Educație

Cursuri online sau față în față? Studenții au dat verdictul: Ne e GREU CU MASCA pe față!

Studenții din Cluj-Napoca urmează cursurile online în acest an universitar. Unele facultăți și-au început activitatea didactică cu studenții în bănci, dar acest lucru s-a schimbat pe parcurs. Cum e mai bine, fizic sau online?

 

 


Chiar dacă unii studenți din Cluj-Napoca și-au început anul universitar 2020-2021 față în față, acest lucru s-a schimbat după câteva săptămâni din cauza situației epidemiologice în care ne aflăm.

 


Evaluând cele două tipuri de scenarii, sistemul hibrid sau exclusiv online, cum e mai bine?

Student la Cluj: „Când mergeam fizic era frumos, dar condițiile nu erau optime”

Matei, un student la UTCN, care a urmat o parte din cursuri și fizic, ne povestește cum a fost pentru el experiența hibrid de la început de an universitar. Cu toate că era „frumos” să meargă fizic la facultate și să își întâlnească colegii, condițiile nu erau „optime”.


„Da, am început fizic, dar nu a fost totul fizic. A fost un fel de scenariu hibrid. Era frumos... oarecum, dar nu erau condiții optime. Nu aveam suficiente locuri în sala de clasă ca să stăm chiar departați.  Locurile erau marcate, dar nu știu dacă se putea respecta distanțarea chiar atât de bine.”

Masca de protecție care trebuia purtată în permanență era mai mult un calvar decât o binecuvântare pentru studenți.


„Aveam o zi pe săptămâna de la 8:00 la 14:00 la facultate și odată la două săptămâni mai aveam patru ore de laborator. Să stai șase ore cu masca pe față nu e o bucurie, deci din perspectiva asta mă bucur că s-a mutat online”, declară Matei pentru monitorulcj.ro.

Online-ul distrage studenții de la cursuri, dar aduce și beneficii

Învățământul online poate să fie dificil și în rândul studenților. Cursurile sunt deseori neglijate de  către aceștia:


„Problema cu online-ul pentru mulți studenți (mai ales în anul întâi) este că tind să neglijeze mai mult studiile și venitul la cursuri. În rest, comunicarea cu profesorii a fost în regulă și poate că din unele puncte de vedere poate să fie super și online.”

Cu toate acestea, există și beneficii în sistemul online. Timpul pe care studenții îl folosesc pentru a se deplasa până la sediul facultății este economisit.

„Iarăși, dacă urmezi cursurile online câștigi și timpul pierdut pe drumuri, ceea ce e super. Un dezavantaj este că se pierde partea socială. Asta e clar. Altă treabă era când stăteai în pauză cu colegii”, spune studentul.

Practici folosite de profesorii clujeni pentru predarea online

Studentul a fost plăcut surprins de unele practici pe care profesorii săi le folosesc pentru a putea preda cursurile într-un mod eficient, chiar și online. Pentru unele cursuri, tableta grafică era folosită pentru a „ieși la tablă”:

„A fost ciudat ca ni s-a cerut tableta grafică la unele seminarii ca să putem «ieși la tablă». Deși am observat că e o tehnică foarte bună pentru predarea online. Deci nu pot spune că sunt împotrivă.”

Pentru a se asigura că informația predată la cursuri nu se pierde, alți profesori universitari înregistrează cursurile online și le pun la dispoziția studenților. Astfel, ei pot verifica informațiile studiate la curs oricând își doresc și este un lucru util, mai ales dacă studentul a rămas cu lipsuri după activitatea didactică.

Pentru anumite laboratoare, precum cele de fizică, profesorii au dezvoltat aplicații web care simulează experimentele:

„Laboratoarele de fizică sunt foarte amuzante, dar în același timp deprimante online față de cum ar fi fost fizic. Cum faci laboratoare de fizică online? Profesorii au făcut aplicații web care simulează experimentele, ceea ce mi-se pare super tare. Dar nu mai are același farmec ca în persoana.”

Facultate online sau fizic? Alegerea studenților.

Andrei Vede, student la UMF,  a explicat cum s-au desfășurat săptămânile în care activitatea didactică nu era exclusiv online. Aceștia realizau practica de specialitate în spitale „în sistem hibrid”.

„Noi care suntem în învățământ modular, anii clinici IV, V și VI, veneam în anumite module numai pentru perioade de două săptămâni. Spre exemplu, eu am avut modulul de cardiologie și pneumologie și mergeam în combinații de câte 2-3 grupe pentru două săptămâni în clinică. După ce terminam noi cele două săptămâni urmau alte grupe. Cam așa funcționa la noi”, declară studentul.

Studentul medicinist ar prefera facultatea în sistem clasic, fiindcă urmând doar cursurile online consideră că și-ar putea pierde abilitățile clinice. Din punct de vedere financiar nu pare să fie afectat atât de mult, spunând că apartamentul pe care l-a închiriat nu este atât de costisitor și l-ar fi păstrat indiferent dacă facultatea se făcea online (de la început) sau fizic.

„Chiria de la Cluj este una ieftină. Financiar, nu m-a afectat atât de tare închiderea UMF-ului. Totuși, mă deranjează că nu pot să practic nimic clinic și trebuie să lucrăm online. E o chestiune mai delicată pentru că ne putem pierde abilitățile clinice. «Ruginim». Dar suntem nevoiți să ne adaptăm în situația de față.”

În schimb, Matei, studentul de la UTCN preferă cursurile online deoarece lucrează în paralel cu facultatea. Astfel, tânărul consideră că este mai mai facilă facultatea online.

„Sincer nu simt o diferență serioasă între seminariile fizice și online. Cam tot la fel se desfășoară, doar că nu ne mai vedem. E oarecum mai facil online și nu cred că există probleme cu înțelesul materiei din cauza asta. Eu lucrez în paralel cu facultatea, deci pentru mine e clar mai bine online. Dacă nu aș lucra probabil aș alege fizic”, susține Matei.

CITEȘTE ȘI:

Studenții mediciniști din Cluj, implicați în lupta cu COVID19. Vor ajuta și alte spitale din țară

 

Doi studenți din Cluj, „profesori” de ocazie! Cum ușurează pregătirea pentru Bac? „Suntem mai aproape de tineri decât profesorul”

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter