Economie
Țările UE, obligate să asigure stații de încărcare electrică pentru mașini la fiecare 60 km și pentru camioane la fiecare 120 km
Un acord provizoriu între Parlamentul European și Consiliul Europei prevede obligația statelor membre de a asigura infrastructura pentru încărcarea vehiculelor electrice. Stațiile trebuie amplasate la fiecare 60 de kilometri pentru mașini și la 120 de kilometri pentru camioane.
Țările UE, obligate să asigure stații de încărcare electrică. FOTO: Pixabay
Țările Uniunii Europene vor trebui să asigure stații de încărcare electrică pentru mașini cel puțin la fiecare 60 km și pentru camioane la fiecare 120 km. Deputații europeni și Președinția suedeză a Consiliului European au ajuns la un acord asupra obiectivelor naționale obligatorii pentru implementarea infrastructurii pentru mașini și camioane pe combustibili alternativi.
Astfel, marți, s-a ajuns la un acord provizoriu între negociatorii Parlamentului și Consiliului care actualizează normele UE privind infrastructura pentru combustibilii alternativi. Acesta urmărește să extindă instalarea de stații de reîncărcare sau de alimentare electrică pentru mașini, camioane și chiar avioane staționare și să aducă Europa mai aproape de ambițiile sale de neutralitate din punct de vedere climatic până în 2050.
Statele membre, obligate să asigure infrastructură pentru mașinile electrice
Acordul informal stabilește obiective naționale minime obligatorii pentru implementarea infrastructurii de combustibili alternativi și solicită țărilor UE să își prezinte planurile privind modul de realizare a acestora.
Stațiile de încărcare electrică pentru mașini vor avea o putere de cel puțin 400 kW și vor trebui instalate cel puțin la fiecare 60 km de-a lungul rețelei centrale TEN-T până în 2026, puterea rețelei crescând la 600 kW cu 2028.
Țările vor trebui de asemenea să asigure stații de încărcare la fiecare 120 km pentru camioane și autobuze. Stațiile, cu o putere de 1400kW până la 2800 kW, ar trebui să fie instalate pe jumătate din drumurile principale ale UE până în 2028, prevede acordul.
Scutiri de la aceste norme ar urma să fie aplicate regiunilor ultraperiferice, insulelor și sectoarelor de drum cu trafic foarte redus. De asemenea, negociatorii au convenit ca stațiile de alimentare cu hidrogen de-a lungul rețelei centrale TEN-T să fie instalate cel puțin la fiecare 200 km până în 2031.
Prevederi și privind plata pentru reîncărcare
Utilizatorii vehiculelor cu combustibil alternativ vor trebui să poată plăti ușor și convenabil la punctele de reîncărcare sau realimentare (cu carduri de plată, dispozitive contactless sau, în anumite cazuri, folosind un cod QR). Prețul combustibililor va trebui să fie afișat pe kWh, pe minut/ședință sau pe kg, să fie rezonabil, ușor de înțeles și clar comparabil, transparent și nediscriminatoriu, se arată în acord.
Deputații s-au asigurat că până în 2027 Comisia va înființa o „bază de date” a UE privind combustibilii alternativi, pentru a oferi consumatorilor informații despre disponibilitate, timpii de așteptare sau prețul la diferite stații.
Acordul informal privind infrastructura combustibililor alternativi mai trebuie aprobat de Comitetul Reprezentanților Permanenți al Consiliului și de Comisia pentru transport și turism a Parlamentului, apoi de Parlament și de Consiliu în ansamblu.
Transportul a fost responsabil pentru aproximativ un sfert din totalul emisiilor de CO2 ale UE în 2019, din care 71,7% au provenit din transportul rutier, potrivit Agenției Europene de Mediu. Noile reguli privind infrastructura combustibililor alternativi fac parte din pachetul „Fit for 55 in 2030”, care este planul UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, în conformitate cu Legea europeană privind clima.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: