Economie
Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbană
Investițiile majore din Cluj-Napoca includ viitorul metrou, extinderea aeroportului, centura ocolitoare şi spitalul regional de urgență.
Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbană. FOTO: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca
Județul Cluj este una dintre cele mai dinamice regiuni din ţară, polul de creștere al vestului României, cu două treimi dintre cei 679.000 de locuitori în mediul urban (din care 287.000 în municipiul Cluj-Napoca) și un PIB pe cap de locuitor de 15.801 de euro.
Specialiștii asociază nivelul ridicat de urbanizare cu un semn al dezvoltării economice, iar Clujul este cu 10% peste media națională.
De asemenea, nivelul PIB-ului plasează Clujul pe al doilea loc din ţară după Capitală (unde sunt înregistrate fiscal toate firmele mari indiferent de regiunea unde funcționează real).
Metroul
La data de 1 septembrie au început, oficial, lucrările la metroul din Cluj. Termenul pentru proiectarea lucrărilor este de 6 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. După realizarea acestui pas, urmează eliberarea autorizației de construcție și începerea lucrărilor în teren.
Primele 9 stații trebuie realizate până în 2026. Acestea vor cuprinde zone de pe direcția strada Câmpului - Sopor (stațiile Sf. Maria – Europa Unită – 7,5 km). Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km. Termenul final este 2031 cu întregul traseu, de 19 stații.
Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat în 25 mai 2023. Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR.
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Trenul metropolitan
Un alt proiect de anvergură, însă despre care se vorbește mai puțin, este trenul metropolitan. În septembrie, primarul Emil Boc declara că, până la sfârșitul anului, va fi finalizată documentația pentru trenul metropolitan, astfel încât până în februarie aceasta să treacă de Guvern.
La începutul anului, se vorbea de condiționarea proiectului trenului metropolitan de o nouă cerință venită de la Compania CFR, și anume realizarea unui noi fir de trafic feroviar, între Gara Cluj și Apahida. S-au pierdut luni importante pentru a se ajunge la concluzia că nu este necesară realizarea unui nou fir de cale ferată. Astfel, trenul metropolitan de la Cluj se va realiza pe cele două linii existente pe direcția de mers Gară-IRA. Studiul de fezabilitate se află încă în lucru, iar proiectul ar urma să fie corelat cu lucrările de electrificare a căii ferate Coșlariu – Cluj-Napoca.
Pentru trenul metropolitan din Cluj, se propunea implementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.
Centura metropolitană
Centura Metropolitană, un alt proiect de infrastructură așteptat de clujeni, va avea în total 42 de kilometri și va aduce șase benzi pe DN 1 între Florești și Cluj-Napoca, inclusiv o bandă dedicată pentru SMURD și pompieri. Valoarea actualizată a investiției este de peste 1,1 miliarde de euro (1.145.879.685,65 euro). La sfârșitul lunii iunie, administrația locală a atribuit licitația pentru primul tronson al proiectului, ofertantului câștigător – firma Viarom Construct (leader). Acesta se află în faza de proiectare, iar lucrările în teren vor începe anul viitor.
Licitația pentru tronsonul II al centurii este încă în desfășurare, cu termen limită pe data de 20 noiembrie.
Pasaj Tăietura Turcului
La finalul anului trecut, CFR a semnat contractele pentru proiectarea și execuția lucrărilor de electrificare și reabilitare a liniei Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (166,7 km), în valoare de 7,68 miliarde de lei. Lucrările ar urma să se finalizeze în 2026. Modernizarea pasajului de la Tăietura Turcului, un obiectiv solicitat și așteptat de clujeni, este parte a contractului de reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Bihor.
Legătură Cluj-A3
Lucările la drumul expres de la Tureni, ce va asigura legătura dintre DN 1 și Autostrada Transilvania, au început în septembrie 2023. În decurs de două luni, lucrările au avansat substanțial, ajungând la stadiul fizic de 10%, astfel încât deschiderea circulației pe traseu este estimată în decembrie anul viitor, chiar dacă termenul final este stabilit pentru februarie 2025. Cei 5 kilometri de drum de legătură a Clujului la Autostrada Transilvania vor elimina traficul nedorit din municipiul Turda.
Potrivit ultimelor filmări înregistrate în zona șantierului, două treimi din săpături au fost deja realizate. Firma care derulează proiectul are la dispoziție 18 luni pentru realizarea celor 5 km de drum expres.
Park&ride Aeroport
La finalul lui septembrie 2023, administrația locală a demarat lucrările în teren la park&ride-ul de pe strada Traian Vuia. În octombrie, consilierii locali au aprobat un proiect de hotărâre prin care viitoarea parcare de circa 860 de locuri ar putea fi finanțată cu bani europeni. Astfel, din valoarea totală de circa 16,9 milioane euro, prin acoperirea finanțării din fonduri europene, contribuția proprie a municipiului Cluj-Napoca s-ar reduce substanțial, la circa 1.162.094,50, inclusiv TVA, reprezentând valoarea cheltuielilor neeligibile, plus 1.663.165,04 lei, reprezentând cofinanțarea proiectului.
Contractul de execuție a lucrărilor, prevăzute pentru un termen de 12 luni, a fost semnat de primărie cu Asocierea TCI Contractor, Skyline Engineering, Antrepriza Montaj Instalații, Orizont Electric.
Clujul a atras 420 milioane de euro fonduri europene
Municipiul Cluj-Napoca este campion la absorbția fondurilor europene, reușind să atragă 420 de milioane de euro din fonduri europene, în ultimii 15 ani. Proiectele aflate în pregătire și derulare sunt de ordinul miliardelor de euro.
„Din 2007 până acum, Primăria Cluj-Napoca a realizat și are în implementare proiecte finanțate din fonduri europene în valoare totală de peste 420 milioane euro. De asemenea, pentru exercițiul financiar actual, numai prin PNRR au fost depuse până acum proiecte de peste 126 milioane euro și avem în pregătire proiecte de 4,5 miliarde de euro - cuprinzând centura metropolitană, trenul metropolitan, proiectul pentru metrou, Parcul Est, Someșul metropolitan ș.a.”, a notat edilul Emil Boc, la începutul anului.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: