Politică
Câți bani au cheltuit partidele politice pentru alegerile parlamentare: 210 milioane de lei, folosiți de competitorii electorali. Analiză ONG: „Costurile de campanie, mult mai mari decât cele declarate”.
Finanțarea campaniei pentru alegerile parlamentare a presupus cheltuieli de 210 milioane de lei din partea competitorilor electorali. Aproape 40% din bani au mers pe promovarea online.
Câți bani au cheltuit partidele politice pentru alegerile parlamentare|Foto: monitorulcj.ro
Pentru alegerile parlamentare au fost înregistrate contribuții din partea a 2.213 de candidați, în valoare de 206 milioane de lei. În plus, partidele politice au transferat în contul central de campanie (pentru campania națională) 44 de milioane de lei, din care 10 milioane de lei reprezintă transfer către contul de campanie electorală deschis la nivelul județului/sectorului, potrivit analizei realizate de Expert Forum privind contribuțiile și cheltuielie pertidelor politice pentru finanțarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, până la data de 28 noiembrie.
Contribuții partide politice și candidați
Aproape 602 de candidați care au depus valoarea maximă, adică 198 mii de lei. Dintre aceștia 308 se regăsesc la PSD, iar 220 la PNL, 33 la AUR și 10 la USR. PSD se menține partidul cu cele mai mari contribuții, potrivit raportului citat.
CITEȘTE ȘI:
Câți bani au cheltuit partidele și candidații la alegerile parlamentare și prezidențiale din 2024. Raport ONG: „Finanțarea campaniei devine o formă de susținere a firmelor de partid”.
Media contribuțiilor pe partid:
PSD - 166 mii lei
PNL - 156 mii lei
AUR - 89 mii lei
USR - 66 mii lei
FD - 60 mii lei
UDMR - 69 mii lei
SOSRO - 37 mii lei
RIA - 29 mii lei
REPER - 19 mii lei
Veniturile candidaților
Cea mai mare parte a fondurilor provin din venituri proprii (63%) și împrumuturi (36%), donațiile reprezentând sub 1%.
Veniturile proprii reprezintă cea mai importantă parte din contribuții, cu aproape 59% la PSD și 55% la PNL.
La AUR, veniturile proprii reprezintă 71%, iar la USR - 70%.
La SOS România, POT sau PSDI candidații s-au finanțat doar din venituri proprii, venituri peste 90% înregistrându-se și la alte partide, dintre care RIA, PNCR, SENS sau REPER.
Cheltuielile competitorilor electorali
„Până pe 28 noiembrie, competitorii electorali au cheltuit 210 milioane de lei”, arată datele analizei EFOR.
Astfel, PSD a cheltuit 89 milioane de lei (40% din total), PNL - 59 milioane de lei (28%), AUR - 20 milioane de lei (9%), USR - 18 milioane de lei (8%), FD - 8,5 milioane de lei, iar UDMR - 6,3 milioane de lei. SOS România a cheltuit 4 milioane de lei, iar POT - 110 mii lei.
Aproape 40% din cheltuieli, pentru promovare online
Din cheltuielile realizate de partide, 39% din bani au mers pe online, 28% pe tipărituri (inclusiv afișe), 13% pe radio/tv/presă scrisă, 2% pe sondaje. 17% din bani au fost cheltuiți pe alte servicii, inclusiv vestimentație. „Astfel, partidele au optat mai ales pentru campanii online și mai puțin pe presă mainstream”, potrivit EFOR.
- La nivel de partid, PSD a cheltuit 30 milioane de lei pentru servicii de promovare online (36%). Alte 18 milioane de au fost cheltuite pentru propagandă în mass media și 16 milioane pe tipărituri.
- PNL a alocat 35% pentru online (21 mil. lei), o treime pentru tipărituri (18 mil. lei) și 21% pentru categoria altele (12 milioane de lei). Pentru radio/TV/presă scrisă a alocat 4 milioane.
- AUR a plătit 53% pentru online – 11 mil lei. O altă treime a mers către tipărituri, adică 6 milioane de lei
- USR a cheltuit 8,6 milioane pe online (51%). Alte 3,6 milioane de lei (22%) au ajuns la facturi pentru tipărituri. Cheltuielile pentru radio/TV/presă scrisă reprezintă doar 4% din total, adică 768 mii lei.
- Forța Dreptei a plătit 42% din bani pentru online (3,6 mil lei) și o treime (3 mil lei) pentru tipărituri.
- UDMR s-a promovat online cu 2,3 milioane de lei (37%) și cu tipărituri de 3 mil lei (35%).
- România în Acțiune a cheltuit 42% din bani pe online (557 mii lei).
- REPER a alocat peste 60% din fonduri, adică 775 mii de lei pentru online.
- SOS România a cheltuit jumătate din bani (1,9 mil lei) pentru online și presă/radio/tv și un sfert pe print (958 mii lei).
- POT a cheltuit 17 mii de lei pentru afișe și 25 mii de lei pentru alte tipărituri. A declarat 68 mii lei pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală în presa online.
Subvențiile partidelor politice: 323 milioane de lei în 2024
Partidele politice au primit în luna octombrie 62 de milioane de lei, iar în noiembrie 58 de milioane de lei, ajungând la un total de fonduri primite în 2024 - de 323 milioane de lei.
CITEȘTE ȘI:
Creșterea subvențiilor pentru partidele politice, criticată de organizațiile neguvernamentale. „Partidele au cheltuit deja 152 de milioane de lei pentru promovare și propagandă”.
Până în luna octombrie au cheltuit 343 de milioane de lei, iar în octombrie au înregistrat cheltuieli de 50 de milioane de lei, cel mai mult din acest an după luna aprilie, când s-au cheltuit 56 de milioane de lei.
„Acest fapt ne arată că partidele cheltuie mulți bani în lunile dinaintea alegerilor pe reguli mai puțin transparente decât cele din campanie”, potrivit analizei Expert Forum.
Până în luna octombrie, partidele au cheltuit 202 de milioane de lei pentru presă și propagandă, adică 59% din totalul cheltuielilor din 2024.
PSD – cele mai mari cheltuieli pentru propaganda politică
În octombrie, 70% din bani s-au dus pe presă și propagandă. Cel mai mult au cheltuit pentru presă și propagandă social-democrații – 13 milioane de lei, urmați de liberali cu 12 milioane lei, USR cu 4,2 milioane, AUR cu 3,6 mil lei și PMP cu 1,3 mil lei.
Între august și octombrie partidele au cheltuit pentru presă și propagandă 71 de milioane de lei, ceea ce reprezintă o treime din costurile totale de la campania pentru parlamentare sau 66% din cheltuielile totale de la prezidențiale.
„Acest aspect arată că, în fapt, costurile de campanie sunt mult mai mari decât cele declarate formal în campanie”, arată analiza EFOR.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: