Administrație
Culoar de mobilitate Gară - Podul IRA. Boc: „Noul bulevard, cu patru benzi, va descongestiona axa est-vest a orașului”
Un nou culoar cu patru benzi va fi amenajat pe axa de nord a orașului, de la Podul Răsăritului până la Podul IRA, care „va scoate” traficul de pe strada Aurel Vlaicu și mai multe străzi adiacente.
Culoar de mobilitate în zona de nord a Clujului. Foto: brosură de prezentare, site-ul Primăriei Cluj-Napoca
Conceptul de amenajare propus de specialiști pentru Culoarul de Mobilitate Nord, un nou bulevard pe axa est-vest, de-a lungul căii ferate a fost prezentat miercuri, 25 mai 2022, în cadrul unei dezbateri publice organizate sub cupola Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC).
Noul bulevard se va întinde de la viitorul pod Oașului-Răsăritului, care urmează să fie finalizat în luna iunie a anului viitor, pe traseul Răsăritului – Câmpul Pâinii până la Podul Ira.
„Vom avea un nou bulevard cu patru benzi”
În urma amenajării acestuia, se va realiza o arteră continuă între gară și podul IRA, menită să preia atât din traficul de mașini, cât și din traficul greu care circulă astăzi pe străzile Aurel Vlaicu, Paris sau București.
„Cetățenii să-și imagineze că pe acest culoar de nord, pornind de la noul pod Răsăritului, care va fi gata anul viitor, până la podul IRA, practic vom avea un nou bulevard cu patru benzi, care va descongestiona tot ceea ce avem astăzi pe această axă est-vest. Acest proiect reprezintă un canal alternativ de mobilitate și va contribui la ceea ce înseamnă dezvoltarea și modernizarea Clujului”, a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, la începutul dezbaterii.
Pe lângă benzile destinate circulației auto, viitorul bulevard va avea și piste de biciclete, trotuare și bretele de spații verzi. Proiectul de amenajare e culoarului este corelat atât cu viitorul metrou, cât și cu trenul metropolitan care va circula în viitor prin această zonă.
„Chiar dacă discutăm doar de 4 kilometri, este un proiect complex pentru că avem foarte multe tipuri de situații: zeci de intersecții, treceri la nivel de cale ferată, sensuri giratorii. Nu este vorba doar o simplă stradă, ci de un culoar de mobilitate care are nevoie de multe studii pentru a vedea exact cum vor fi influențate zonele adiacente”, a subliniat și viceprimarul Dan Tarcea.
„Este un proiect fanion pentru mobilitatea urbană, care străbate jumătate din oraș, la nord, și care este prevăzut atât în Planul Urbanistic General, cât și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană. Culoarul de nord se va conecta cu toate proiectele majore de mobilitate propuse de municipalitate”, a explicat Ovidiu Cîmpean, director de dezvoltare în cadrul Primăriei Cluj-Napoca și coordonatorul CIIC.
Suprafețe generoase pentru pistele de biciclete
Din punct de vedere tehnic, proiectul presupune: modernizarea intersecțiilor, amenajarea străzilor Răsăritului și Câmpul Pâinii la un profil de culoar cale ferată (16/21 ml) cu benzi de circulație, piste de biciclete, aliniamente de arbori și mobilier urban; modernizarea rețelei de iluminat public stradal și a sistemului de semaforizare; instalarea unui sistem de management al traficului; se vor amenaja suprafețe în vederea delimitării locurilor de parcare.
Zonele verzi propuse ocupă o suprafață de 56.000 mp, iar zonele pietonale se vor întinde pe 45.000 mp. În ceea ce privește pistele de biciclete, acestea vor reprezenta 7,5% din suprafața proiectului.
Proiectul este prevăzut în Planul Urbanistic General (PUG) al municipiului Cluj-Napoca, dar și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și urmărește crearea unui bulevard ce va crea continuitate între obiectivele aflate în această zonă a orașului, puternic industrializată înainte de 1989.
Zona, ținta următoarei explozii imobiliare
Un al aspect urmărit de proiect este conectarea zonelor care fie au fost dezvoltate în urma unor investiții recente, fie au preconizate investiții în viitor. Sunt menționate aici Podul Oașului-Răsăritului, Parcul Feroviarilor, Parcul Armătura, reconversia platformei Carbochim, Piața 1 Mai, platforma Clujana și zona Podului Porțelanului, Mărăști Est - Expo Transilvania, zona străzilor Ghioceilor-Beiușului-Plevnei-Câmpul Pâinii, Nod IRA, Ocolitoare Nod 15 - Parcul Est - arealul Băilor Someșeni. Importante proiecte de reconversie urbană au fost anunțate sau au debutat în ultima vreme în zonele menționate anterior, care vor aduce în zonă mai mulți locuitori, dar și afaceri care vor crește numărul de participanți la trafic.
Municipalitatea urmărește totodată asigurarea condițiilor primare de urbanizare printr-o rețea de artere pentru reconversia zonelor industriale: zonele Carbochim, Clujana, Fabricii de Zahăr median, Sanex, indirect CUG.
Vor fi necesare exproprieri
Documentația citată arată că, în 117 de cazuri, imobile aflate domeniu privat se suprapun cu zona de reglementare/ intervenție a Culoarului de Mobilitate Nord, din care:
• în 9 cazuri, propunerea se suprapune parțial și peste construcție - casă unifamilială;
• în 5 cazuri, propunerea se suprapune parțial și peste construcții aflate în UTR RiM (Carbochim, Unirea);
• într-un caz, propunerea se suprapune parțial și peste construcție aflată în UTR G_p (hală agroalimentară Mărăști IRA, care se va reamplasa în cadrul proiectului adiacent, de regenerare urbană Expo Transilvania);
• în 8 cazuri, propunerea se suprapune parțial sau preponderent peste construcție - anexă;
• în 9 cazuri, propunerea se suprapune complet peste construcție - garaj.
De asemenea, în proiect va fi integrată rețeaua de transport public urban și se va realiza conectarea la circulația feroviară metropolitană.
Conceptul de amenajare a viitorului culoar de mobilitate a fost realizat de Mossfern și NV Construct și prezentat în cadrul dezbaterii de arhitectul Arnold Macalik. Proiectul poate fi consultat în detaliu pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, la secțiunea dedicată Centrului de Inovare și Imaginație Civică.
Dezbaterea a fost transmisă online și poate fi urmărită pe paginile de Facebook Municipiul Cluj-Napoca și CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică.
CITEȘTE ȘI: