Economie
Noile reguli RCA. Cum vor fi taxaţi şoferii cu risc ridicat la plata poliţei
Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat, miercuri, valoarea Factorului N stabilită de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). Aceasta este de 1,36, ceea ce înseamnă că şoferii cu risc ridicat vor fi taxaţi cu acest coeficient la plata poliţei RCA.
sursa foto turnul sfatuluiConsiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat, miercuri, valoarea Factorului N stabilită de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). Aceasta este de 1,36, ceea ce înseamnă că şoferii cu risc ridicat vor fi taxaţi cu acest coeficient la plata poliţei RCA.
„Valoarea Factorului N de 1,36 arată că o persoană care primeşte de la cel puţin trei asigurători diferiţi oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt mai mari cu 36% faţă de tariful de referinţă aferent segmentului de risc din care face parte, este încadrată în categoria asiguraţilor cu risc ridicat şi poate să solicite BAAR o ofertă pentru încheierea unui contract RCA”, se arată într-un comunicat al ASF.
Asiguraţii cu risc ridicat vor primi de la BAAR o ofertă al cărei preţ va fi calculat prin înmulţirea tarifului de referinţă cu 1,36 şi cu coeficientul aferent clasei de bonus-malus.
BAAR a utilizat în calculul Factorului N datele anonimizate (rezultate din procesul de determinare al tarifului de referinţă) transmise de ASF, respectiv:
- prima de risc la nivelul fiecărui asigurător RCA, precum şi prima de risc din tariful de referinţă, pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifelor de referinţă pentru asigurarea RCA
- primele comerciale practicate efectiv pentru asigurările RCA de către asigurătorii RCA, aferente poliţelor RCA cu durata de 1, 6 şi 12 luni şi care au avut cel puţin o zi de valabilitate în anul 2016.
Valorile primelor comerciale aferente poliţelor cu durată sub-anuală au fost transformate în valori echivalente unor prime anuale. De asemenea, valoarea tuturor primelor aferente poliţelor selectate care au fost încadrate în alte clase de bonus-malus decât B0 au fost transformate în valoarea echivalentă pentru o poliţă similară din clasa B0 prin împărţire la coeficientul specific de bonus-malus aferent clasei în care a fost încadrată poliţa respectivă.
În urma aplicării de către BAAR a celor două metode descrise în Procedura privind gestionarea de către BAAR a asiguraţilor RCA cu risc ridicat, a rezultat o valoare a Factorului „N” de 1,3593, prin rotunjire rezultând o valoare finală a Factorului N de 1,36.
BAAR va publica valoarea Factorului N pe pagina de internet proprie, prin link poziţionat vizibil în pagina de start, în termen de maxim două zile lucrătoare de la data aprobării de către ASF.
În perioada următoare, ASF, BAAR şi asigurători RCA vor efectua analize periodice de impact, pe datele concrete, reale generate de piaţa RCA, în vederea evaluării impactului efectiv asupra asiguraţilor, asupra activităţii BAAR şi asupra funcţionării normale a pieţei asigurărilor auto obligatorii.