Politică

Creșterea subvențiilor pentru partidele politice, criticată de organizațiile neguvernamentale. „Partidele au cheltuit deja 152 de milioane de lei pentru promovare și propagandă”.

Creșterea subvențiilor pentru partidele politice este criticată de mai multe ONG-uri, care semnalează că majorarea nu a fost precedată de o „consultare reală”.

Subvenții cu „efect pervers” pentru partidele politice|Foto: Depositphotos.com Subvenții cu „efect pervers” pentru partidele politice|Foto: Depositphotos.com

 

 


Mai multe ONG-uri au criticat, miercuri, Guvernul Ciolacu pentru că a crescut la rectificarea bugetară cu aproape un sfert (73 de milioane de lei) subvențiile pentru partide și o califică drept „nejustificată și periculoasă” pentru corectitudinea proceselor politice și electorale.

Doar în octombrie, partidele au primit alocări de peste 60 de milioane de lei. 


 „Am criticat constant valoarea ridicată a subvențiilor și modul netransparent de cheltuire a acestora, al căror volum a atins în 2024 un nivel record (314 milioane de lei, înainte de rectificare). 

Majorarea ad hoc cu 73 de milioane de lei a bugetului Autorității Electorale Permanente pentru subvenții la rectificarea din septembrie arată lipsa de voință în crearea unui cadru pentru campania electorală care să încurajeze competiția și integritatea, fiind complet nejustificată și periculoasă pentru corectitudinea proceselor politice și electorale”, notează reprezentanții Expert Forum, Centrul pentru Inovare Publică, Asociația Civica, CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, Centrul pentru Resurse Civice, ActiveWatch și Centrul Român de Politici Europene.


Cât au cheltuit partidele pentru propagandă?

Expert Forum a arătat deja că nici în anii anteriori nu au existat mecanisme solide de elaborare a bugetelor pentru subvenții și a rectificărilor bugetare, aceste decizii luându-se pe criterii subiective. 

CITEȘTE ȘI: 
Partidele au cheltuit 34 de milioane de lei pentru promovare politică în perioada campaniei electorale. Cheltuieli record de 198 de milioane de lei, în primele șase luni ale anului.

„Ne întrebăm ce rost mai are să discutăm despre alegeri corecte, competitive și despre reguli echitabile privind finanțarea campaniei electorale, când practica permanentă este de a lua numai decizii netransparente și care favorizează decisiv partidele aflate la guvernare.


În pragul alegerilor, creșterea subvențiilor trebuie văzută ca un factor care adâncește și mai mult discrepanțele între competitori”, arată sursa citată.  

Regulile pentru campaniile electorale limitează semnificativ promovarea prin mijloace outdoor în timpul campaniei propriu-zise. Acest lucru încurajează partidele să cheltuie fără limite înainte de începerea campaniei, în baza unei legislaţii mult mai permisive și cu mai puțină transparență. 


Până în luna august, partidele au cheltuit 152 de milioane de lei (60% din cheltuielile din 2024) pentru presă și propagandă: din această sumă PSD a cheltuit aproape 59 de milioane de lei, iar PNL 48 de milioane de lei. 

„Doar în august, PSD a cheltuit 12 milioane pentru presă și propagandă, ceea ce este în sine un record. Un alt record este că în octombrie partidele au primit alocări de 62 de milioane de lei, de aproape trei ori mai mult decât alocările dintr-o lună normală”, potrivit semnatarilor. 

Subvenții cu „efect pervers”

ONG-urile semnalează că se așteaptă ca banii suplimentari de la rectificare să fie cheltuiți în precampanie, profitând tocmai de această lipsă de reguli și transparență. 

CITEȘTE ȘI: 
Sumă astronomică plătită de la buget către partide în anul electoral 2024

Finanțarea politică pentru câteva partide se suportă aproape exclusiv de la stat, iar partidele care beneficiază de aceste fonduri nu mai sunt motivate să-și asigure independența sau sprijinul real al celor pe care ar trebui să-i reprezinte. 

În anumiți ani, finanțarea de la stat depășește 90% din fondurile partidelor politice. Pe lângă subvențiile primite înaintea alegerilor, acestea mai au dreptul și la rambursări pentru fondurile private, dacă trec de pragul de 3% din voturi obținute. 

Deși finanțarea politică de la bugetul de stat are menirea de a crește integritatea vieții politice și a alegerilor, acest lucru s-ar putea întâmpla doar dacă banii ar fi dați pe criterii transparente, clare și nediscriminatorii.

„În cazul României, aceste subvenţii au, mai degrabă, un efect pervers, avantajând şi consolidând un oligopol de partide, afectând corectitudinea procesului electoral şi contaminând dezbaterea publică. Partidele se îmbogăţesc, democraţia sărăceşte”, avertizează sursa citată. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
Foto: Depositphotos.com

CITEȘTE ȘI:

Înainte de alegeri, partidele mizează pe publicitatea pe rețelele de socializare. Dezinformarea, tactică de promovare politică.

Ultimele Stiri
abonare newsletter