Sănătate
Harta Șpăgii în noiembrie: mai puțini medici au cerut mită pacienților. Situație alarmantă în sudul țării. Ce se întâmplă la Cluj?
A apărut Harta Șpăgii din spitalele din România actualizată pentru luna noiembrie. Situația s-a îmbunătățit la nivel național, în afară de unele județe din sudul țării.
Harta Șpăgii în spitalele din România, în luna noiembrie 2023 / Sursă: graphs.ro
Pe baza raportărilor făcute de pacienți prin Mecanismul de Feedback al pacientului, al Ministerului Sănătății, putem afla în ce spitale publice, din județul Cluj și din țară, s-a cerut mită de către medici sau asistente, ca oamenii să primească îngrijirea de care au avut nevoie în luna noiembrie 2023.
Datele din Mecanismul de Feedback sunt preluate în fiecare lună de către clujeanul Dragoș Vana și publicate, sub forma unei hărți și a unor grafice, pe platforma graphs.ro.
Astfel, observăm că în continuare în județul Cluj au fost făcute cele mai puține reclamații privind personalul medical din spitale care a solicitat bani sau atenții pentru îngrijire pacienților, iar în sudul țării situația rămâne alarmantă:
„'Harta Spagii' pe luna Noiembrie 2023. Îmbucurător, media națională a scazut de la 1.59% în luna Octombrie la 1.53% în Noiembrie. Ca de obicei, județele fruntase sunt din zona geografică a celor cu care v-am obișnuit: Cluj (0.56%), Timiș (0.83%), Sălaj (0.87%).
Tot ca de obicei, județele de la coada clasamentului, unde se cere cel mai mult șpagă sunt din sudul țării: Giurgiu (5.50%), Teleorman (5.14%), Dâmbovița (5.05%). Toate de peste 3 ori media națională. Elegant. Bucureștiul, ca de obicei, se siuteaza aproape de media națională cu 1.44%”, a spus Dragoș Vana, fondatorul graphs.ro.
CITEȘTE ȘI:
Harta Șpăgii din spitale, în Octombrie. Cum vrea ministerul Sănătății să blocheze sesizările pacienților? „S-au trezit brusc, când datele au fost scoase la lumină, să schimbe întrebările”
Important de menționat: aceste date prezintă răspunsurile pacienților, care au vrut să raporteze cazuri în care medici sau asistente din spitalele la care au mers să se trateze le-au cerut bani sau „atenții”. Datele nu reprezintă situațiile în care pacienții au ales să dea mită medicilor.
Cât de mulțumiți sunt pacienții de serviciile medicale primite?
O altă întrebare inclusă în chestionarul Ministerului Sănătății este „Cât de mulțumit sunteți de serviciile medicale oferite de spital?”. În județul Cluj, în luna noiembrie, 54.48% dintre pacienții care au răspuns la întrebare s-au declarat „foarte mulțumiți”, 29.03% au spus că sunt „mulțumiți”, 4.49% s-au declarat „nemulțumiți”, iar 12% au răspuns că sunt „foarte nemulțumiți”.
La nivel național, răspunsurile la aceeași întrebare arată similar: 52.8% dintre pacienți sunt „foarte mulțumiți”, 29.87% sunt „mulțumiți”, 5.4% sunt „nemulțumiți” și 11.92% sunt „foarte nemulțumiți”.
Dintre spitalele din Cluj, cel mai mare procent de pacienți care s-au declarat „foarte mulțumiți” a fost raportat la Spitalul de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” Cluj-Napoca, urmat de Spitalul Clinic de Recuperare, ambele cu punctaje de peste 90%. Este important de menționat că ambele spitale au avut circa 100 de răspunsuri, iar alte spitale analizate au avut chiar sute de răspunsuri.
Între spitalele cu cele mai multe chestionare completate, clasamentul arată în felul următor:
- Spitalul de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” Cluj-Napoca: 99 de răspunsuri, dintre care 92,93% au fost ale unor pacienți „mulțumiți” sau „foarte mulțumiți”.
- Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca: 123 de răspunsuri, dintre care 90,24% răspunsuri pozitive.
- Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca: 708 răspunsuri, dintre care 85,17% au fost pozitive.
- Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Cluj-Napoca: 390 de răspunsuri, cu un procent de 84,87% de pacienți „mulțumiți” sau „foarte mulțumiți”.
- Institutul Inimii: 219 răspunsuri, 84,48% din pacienți s-au declarat „mulțumiți” sau „foarte mulțumiți” de serviciile medicale.
- Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca: 354 de răspunsuri, dintre care 83,9% de la pacienți „mulțumiți” sau „foarte mulțumiți” de serviciile medicale primite.
- Spitalul Clinic Municipal Cluj-Napoca: 232 de răspunsuri, cu un procent de 82,33% pacienți „mulțumiți” sau „foarte mulțumiți”.
- Institutul Regional de Gastroenterologie și Hepatologie Prof. Dr. Octavian Fodor: din 241 de răspunsuri, 82,16% au fost ale unor pacienți „mulțumiți” sau „foarte mulțumiți”.
Toate aceste spitale au înregistrat procentaje mari de pacienți mulțumiți de serviciile medicale, în luna noiembrie 2023.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: