Sănătate

Medicii de familie din Cluj acuză proasta funcționare a platformei informatice. „Profundă lipsă de respect față de pacienții din România”

După o perioadă în care platforma informatică a asigurărilor de sănătate a înregistrat erori, CNAS anunță remedierea problemelor. Medicii de familie din Cluj semnalează, în continuare, disfuncționalitatea sistemului informatic, în detrimentul serviciilor oferite pacienților.

Medicii de familie din Cluj semnalează deficiențele platformei informatice a asigurărilor de sănătate, în ciuda măsurilor de remediere efectuate de CNAS/Foto: pexels.com Medicii de familie din Cluj semnalează deficiențele platformei informatice a asigurărilor de sănătate, în ciuda măsurilor de remediere efectuate de CNAS/Foto: pexels.com

 

 


Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate le dă bătăi de cap medicilor de familie, dar și pacienților. Medicii nu reușesc să înregistreze în platformă serviciile medicale oferite, iar adeseori pacienții sunt nevoiți să aștepte ca sistemul să-și „revină”. 

 


Potrivit Patronatului Medicilor de Familie Cluj, pe parcursul lunii iulie, sistemul informatic a funcționat la cote de avarie. Recent, reprezentanții CNAS au anunțat remedierea problemelor și funcționarea platformei informatice (PIAS) „în parametri optimi”. 

Cu toate acestea, rata erorilor înregistrate de platforma informatică continuă să fie destul de mare, de 25%-30%. 


„Sistemul informatic al CNAS a funcționat în regim de avarie începând cu 30 iunie 2023. După mai bine de trei săpămâni CNAS anunță că PIAS este din nou operațională, la parametri optimi”, informează, miercuri, Patronatul Medicilor de Familie din Cluj, prin intermediul unui mesaj publicat pe pagina oficială de Facebook. 

„Se poate însă observa pe siteul de monitorizare al erorilor PIAS că rata de erori este la nivelul lunilor mai și iunie, adică 25-30%. Asta înseamnă pentru CNAS parametri optimi? Erori de 25-30%?”, arată medicii de familie clujeni. 


Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate continuă să fucționeze prost, în ciuda măsurilor de remediere adoptate de CNAS, arată Patronatul Medicilor de Familie din Cluj/Foto: Patronatul Medicilor de Familie Cluj Facebook.com

Marți, CNAS a anunțat soluționarea problemelor înregistrate la Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).

„Începând de astăzi, funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost stabilizată, după o perioadă de fluctuații”, potrivit unui comunicat publicat marți de CNAS


Validarea serviciilor medicale rămâne o problemă

CNAS semnalează că vor exista anumite derogări privind validarea serviciilor oferite pacienților de medicii de familie, în condițiile în care platforma informatică nu a funcționat corespunzător în ultima perioadă.

„Pentru zilele de la finalul lunii trecute în care PIAS a fost indisponibilă pentru transmiterea și validarea serviciilor medicale acordate de furnizorii în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate, a fost emis un Ordin al președintelui CNAS (nr. 602/2023) care prevede derogări de la regulile generale de transmitere și validare a datelor respective.

În scurt timp va fi emis un ordin similar și pentru intervalul 1 – 25 iulie, în care unele componente ale PIAS au continuat să nu funcţioneze în parametri normali”, arată CNAS. 

Potrivit medicilor de familie din Cluj, abordarea CNAS este una lipsită de profesionalism și în detrimentul pacienților, în condițiile în care Casa de Asigurări anunță derogări în privința procedurilor de înregistrare și decontare a serfviciilor medicale la distanță de aproape trei săptămâni de când au fost operate consultațiile medicale. 

„Considerăm că aceste măsuri, aceste derogări trebuie comunicate furnizorilor de servicii medicale din prima zi în care PIAS nu funcționează și nu la 18 zile distanță (cum e cazul ordinului 602) sau la 25 de zile sau chiar mai mult distanță (cum va fi pentru zilele de 1-25 iulie). 

Încă din prima zi de disfuncționalitate furnizorii trebuie să știe dacă regulile de validare sunt modificate, dacă semnarea și validarea serviciilor folosind cardul de sănătate este o regulă în continuare activă sau nu. Nu este normal ca personalul medical să se chinuie cu un sistem informatic neresponsiv timp de trei săptămâni iar ulterior CNAS să spună că de fapt în toată perioada respectivă se putea lucra după alte reguli. Comunicarea tardivă a acestor reguli este o profundă lipsă de respect față de personalul medical și față de pacienții din România”, arată reprezentanții medicilor de familie clujeni.

De altfel, încă din martie 2023, Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) solicita asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv reţetele, să fie doar în format electronic, fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete.

Atunci, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a admis că „există unele disfuncționalități” ale sistemului informatic unic integrat, precizând că a cerut remedierea de urgenţă a problemelor și a recomandat furnizorilor de servicii medicale să înregistreze offline serviciile prestate.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Medicii de familie nu mai vor să elibereze rețete pe hârtie

Medicii de familie: “Am ajuns la limită”. Sistemul informatic al CNAS, în colaps total

Ultimele Stiri
abonare newsletter