Politică
CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok, după campania politică a lui Călin Georgescu la alegerile prezidenţiale
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cere Comisiei Europene să inițieze o investigație asupra rețelei TikTok pentru campania politică a lui Călin Georgescu la alegerile prezidenţiale.
Călin Georgescu, candidat independent la alegerile prezidenţiale | Foto: Călin Georgescu - Facebook
Potrivit lui Valentin Jucan, vicepreşedintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), există „suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok în campania politică a lui Călin Georgescu, candidatul independent la alegerile prezidenţiale”.
„Conform raportului realizat de Expert Forum (EFOR) (Policy Brief nr. 190) candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe: coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate, amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări. Aceste acțiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok și lipsa transparenței în gestionarea conținutului politic. Ne adresăm Comisiei Europene, Direcția Generală pentru Rețele de Comunicare, Conținut și Tehnologie (DG CONNECT)”, a transmis Valentin Jucan, pe pagina sa de Facebook.
CITEŞTE ŞI
Alegeri prezidențiale 2024. Rezultate finale, turul I. Călin Georgescu, pe primul loc în 13 judeţe.
Valentin Jucan a explicat că există algoritmi TikTok care „au amplificat conţinut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic”.
„Conform Art. 34 din DSA, platformele online foarte mari (VLOP) trebuie să identifice, să analizeze și să evalueze riscurile sistemice care apar din: proiectarea sau funcționarea serviciilor lor, inclusiv a sistemelor algoritmice, utilizarea serviciilor lor. Această obligație include evaluarea riscurilor precum: impactul asupra proceselor democratice și al discursului civic, algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic, nu au fost prezentate măsuri de evaluare sau atenuare a acestui risc, amplificarea dezinformării și a conținutului nemarcat, risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică)”, a mai explicat Valentin Jucan.
CITEŞTE ŞI
Alegeri prezidențiale 2024. REZULTATE FINALE TUR1: Calin Georgescu și Elena Lasconi (USR) merg în turul al doilea, în 8 decembrie.
De asemenea, el a precizat că raportul Expert Forum a indicat materiale distribuite pe TikTok care nu au fost marcate ca fiind de natură electorală.
„Raportul Expert Forum indică că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală, expunând utilizatorii la conținut al cărui scop sau origine nu sunt clare. Lipsa transparenței în publicitatea politică (Art. 26, DSA - Publicitatea pe platformele online). Deși TikTok declară că nu permite publicitate politică plătită, analiza arată că platforma: a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată, nu a asigurat transparența necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conținutului electoral. Aceste practici contravin obligațiilor impuse de DSA privind transparența în publicitatea politică. Acțiunile TikTok au avut un impact semnificativ asupra alegerilor prezidențiale din România 2024, primul tur, contribuind la crearea unui avantaj nedrept pentru un singur candidat, manipularea opiniei publice prin conținut nemarcat, exploatarea tinerilor utilizatori, care reprezintă o parte majoritară a publicului TikTok (8,9 milioane de utilizatori în România)”, a precizat vicepreşedintele Consiliului Național al Audiovizualului.
CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok
Valentin Jucan a transmis că CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok şi să impună măsuri corecte şi sancţiuni.
„CE SOLICITĂM COMISIEI EUROPENE?
1. Să inițieze o investigație oficială asupra conformității TikTok cu prevederile DSA, în special privind transparența algoritmilor și riscurile sistemice;
2. Să solicite TikTok să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România;
3. Să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate.
4. Să asigure publicarea unui raport privind transparența algoritmică, inclusiv în contextul conținutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din România 2024, primul tur”, a transmis Valentin Jucan.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: