Administrație

Un oraș din România A INTERZIS trotinetele electrice: „Puneau în pericol siguranța traficului rutier și pietonal”

Autorizațiile operatorilor de servicii de închiriere a trotinetelor electrice au fost supendate într-un municipiu din România, „din cauza numeroaselor încălcări ale prevederilor regulamentului”.

Primăria Constanța nu a mai prelungit autorizațiile pentru trotinetele electrice din oraș, din cauza accidentelor. FOTO: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca Primăria Constanța nu a mai prelungit autorizațiile pentru trotinetele electrice din oraș, din cauza accidentelor. FOTO: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca

 

 


Trotinetele electrice administrate de companiile Bolt și Uber (Lime) au fost retrase din Constanța, transmite publicația Info Sud-Est. Motivul invocat de aplicații este că „sezonul s-a terminat”, însă Primăria Constanța a precizat că autorizațiile de funcționare ale firmelor Bolt și Uber n-au mai fost prelungite pentru anul acesta. 

 


„Din cauza numeroaselor încălcări ale prevederilor regulamentului, actele administrative emise pentru anul 2023 nu au mai fost prelungite. S-au constatat şi alte încălcări ale regulamentului, precum staţionarea pe partea carosabilă, în dreptul trecerilor de pietoni, a staţiilor de autobuze şi pe pistele de biciclete. Multe trotinete electrice blocau căile de acces în blocuri şi alte instituţii publice, staționau în zona spaţiilor verzi şi a altor perimetre interzise (faleze, zona peninsulară etc.) uneori şi trei zile, deşi aveau staţii alocate pe toata raza municipiului Constanţa. Au fost dispuse zeci de măsuri tehnico-administrative de ridicare de pe domeniul public a trotinetelor electrice aparţinând celor doi operatori economici întrucât a fost pusă în pericol siguranţa traficului rutier sau pietonal”, spun reprezentanții primăriei, citați de Info Sud-Est. 

CITEȘTE ȘI


Trotinetiștii, cei mai periculoși participanți la trafic. Pietonii, dar și șoferii se tem de ei

 

Compania Bolt a declarat că „având în vedere experiența noastră foarte bună din sezonul trecut și popularitatea trotinetelor în oraș, suntem siguri că administrația ia în considerare interesul localnicilor și al turiștilor, oferindu-le mijloace alternative de transport și permițându-le să evite aglomerația. Suntem gata să readucem trotinetele electrice în Constanța imediat ce administrația locală va permite acest lucru”, declară reprezentanții companiei Bolt.


Trotinetele electrice, „pericol public” și la Cluj

Problema trotinetelor electrice parcate haotic în oraș sau conduse printre pietoni cu viteză revine periodic și la Cluj-Napoca, unde, în primele patru luni ale anului 2023, polițiștii locali au ridicat peste 500 de trotinete parcate ilegal pe spațiul public. În 2022, peste 1.200 de trotinete electrice parcate ilegal au fost ridicate de pe domeniul public.

La Cluj-Napoca, o asociație a cerut, în toamna anului trecut, interzicerea folosirii trotinetelor de tineri sub 18 ani, dar și reguli mai stricte de utilizare a acestora. 


„Având în vedere că actualul regulament corespunde, în opinia noastră, doar parțial noilor realități relevate de cea mai recentă statistică a Inspectoratului General al Poliţiei Române, Metro Urban înaintează membrilor Consiliului Local Cluj-Napoca, propuneri pentru completarea regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice de pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, propuneri inspirate din practica altor administrații locale – București, Iași, Timișoara, Sibiu și Brașov” a declarat Horia Nasra, care era la acel moment membru al asociației Metro Urban.

CITEȘTE ȘI

RCA devine obligatoriu pentru trotinete! Când intră în vigoare legea?

 

Propuneri pentru completarea regulamentului din Cluj

  • Amplasarea/parcarea/staţionarea trotinetelor electrice de către operatorii şi utilizatorii trotinetelor electrice este interzisă în zonele de acces în gradinițe, școli, licee, universități, piețe agroalimenatare, complexe comerciale, precum și în zonele în care sunt amplasate terase de alimentație publică și târguri sezoniere. Amplasarea/staționarea trotinetelor electrice se va face la limita acestor zone astfel încât să nu obtureze accesul și să îngreuneze circulația;
  • Se interzice deplasarea în paralel cu un alt vehicul electric individual sau cu două roți;
  • Se interzice folosirea de către utilizator de accesorii sau dispozitive mobile (telefon, smartphone, tablete, etc), inclusiv căști audio, atunci când conduce o trotinetă electrică;
  • Amplasarea/parcarea/staţionarea trotinetelor electrice de către operatorii şi utilizatorii trotinetelor electrice este interzisă pe scări sau pasaje pietonale, pe malurile râurilor sau lacurilor;
  • Dat fiind faptul că în marea lor majoritate, utilizatorii de trotinete electrice sub 18 ani folosesc aceste echipamente fără a avea minime cunoștiințe de legislație rutieră și fără a-și asuma responsabilitatea consecințelor care vin la pachet cu un stil de condus imprudent, considerăm oportună dezbaterea în Consiliul Local Cluj-Napoca, apoi la nivel legislativ, parlamentar -  interzicerea folosirii trotinetelor electrice de către persoanele sub 18 ani, în prezent limita de vârstă fiind de 16 ani.

Anul acesta, administrația locală a Parisului a inițiat un referendum pentru interzicerea trotinetelor electrice, însă prezența cetățenilor la vot a fost extrem de redusă. Sub 10% dintre cei înscriși pe listele electorale au participat la referendum, astfel încât din cei 1,38 milioane de electori înscriși la referendum doar 103.000 au votat. Votul a fost în favoarea interzicerii trotinetelor în Paris - 89%. Referendumul a fost convocat ca răspuns la numărul tot mai mare de persoane rănite sau decedate în urma accidentelor în care au fost implicate trotinetele electrice. 

Numărul accidentelor grave cu trotinete s-a dublat anul trecut

Numărul accidentelor de circulaţie în care sunt implicaţi utilizatorii de trotinete electrice este în creştere în ultimii ani, numai în 2022 fiind înregistrate în total 155 de accidente grave cu trotinete electrice, dublu faţă de 2021.

Organizaţia citează datele puse la dispoziţie de către Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit cărora anul trecut au avut loc peste 1.250 de astfel de accidente, uşoare şi grave.

CITEȘTE ȘI 

INCONȘTIENȚĂ maximă. Mai mulți „trotinetiști” circulă cu viteză în Piața Unirii, indiferenți la ce se întamplă în jur. VIDEO

 

„Circa 9 din 10 accidente se produc din vina conducătorilor trotinetelor, printre principalele cauze numărându-se: abaterile de la respectarea regulilor de circulaţie, viteza neadaptată la condiţiile de drum, neacordarea de prioritate, neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers sau circulaţia pe sens opus. În 2022, au fost înregistrate în total 155 de accidente grave cu trotinete electrice, dublu faţă de 2021, când au fost raportate 75 de astfel de accidente, rezultând decesul a 8 persoane, rănirea gravă a 131 persoane şi rănirea uşoară a altor 5”, precizează UNSAR.

Procentul mare de accidente rezultate din vina conducătorilor de trotinete se păstrează şi în cazul accidentelor uşoare. Practic, dintr-un total de 1.097 de astfel de accidente uşoare, 893 au fost produse din cauza utilizatorilor acestui tip de vehicule, soldate cu rănirea uşoară a 919 persoane.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Pieton băut, lovit de o trotinetă pe Memorandumului. Două persoane au ajuns la spital. VIDEO

Ultimele Stiri
abonare newsletter