Educație

Ministrul Educației, Daniel David, despre angajamentul pentru românii din diaspora în educație: „Fără ei și implicarea lor, România euroatlantică nu este completă!”

Noul ministru al Educației anunță un set de măsuri în plan educațional pentru reconectarea diasporei cu țara. „Românii din diaspora și copiii lor trebuie susținuți să facă școală și să-i încurajăm să-și păstreze identitatea națională”, spune Daniel David.

Daniel David, despre angajamentul pentru românii din diaspora în educație: „Fără ei și implicarea lor, România euroatlantică nu este completă!”|Foto: Universitatea Babeş-Bolyai - Facebook Daniel David, despre angajamentul pentru românii din diaspora în educație: „Fără ei și implicarea lor, România euroatlantică nu este completă!”|Foto: Universitatea Babeş-Bolyai - Facebook

 

 


Daniel David, noul ministru al Educației și Cercetării din cabinetul Guvernului Ciolacu, propune o serie de obictive ce vizează asigurarea funcționării normale a sistemelor de educație, continuarea proiectelor existente și implementarea strategică a Programului de guvernare, precum și reorganizarea arhitecturii academice prin definirea misiunii fiecărei universități.

CITEȘTE ȘI: 
Daniel David, undă verde la Ministerul Educaţiei

Noul ministru al Educației propune o serie de măsuri ce conturează „angajamentul țării mamă pentru românii din diaspora în educație și știință”.


„Fără ei și implicarea lor, România euroatlantică nu este completă”

În cea mai recentă analiză publicată pe blogul personal, ministrul Daniel David propune o sinteză a măsurilor propuse în Programul de guvernare 2024-2028, măsuri cu caracter fundamental, incluziv, dar și de excelență, care să reconecteze diaspora cu țara și să încurajeze românii să-și păstreze identitatea națională. 

„Cunosc bine diaspora românească, cândva făcând și eu parte din aceasta, iar apoi păstrând o relație strânsă cu aceasta. Diaspora românească este o altă Românie, diversă la rândul ei”, notează noul ministru al Educației în textul publicat pe blogul personal. 


„Am încercat în „Programul de Guvernare 2024-2028” să ne angajăm pentru reconectarea acestei Românii cu țara mamă în beneficiul reciproc, fie pentru a lucra împreună acolo de unde suntem fiecare – pentru aceia care nu mai doresc să se întoarcă în țară, dar doresc să fie legați de țară –, fie pentru a favoriza întoarcerea în țară a celor care doresc să o facă”, explică Daniel David în analiza citată. 

Astfel, printre măsurile înaintate de Daniel David figurează asemenea demersuri, precum:
*dinamizarea activității Institutului Limbii Române
*accelerarea implementării portalului național de informare științifică și de monitorizare și reducere a pseudoștiinței, pentru o mai bună informare a românilor aflați în străinătate. 


„Neavând această conexiune, mulți au fost expuși prea mult pseudoștiinței și manipulărilor, cu riscuri pentru ei și copiii lor”, arată David în textul citat. 

Aspecte incluzive
„Românii din diaspora și copiii lor trebuie susținuți să facă școală în țară sau acolo și să-i încurajăm și să-i susținem să-și păstreze identitatea națională. În acest sens:
*Vom susține accesul la educație pentru tinerii și cadrele didactice români din diaspora și românii de pretutindeni, prin acordarea de (1) burse, (2) locuri de cazare în internate școlare/cămine studențești, (3) reducere la transport, precum și (4) alte facilității pentru elevii și studenții români de pretutindeni (pe care le voi înțelege mai bine consultându-mă cu aceștia).
*În același timp, promovarea identității culturale și lingvistice în țările cu comunități românești semnificative reprezintă o prioritate strategică.
*Urmăresc și demararea unor programe online de formare a adulților pe parcursul vieții, cu focalizare pe nevoile diasporei.


Aspecte de excelență
Cunoașterea pe care o posedă specialiștii români trebuie să circule liber între țara mamă și diaspora. În acest sens:
*Vom finanța diverse programe de mobilități și schimburi de experiență între cercetători români din diaspora și cei din țară, cu scopul de a întări colaborarea și parteneriatele dintre aceștia.
*Urmărim lansarea unor competiții multianuale de tip homecoming cu asigurarea unui tenure track.
*Țintim oferirea de stimulente pentru cercetătorii străini atrași prin investiția 8 din Componenta 9 a PNRR, pentru a continua activitatea de cercetare în România după încheierea proiectelor (incluzând, cu un accent special, românii din diasporă).
*Am gândit lansarea unor competiții multianuale pentru cercetători străini (incluzând, cu un accent special, românii din diasporă) și a unor programe de mobilitate, respectiv a unor competiții de proiecte de cercetare bilaterale cu statele vecine”, potrivit analizei publicate de Daniel David pe blogul personal. 

Astfel, Daniel David anunță că după „așezarea Guvernului”, proiectele educaționale incluse în Programul de guvernare vor fi implementatet treptat, iar noul ministru al Educației și Cercetării va întreprinde o serie de vizite „în diverse comunități din diaspora românească pentru a înțelege și mai bine cum ne putem ajuta reciproc, între timp așteptând sugestii”, potrivit lui Daniel David. 

„Calea pe care eu îi invit pe românii din diasporă să mergem împreună este aceea a educației și științei/culturii (fără să alunecăm în pseudoștiință și aspecte de pseudoreligie), adică a școlii făcute bine, singura care, pe termen lung, duce la reușită socială și onorabilitate pentru copiii noștri (și chiar pentru noi adulții – putem și noi încă învăța lucruri) și ne poate aduce bunăstare și întări identitatea națională. În acest proces trebuie să păstrăm strâns legătură, auzindu-ne și învățând unii de la alții și ajutându-ne reciproc. Fără ei și implicarea lor România euroatlantică nu este completă!”, conchide Daniel David în analiza citată. 

Citește analiza integrală semnată de Daniel David pe blogul autorului.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Pe mâinile cui rămâne Universitatea Babeș-Bolyai? Rectorul Daniel David e noul ministru al Educației.

Ultimele Stiri
abonare newsletter