Educație

„Logica, Psihologia și Filosofia, inutile în România?”. Profesorii clujeni, scrisoare deschisă către ministrul Educației Ligia Deca

Profesorii și universitarii clujeni semnează alături de alte câteva sute de cercetători și cadre didactice din țară o scrisoare deschisă adresată ministrului Educației Ligia Deca prin care cer modificarea planurilor-cadru ce prevăd scoaterea disciplinelor umaniste din curricula școlară și transparentizarea echipelor de lucru.

Scrisoare deschisă către ministrul Educației Ligia Deca, semnată de profesorii clujeni: „Logica, Psihologia și Filosofia, inutile în România?”/Foto: Ministerul Educației România Facebook.com Scrisoare deschisă către ministrul Educației Ligia Deca, semnată de profesorii clujeni: „Logica, Psihologia și Filosofia, inutile în România?”/Foto: Ministerul Educației România Facebook.com

 

 


Potrivit planului-cadru pentru liceu, elaborat de „experții” ministerului Educației, disciplinele „Logică” și „Psihologie” nu vor mai fi studiate de elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică. Disciplina „Filosofie” se regăsește ca opțional (Filosofie/Gîndire critică/Etică) la clasa a XI-a. 

 


Universitarii clujeni, profesorii și cercetătorii din țară protestează împotriva demersului inițiat de ministrul Ligia Deca de „ghilotinare a disciplinelor fundamentale”. 

În Scrisoarea deschisă adresată ministrului Educației Ligia Deca, profesorii clujeni, alături de colegii lor din țară, solicită transparentizarea componenței așa-numitelor „grupuri de lucru”/„experți” care au elaborat planurile-cadru pentru liceu. 


Scrisoare deschisă este semnată de opt instituții de învățământ superior (departamente de specialitate ale facultăților din Cluj-Napoca, București și Iași), precum și de peste 300 de semnături individuale ale cercetătorilor și profesorilor din Cluj și din țară. 

În documentul citat, semnatarii solicită „transparență totală” în elaborarea planurilor-cadru pentru liceu și arată că se solidarizează cu demersul Societății de Geografie din România de a afla atât „baza legală (ordinul de ministru), cât și componența actuală a „grupurilor de lucru” („experți”) care trudesc la diferite variante de plan-cadru după principiul ghilotinării disciplinelor fundamentale, cărora nimeni până acum nu le-a pus la îndoială utilitatea în lumea democratică în care trăim”, arată semnatarii. 


Planurile-cadru, realizate fără consultarea specialiștilor în domeniu

După cum arată semnatarii, niciun logician, psiholog sau filosof cu experiență profesională nu a fost cooptat în „grupurile de lucru” care au elaborat planurile-cadru pentru liceu. 

Mai mult, implementarea unui asemenea demers prin care discipline fundamentale sunt eliminate din trunchiul comun ar echivala cu transformarea viitorilor cetățeni în indivizi opaci la valorile morale și sociale, care vor deveni „o masă de votanți amorfă și docilă la nivel civic”. 


„Ministerul Educației poate înființa oricâte „masterate didactice” dorește și poate acorda oricâte „prime de instalare” profesorilor debutanți dacă același Minister, an de an, prin experții necunoscuți din grupurile de lucru cvasi-secrete ia în derâdere competențele științifice acumulate legal de absolvenții programelor de licență din domenii fundamentale precum Psihologie și Filosofie și elimină aceste discipline din trunchiul comun ori le face irelevante, deschizând cariera didactică unor absolvenți din domenii aflate într-o altă arie de competență.

Aceste două modificări (dispariția unor discipline fundamentale din trunchiul comun și arbitrariul accesului absolvenților de studii de licență și master spre cariera didactică, în funcție de un Centralizator cu valoare infra-legală la elaborarea căruia nu a participat niciodată vreun psiholog, logician sau filosof) vor face ca, la termen, disciplinele socio-umane precum Logica, Psihologia și Filosofia să dispară în totalitate din educația liceală, iar constelația de virtuți, valori și abilități pe care acestea le insuflă tinerilor României să devină o imensă gaură neagră cognitiv-afectivă, înlocuită de pseudo-valori și atitudini anti-civice dăunătoare bunei funcționări democratice a statului și societății în general”, arată semnatarii.

Scrisoarea deschisă este semnată de reprezentanții Facultății de Istorie și Filosofie ai UBB (Departamentul de Filosofie al Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca/ Departamentul de Filosofie Premodernă şi Românească al Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca/ Departamentul de Filosofie în limba maghiară al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca), dar și de profesori de liceu, cadre didactice și cercetători. 

Ministerul Educației a înregistrat o reacție publică săptămâna trecută prin care arăta că propunerea instituției de planuri-cadru pentru nivelul liceal reprezintă o „variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional”.

Modificarea planurilor-cadru are impact asupra întregului sistem educațional românesc. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Cu ce mai rămân elevii la terminarea liceului? Fizica, chimia sau biologia și geografia ar urma să fie eliminate din programă, logica și psihologia nu se vor mai studia deloc

Ultimele Stiri
abonare newsletter