Economie

Opinie. Dragoș Damian, Terapia Cluj. „Donald Trump, te iubesc. Președintele României ar face bine să învețe de la tine cum se clădește o țară puternică clădind o industrie puternică”.

Haideți sa facem un exercițiu ipotetic, care de fapt nu este deloc ipotetic. Este un scenariu despre cum funcționează introducerea taxelor vamale, pe care să-l înțeleagă și cei care clamează sau nu suveranismul, naționalismul și patriotismul.

Dragoș Damian, CEO Terapia Cluj. Foto: Dragoș Damian - Facebook Dragoș Damian, CEO Terapia Cluj. Foto: Dragoș Damian - Facebook

 

Așadar, haideți sa luam drept exemplu o mașină importată care costă 10.000 de euro. Echivalentul fabricat în România costa 9.500 Euro, astfel încât diferența de preț nu este un capăt de lume, un client își permite să cumpere mașina importată în detrimentul celei fabricate în România. Insist că mașinile sunt absolut similare ca performante dar, na, marca, ștaiful, invidia vecinilor, etc., te împinge să cumperi importul. Cum spun specialiștii în marketing, plătești pentru reclama la televizor.


Ce nu știe însă cumpărătorul, pentru că nimeni nu i-a explicat ce înseamnă să cumpere fabricat în România, este că din mașină fabricată în țară se mențin locuri de muncă la noi și că până la 50% din banii plătiți rămân în România, pentru scoli, spitale, șosele; în cazul mașinii cumpărate din import probabil maximum 10% din banii dați pe ea rămân aici, restul pleacă, cum este normal, înapoi la importator. Și, evident, locurile de muncă sunt create în altă țară.

La un moment dat, România decide sa introducă taxe vamale de 10% pentru importuri. Bun. Noul preț al mașinii importate va fi de 11.000 Euro. Clientul nu își mai permite nouă diferență și cumpără mașina fabricata la noi, de 9.500 Euro, se cumpără tot mai multe mașini fabricate la noi și, ca urmare, tot mai mulți bani rămân in tara, iar locurile de muncă se multiplică.


Ce-i rămâne de făcut  importatorului? Vorbește cu producătorul și-i spune: singura soluție este să fabricăm în Romania, nu mai plătim taxe vamale și vom vinde la același preț cu producătorul prezent acolo. Vom deveni competitivi. Astfel încât producătorul construiește o fabrică în România și creează locuri de muncă. Vor fi astfel două companii de la care cumpărătorii pot cumpăra mașini - desigur, cel mai important lucru, 50% din banii cheltuiți rămân in Romania, în școli, spitale, șosele.

Nu este așa de simplu și nu se întâmplă de azi pe mâine, dar fiți siguri că așa se întâmplă. 


Scenariul de mai sus se va întâmpla in SUA prin politica tarifară anunțată de curând. Asta este „America First!”, „Make America Great Again!”, „Drill Baby, Drill!” - și așa mai departe. Veți înțelege de ce trebuie să-l iubiți pe Donald Trump.

În final, îi informăm respectuos, din nou, pe toți cei care sunt sau nu amatori de suveranism, naționalism sau patriotism, că o țară puternică este o țară cu o economie bazată pe prelucrarea industriala a resurselor și pe lanțuri de aprovizionare. 


Înjurați-mă acum cât vreți, dar o să-mi dați dreptate într-o bună zi. 

Opinie de Dragoș Damian, CEO Terapia Cluj


Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Opinie. Dragoș Damian, Terapia Cluj: „Crin Antonescu, repede, în gând, doar pentru tine, enumeră 5 fabrici din România, nu Dacia și Ford, altele 5. Dacă nu reușești, să știi că nu-ți va fi ușor ca Președinte”

Opinie. Dragoș Damian, Terapia Cluj: „Emil Hurezeanu, poți deveni cel mai bun Ministru de Externe al României urmând trei pași simpli”

Opinie. Dragoș Damian, Terapia Cluj: Cluj-Napoca este plin de oameni de afaceri fraieri care își plătesc de ani de zile toate taxele, impozitele și contribuțiile. Ce proști!

Ultimele Stiri
abonare newsletter