Opinii

Nelegalitatea hotărârilor de CL care privesc ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de OUG 195/2002

Problema de drept referitoare la legalitatea hotărârilor de consiliu local care privesc ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare a fost ridicată de Avocatul poporului în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție și a fost dezlegată prin Decizia nr. 9/2015.

Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recursul în interesul legii și a stabilit că În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 128 alin. (1) lit. d), art. 134 alin. (2) şi art. 135 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile art. 3 alin. (1), art. 5, art. 36 alin. (1), alin. (2) lit. d) şi alin. (6) lit. a) pct. 13 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 21 lit. b) şi art. 24 lit. d) din Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art. 64 şi art. 97 alin. (1) lit. d) şi alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale”.

Deși fondul cauzei era același, în practica instanțelor naționale apăruseră interpretări diferite în această materie. Astfel:


Pe de-o parte, unele instanțe de judecată au admis faptul că hotărârile de consiliu local care privesc ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, sunt lovite de nulitate absolută, fiind adoptate cu depășirea competențelor atribuite prin lege consiliului local și contravin actelor normative cu forță juridică superioară.

Pe de altă parte, o serie de instanțe de judecată au considerat că hotărârile de consiliu local sunt legale și temeinice în ceea ce privește ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.


Practic, prin decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție se impune instanțelor de judecată, chemate să se pronunțe asupra legalității hotărârilor de consiliu local care privesc ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, să constate nulitatea absolută a acestor acte cu caracter normativ. Pentru pronunțarea acestei hotărâri ÎCCJ a avut în vedere faptul că autoritățile administrative de la nivel local nu au potrivit legii competența de a reglementa cu privire la procedura de ridicare a vehiculelor staționate neregulamentar, acest atribut intrând în sfera competențelor autorităților administrative centrale.

În principiu, ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar este legală, fiind una dintre măsurile tehnico-administrative prevăzute expres în OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Aceste măsuri pot fi dispuse de polițistul rutier în cazul constatării unei contravenții rutiere, împreună cu reținerea, retragerea sau anularea permisului de conducere. Totuși, există un vid legislativ privind procedura efectivă de ridicare și depozitare a vehiculelor, vid care, pentru a fi în conformitate cu hotărârea ÎCCJ care face obiectul prezentei opinii juridice, poate fi acoperit doar de o reglementare a autorităților administrative centrale, la nivelul întregii țări. Este demn de menționat faptul că, potrivit OUG nr. 195/2002, executarea acestei măsuri intră în competența autorităților publice locale. Acesta fiind unul dintre motivele pentru care au apărut soluții disonante în jurisprudența instanțelor naționale.


În ceea ce îi privește pe cetățenii afectați de hotărârile de consiliu local nelegale, această decizie le va permite să își recupereze sumele de bani plătite pentru ridicarea și depozitarea vehiculelor, eliminându-se astfel starea de inegalitate cauzată de practica neunitară a instanțelor de judecată la nivel național.

Avocat  Sorina Felicia Arion


SCA ARION,GLIGOR, COJOCARIU

Piața Mihai Viteazu, nr. 32, ap 2, Cluj-Napoca,  Tel/Fax: 0264 434576, office.agc.cluj@gmail.com


Aveţi întrebări sau nelămuriri cu privire la legislaţie? Ne puteţi scrie pe redactia@monitorulcj.ro şi colaboratorii noştri de la SCA Arion, Gligor, Cojocariu vă vor răspunde în Monitorul de Cluj   şi pe www.monitorulcj.ro.

abonare newsletter