Educație
Școala nu și-a atins scopul pentru 17% dintre elevii de clasa a VIII-a
Peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019.
Declin fără precedent pentru 18.731 de elevi care în clasa a IV-a, la Evaluarea Națională formativă din anul 2015, aveau rezultate bune și reușeau să dea răspunsuri corecte la peste 50% dintre problemele din test (n.r. echivalentul unei medii peste 5). Aceștia nu au reușit să ia o medie peste 5, patru ani mai târziu, la Evaluarea Național de la clasa a VIII-a din 2019, potrivit Raportului privind Rezultatele Evaluării Naționale de la clasa a VI-a pentru Matematică și Științe, publicat de Centrul Național de Evaluare și Examinare din subordinea Ministerului Educației. În schimb, documentul în care autorii fac câteva corelații esențiale între rezultatele obținute de aceiași elevi la mai multe evaluări naționale din parcursul lor școlar arată că un singur elev care rezolva în casa a IV-a sub 30% dintre problemele de la testul național a reușit să ia o medie peste 5 la Evaluarea de la clasa a VIII-a, deci să-și îmbunătățească parcursul.
Degradarea rezultatelor școlare pentru un număr atât de mare de elevi (peste 17% din totalul elevilor pentru care există date atât de la clasa a IV-a, cât și de la clasa a VIII-a, în baza de date a CNEE) arată o problemă foarte mare la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar, în special la Gimnaziu. Raportul indică foarte clar unde apare declinul:
„Pentru elevii care la probele de la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 au rezolvat corect peste 50% dintre itemi, dar la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a din 2019 au obținut o medie sub 5 (în această situație au fost 18731 elevi dintre cei 105495 elevi pentru care există înregistrate rezultatele în ambele baze de date), declinul s-a produs între clasele a IV-a și a VI-a și nu a mai fost recuperat până la finalul clasei a VIII-a.”
Specialiștii CNEE semnalează și un posibil următor dezastru care poate fi evitat dacă se iau măsuri. Aceștia indică aceeași corelație dintre datele de la Evaluările Naționale de la casa a IV-a și de clasa a VI-a pentru elevii care acum sunt clasa a VII-a și care ar mai avea timp să recupereze decalajele, dacă școlile realizează măsurile prevăzute de lege pentru asta.
„Graficul dependenței dintre rezultatele înregistrate la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 și cele de la Evaluarea Națională de clasa a VI-a din 2017, care confirmă și el observația anterioară (n.r. legătura dintre rezultatele de la a IV-a și a VIII-a), are aspect identic celui în care este reprezentată corelația dintre procentajul de rezolvare corectă a itemilor de la proba de matematică din cadrul Evaluării Naționale de clasa a IV-a din 2017 și scorul calculat pe baza codurilor alocate răspunsurilor aceluiași elev la proba de Matematică și Științe din cadrul Evaluării Naționale de clasa a VI-a din 2019. Cu alte cuvinte, și pentru generația care a susținut în acest an (n.r. 2019) Evaluarea Națională de clasa a VI-a există un număr semnificativ de elevi pentru care este necesară intervenția pentru recuperarea decalajelor.”