asigură că toate analizele cu privire la metrou au fost făcute de specialiști: „Pe mâna lor trebuie să mergem”
  • „Nu putem sta încremeniți în acest proiect, trebuie să oferim viziune Clujului”, a declarat edilul clujean
  • „O comunitate dezbinată nu va reuși niciodată să își impună proiectele”, spune Boc, cu referire la partidele politice cu putere de decizie la Cluj
  • Centura de nord este următorul mare proiect al Clujului, la care se lucrează

14.00 - A început ședința extraordinară a Consiliului Local Cluj-Napoca

  • Primarul Emil Boc prezintă situația actualizată a valului 4 al pandemiei la Cluj
  • Edilul a transmis că nu trebuie „să luăm piciorul de pe accelerație”, cu referire la procesul de vaccinare
  • Boc îi sfătuiește pe oameni să îți facă din timp cea de-a treia doză de vaccin anti-Covid deoarece urmează ca aceasta să fie impusă în alte țări 

Consilierii locali vor dezbate astăzi, începând cu ora 14, proiectul de hotărâre ce prevede aprobarea studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan. Investiția se ridică la peste 2 miliarde de euro.

 


Proiectul de hotărâre privind adoptarea Studiului de fezabilitate al metroului de la Cluj se va afla pe masa consilierilor locali, luni, 22 noiembrie, în ședința extraordinară care va începe la ora 14. 

Astfel, consilierii locali clujeni vor dezbate proiectul de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate (documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiții „Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții” – componenta investițională Magistrala I de Metrou.


Costurile metroului s-au dublat

Conform documentației, valoarea proiectului este mai mare decât cea prevăzută inițial, costul fiind ridicat la 2.052.196.984 euro, echivalentul a 10.112.816.297 lei. Anterior publicării documentației din cadrul studiului de fezabilitate, valoarea proiectului metroului era de aproximativ un miliard de euro.

Studiul de fezabilitate, ce trebuie votat luni de consilieri, prevede un cost de 2,05 miliarde de euro, dar şi o lungime mai mare - 21 de kilometri respectiv 19 staţii.  Studiile de fezabilitate spre deosebire de cele de prefezabilitate analizează mai în detaliu costurile finale. Astfel, pe lângă modificarea lungimii şi a traseului, şi acesta este un motiv pentru dublarea preţului.   


Metroul, gata în 10 ani?

De asemenea, durata de realizare a investiției este de 10 ani și 6 luni (128 de luni), din care, 18 luni - proiectare preliminară, 14 luni - procedurile de licitație, 96 luni - proiectare și execuție lucrări, inclusiv achiziție material rulant.

Lungimea totală a metroului este de 21,03 km, iar finanțarea se va face din fonduri europene, guvernamentale precum și din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești.


„Metroul este proiectul secolului, la Cluj”

Emil Boc a adus din nou în discuție importanța metroului la Cluj și a precizat că este „proiectul secolului”, menit să contribuie la creșterea calității vieții clujenilor. „Prețul” metroului a crescut la două miliarde de euro, conform noilor date. Edilul a precizat vineri că cei interesați de subiect au timp să se documenteze până atunci cu privire la proiect, fiind vorba despre o temă care se discută de doi ani de zile.

„Noi am făcut dezbateri publice despre metrou, vorbim de doi ani de zile, am adoptat studiul de prefezabilitate, adoptarea studiului de fezabilitate nu a venit din cer. Suntem într-o etapă în care mergem la nivelul următor, pentru a putea urma pașii necesari astfel încât să fie acceptați banii europeni. Până luni, toată lumea are timp să se documenteze, nu e un subiect nou pe ordinea de zi. Acest proiect dă viziune pe termen lung Clujului, este proiectul secolului în care trăim, la Cluj. Pe de o parte, metroul va descongestiona traficul, va conecta marile obiective importante ale Clujului și va aduce o creștere a calității vieții”, a declarat edilul, într-o intervenție la radio.

CITEȘTE ȘI:

Emil Boc: „Metroul este proiectul secolului în care trăim, la Cluj”.

Urmează să fie aprobat Studiul de fezabilitate al metroului. Va costa peste două miliarde de euro și va fi construit în 10 ani

abonare newsletter