Economie
Cheltuieli mai mari de Paște, pentru români. Cât va costa anul acesta carnea de miel?
Românii ar putea scoate din buzunar mai mulți bani pentru cumpărăturile specifice Sărbătorilor Pascale. Sunt așteptate creșteri ale prețurilor la carnea de miel, dar și la iepurașii și ouăle de ciocolată.
Cheltuieli mai mari de Paște, pentru români. FOTO: Pixabay
Prețul cărnii de miel ar putea crește anul acesta, în condițiile în care majoritatea alimentelor sunt mai scumpe decât în urmă cu un an. Cu toatea acestea, întrebat cât ar putea costa carnea de miel de sărbători, Ministrul Agriculturii Florin Barbu nu a putut înainta o estimare, însă spune că va fi un preț decent.
Ministrul Barbu nu a putut aprecia cât va costa un kilogram de carne de miel anul acesta, întrebat despre acest lucru într-o emisiune la Prima TV, însă susține că prețul nu va crește foarte mult comparativ cu anul trecut.
„Eu nu pot să dau un preț estimat pentru că vreau să fie o piață corectă a vânzării cărnii de miel în perioada sărbătorilor pascale. Eu sunt sigur și din discuțiile pe care le am cu fermierii, mi-au spus foarte clar că vor avea un preț decent astfel încât să poată să-și scoată cheltuielile și, bineînțeles, să aibă și ei un mic profit pentru că toată lumea muncește pentru acest lucru. Dar, în primul rând să poată să-și acopere cheltuielile și costurile pe care le-au avut cu partea de zootehnie în sectorul ovin”, a spus ministrul Florin Barbu.
Barbu propune plafonarea adaosului la toate alimentele românești
Ministrul Agriculturii spune că pregătește o lege prin care să se plafoneze adaosul la toate produsele agroalimentare românești. Florin Barbu susține că acestea au un adaos foarte mare, comparativ cu cele din import.
Ministrul afirmă că măsura prin care Guvernul a plafonat adaosurile la anumite produse de bază a dat rezultate, iar prețurile sunt acum mai mici.
„Lucrez deja la o lege pe care o vom depune în Parlamentul României privind plafonarea la toate produsele agroalimentare românești. De ce? Este o practică comercială neloială ca produsele realizate de către producătorii și procesatorii români să aibă un adaos comercial foarte mare la raft, iar produsele care vin din import au un ados comercial mai mic. Și bineînțeles, consumul este mai mare la produsele care vin din import și practic pe fermierii și procesatorii noștri îi dezavantajează”, a spus ministrul Agriculturii, la Prima TV.
Iepuraşi şi ouă de ciocolată mai scumpe, pe fondul creşterii cotaţiilor la cacao
În condiţiile apropierii sărbătorilor de Paşte, cotaţiile mai ridicate la cacao majorează preţurile pentru iepuraşii şi ouăle de ciocolată, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
Cotaţiile futures la cacao s-au dublat în mai puţin de trei luni, iar la Bursa de la New York cel mai tranzacţionat contract la cacao a depăşit săptămâna aceasta 8.900 de dolari tona, cel mai ridicat nivel atins vreodată. Arborii de cacao din vestul Africii, cea mai importantă regiune pentru culturile de cacao, au fost afectaţi de boli şi o serie de fenomene meteo extreme, ceea ce ar putea crea al treilea an de deficit de aprovizionare la nivel mondial. Fabricile de procesare suferă deja de pe urma opririi activităţii iar noile norme de mediu care planează asupra importatorilor europeni creează noi obstacole în aprovizionarea cu boabe de cacao.
Tendinţa de creştere a cotaţiilor la cacao accelerează tocmai înainte de Paşte, o importantă sărbătoare pentru consumul de ciocolată în ţări precum SUA, Brazilia şi Marea Britanie. Deşi producătorii de ciocolată cumpără boabele cu câteva luni în avans, scumpirile de la bursă încep să se resimtă şi unele tablete de ciocolată devin mai scumpe, mai mici sau sunt umplute cu alte arome pentru a atenua impactul.
„Adevăratul cost al ciocolatei nu a fost mult timp văzut de consumatori. Preţurile persistent scăzute pentru producători şi schimbările climatice au dus la valorile record ale cotaţiilor futures la cacao. Este un şoc pentru unii dar era previzibil”, a apreciat Emily Stone, fondatorul distribuitorului de cacao Uncommon Cacao.
Majorarea prețului la cacao, resimțit de consumatori
Consumatorii sunt afectaţi de creşterea preţurilor, majorarea inflaţiei după pandemiei reprezentând o lovitură pentru situaţia financiară a gospodăriilor.
În ultimul an, preţul mediu al ouălor de ciocolată în SUA a crescut cu 12%, arată datele companiei de cercetare NIQ. 44% din gospodării spun că acum achiziţionează mai puţină ciocolată sau dulciuri din cauza inflaţiei.
În Marea Britanie, preţurile la unele mărci celebre de ouă de ciocolată au urcat cu până la 50%, conform grupului consumatorilor „Which?”.
Aceste modificări includ doar o mică parte din cotaţiile ridicate la cacao deoarece ingredientul cheie folosit pentru dulciurile de Paşte a fost probabil cumpărat în trimestrul patru din 2023 sau mai devreme.
Ciocolată mai scumpă și de Crăciun sau Halloween
Costurile ridicate se vor resimţi şi la dulciurile produse pentru viitoarele sărbători, cum ar fi Halloween şi Crăciun, deoarece producătorii cumpără boabele de cacao la preţuri record.
Şi producătorul elveţian de ciocolată Lindt & Spruengli AG anunţa luna aceasta că va majora preţurile în 2024 şi în 2025, în urma majorării costurilor cu materiile prime.
Deşi este posibil ca unele companii să aibă stocuri ieftine pentru a acoperi producţia în următoarele şase luni, ele vor opta mai degrabă pentru majorări graduale de preţuri în loc să-i şocheze pe consumatori cu creşteră abrupte, a apreciat Judy Ganes, preşedintele J Ganes Consulting.
Şi alţi producători de ciocolată care au majorat preţurile nu exclud o continuare a tendinţei. Directorul financiar al Mondelez International, Luca Zaramella, indica în februarie că sunt posibile majorări, în timp ce şeful Hershey, Michele Buck, declara că firma îşi menţine „angajamentul de a stabili preţurile astfel încât să acopere inflaţia”.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: