Economie
Licitația pentru cel mai dificil lot al Autostrăzii Transilvania Cluj – Oradea va fi anulată
Licitația pentru secțiunea de 41 de km a Autostrăzii Transilvania, care include și Tunelul Meseș, urmează să fie anulată. Acesta este considerat drept cel mai dificil lot de pe A3 Cluj – Oradea.
Șantierul Autostrăzi Transilvania. Sursă foto Asociația Pro Infrastructura
Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a admis că licitația pentru secțiunea de 41 de kilometri din Autostrada Transilvania va fi anulată, pentru a face loc unei noi licitații ce ar urma să fie lansată, dar cu prețuri actualizate.
CITEȘTE ȘI:
Lotul de un miliard de euro dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, fără constructor la doi ani de la lansarea licitației
„Anul trecut am avut o procedură similară, a amintit-o domnul ministru, Lugoj – Deva lotul 2, o procedură la care am luat decizia de a anula tot, am relansat-o într-un timp record, și ca dovadă, în câteva luni am avut contract semnat cu un antreprenor serios.
Aceeași procedură o vom aplica acum și pentru ceea ce înseamnă Tunelul Meseș”, a declarat șeful CNAIR, citat de economica.net
În 30 mai 2022, CNAIR finaliza procesul de evaluare a candidaturilor depuse în cadrul procedurii de atribuire proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, km 25+500 – km 40+637, inclusiv tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și subsecțiunea 3B4: Zalău - Nușfalău km 40+660 (km 40+637 3B3) - km 66+500.
Din 5 august, atunci când Curtea de Apel București a respins apelul Strabag după o contestație Astaldi, Compania de Drumuri nu a reușit să finalizeze evaluarea candidaturilor, ultimul termen înscris în Sistemul Electronic de Achiziții Publice fiind 29 noiembrie 2022.
Totodată, în ultimii doi ani, costul real al lucrărilor a crescut semnificativ, iar ministrul Transporturilor confirma, în noiembrie 2022, necesitatea de reactualizare a indicatorilor tehnico-economici, după modelul metroului de la Cluj.
„Dacă am fi avut o licitație normală, am fi putut să o suspendăm, să actualizăm așa cum s-a întâmplat la metrou la Cluj, și să o reluăm.
Din păcate, pentru această procedură avem două variante: mergem așa și toți cei șase vor veni cu prețuri mai mari de peste 115% cât permite legea, sau o anulăm de acum, refacem indicatorii și mergem pe procedura normală”, a explicat atunci ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Șase constructori, în cursa pentru contract
Șase constructori din Austria, Italia și Turcia au rămas în cursa pentru lotul de Autostradă Poarta Sălajului – Nușfalău, secțiune a Autostrăzii Transilvania care include și Tunelul din Pasul Meseș, cel mai lung tunel care va fi construit pe un drum de mare viteză din România.
Antreprenorii rămași în cursă:
- Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ (Turcia).
Câștigătorul acestui contract trebuia să aibă la dispoziție maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor.
Pe sectorul de autostradă licitat, urmează să fie construite:
- Tunelul Meseș (cu două galerii ) în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens,
- 65 de viaducte, poduri și pasaje.
Valoarea estimată a contractului era de 3,926 miliarde de lei (fără TVA), finanțat prin fonduri europene nerambursabile.
Astaldi a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) candidatura Strabag, constructor unde oligarhul rus Oleg Deripaska a avut acțiuni și la care a renunțat în primăvara lui 2022. CNSC a admis parțial contestația italienilor de la Astaldi, dar pe 28 iulie, Strabag a depus apel la decizia CNSC.
Asociaţia Pro Infrastructură avertiza, în mai 2022, că „Autostrada Transilvania este superbă, dar cu un munte de probleme”.
Sectorul Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania, are mari probleme de stabilitate. Un deal „îmbibat cu apă”, alunecări de teren „cu duiumul” şi păduri care trebuie tăiate sunt doar o parte din provocarea construirii celor 42 de kilometri.
CITEȘTE ȘI: