Economie
Facturile la gaz ar putea fi plătite în rate. Ce alte măsuri sunt propuse de ANRE?
Plata în rate a facturilor la gaze naturale ar putea deveni realitate. Vezi ce modificări importante propune ANRE privind factura la gaz.
Inquam Photos / Octav Ganea
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) propune modificarea și completarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali, cu scopul de a rezolva chestiuni aflate deja în interesul opiniei publice, precum problema eșalonării la plată a facturilor și a soluționării plângerilor legate de facturi, fără achitarea prealabilă a sumelor datorate. Totodată, este vizată și transparența furnizorilor privind costurile incluse în factură. Noile reguli ar urma să intre în vigoare după ce vor fi publicate în Monitorul Oficial, scrie Avocat.net.
Proiectul de Ordin modifică și completează Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali și a fost pus în dezbatere publică în 22 februarie 2023.
Clienții pot cere plata facturilor în rate
Una dintre cele mai importante prevederi propuse este eșalonarea la plată a facturilor, la cererea clientului final aflat în stare de vulnerabilitate, urmată de cea a posibilității schimbării furnizorului sau a denunțării contractului unilateral de către client.
Conform propunerii, orice client final al serviciilor de furnizare de gaze naturale, care se încadrează în categoria clienților vulnerabili (pensionari, beneficiari de ajutoare sociale sau indemnizații de handicap etc.), poate, la cerere, să beneficieze de cel puțin trei luni eșalonare la plata sumelor datorate.
De asemenea, dacă factura a întârziat (astfel încât să rezulte o perioadă de facturare a consumului de gaze mai mare de o lună - sau orice altă perioadă de timp care este trecută în contractul tău cu furnizorul), la cererea ta, furnizorul este obligat să permită eșalonarea la plată a sumei pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare. Astfel, dacă factura ta recentă reflectă consumul pe două luni, vei putea să o plătești în cel puțin două rate.
Alte modificări propuse de ANRE se referă la:
- Corelarea aplicației digitale POSF cu sistemul de furnizare de gaze naturale - această platformă fiind destinată schimbării online de către clientul final a furnizorului de gaze naturale;
- O mai mare transparență în ceea ce privește informarea consumatorului prin intermediul facturii;
- Schimbarea procedurii de soluționare a plângerilor clienților referitoare la sumele înscrise în facturi.
Factura va avea un nou model
Potrivit noilor reglementări în ceea ce privește furnizarea de gaze naturale, factura va avea o nouă formă, pentru o mai mare transparență informațională, aceasta va cuprinde, pe lângă datele care deja apăreau până în acest moment și alte diferite tipuri de costuri incluse în suma de achitat, precum:
- consumul de gaze naturale facturat exprimat în kWh sau MWh;
- preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh;
- termenul scadent de plată;
- obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul;
- dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului, dacă este cazul;valoarea totală de plată cu TVA;
- denumirea produselor/serviciilor facturate, după caz, şi unităţile de măsură ale acestora;
- cantitatea de gaze naturale, exprimată în mc, aferentă perioadei de facturare;
- valoarea puterii calorifice superioare aferente perioadei de facturare;
- cantitatea de energie, exprimată în MWh/kWh, ce reprezintă consumul de gaze naturale facturat;
- modalitatea de conversie a cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, în cantitatea de energie, exprimată în kWh/MWh;
- prețul gazelor naturale și tipul acestuia (fix/variabil);
- componentele incluse în preţul final facturat pentru furnizarea gazelor naturale, cu precizarea celor care sunt reglementate sau o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora;
- valoarea unitară a TVA, a accizei și a altor impozite, comisioane, taxe şi contribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare, după caz;
Facturile reclamate nu vor mai trebui plătite înainte de soluționare
În situația în care proiectul de ordin va fi aprobat, consumatorul nu va mai fi obligat să plătească factura pentru care a depus o reclamație sau plângere. În cazul în care, după soluționarea reclamației, se dovedește că factura nu era corectă, se va emite una nouă, care să reflecte consumul real al clientului de gaze naturale. Dacă factura problematică s-a achitat deja, clientul va primi banii înapoi și i se va emite o nouă factură.
În cazul în care, însă, se dovedește că plângerea consumatorului este neîntemeiată, plata facturii emise va trebui făcută în termen de cinci zile.
Pentru a intra în vigoare, proiectul de ordin trebuie să fie aprobat și publicat în Monitorul Oficial.
CITEȘTE ȘI: