Auto
Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice. Victimele trotinetiștilor, despăgubite
Proprietarii unor tipuri de trotinete și biciclete electrice vor trebui să le asigure RCA. Victimele accidentelor cu trotinete vor putea fi, astfel, despăgubite.
Trotinete electrice în centrul Clujului / Foto: arhivă monitorulcj.ro
Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Actul normativ se conformează cu o directivă UE și modifică legislația RCA.
Prin acest proiect de lege, termenul „vehicul” va fi redefinit ca:
a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
d) tramvai;
CITEȘTE ȘI:
REGULI pentru utilizarea trotinetelor electrice din Cluj-Napoca. Noul regulament a fost aprobat
Numărul accidentelor grave cu trotinete s-a dublat anul trecut. 9 din 10 se produc din cauza celor care folosesc acest mijloc de transport
Această schimbare este motivată în nota de fundamentare în felul următor: „Definiția „vehiculului” în sensul în care obligația de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică. Ca urmare vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule)”.
Astfel, persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule. Aici sunt incluse acum și trotinetele și bicicletele electrice care depășesc viteza de 25 km/h.
CITEȘTE ȘI:
Clujul, „vestul sălbatic” al trotinetelor. Peste 1.200 de trotinete electrice, RIDICATE în 2022 de pe domeniul public
Victimele accidentelor cu trotinete vor putea fi despăgubite
Unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile, însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului, se arată în expunerea de motive.
CITEȘTE ȘI:
Pieton băut, lovit de o trotinetă pe Memorandumului. Două persoane au ajuns la spital. VIDEO
„Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale. Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de „vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România. Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu. Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis”, se mai arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: