Sănătate
Semnal de alarmă privind criza de personal din Spitalul Județean Cluj. Dr. Claudia Gherman, managerul spitalului: „Dacă nu avem destui angajați, vom închide saloane și nu se mai internează pacienți”.
Dr. Claudia Gherman, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj a tras un semnal de alarmă privind tendința de îmbătrânire a personalului.
De la stânga la dreapta, Prof. Dr. Simona Nicoară - Director Medical, Prof. Dr. Claudia Gherman - Managerul spitalului, Ec. Delia Dragomir - Director Financiar, As. med. pr. lic. Eva Kis - Director Îngrijiri/ Foto: monitorulcj.ro
La Spitalul Clinic Județean de Urgență din Cluj-Napoca se poate observa o tendință de îmbătrânire, lucru afirmat de Dr. Claudia Gherman, managerul spitalului.
În cadrul unei conferințe de presă, Dr. Claudia Gherman, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență din Cluj-Napoca, a arătat că cei mai mulți angajați au vârsta cuprinsă între 45 și 55 de ani.
„Ca un semnal de alarmă făcând aceste statistici. O distribuție pe sexe și decade de vârstă. Aici nu aveam o dilemă foarte mare care este sexul preponderent în Spitalul Clinic Județean de Urgență ținând cont că personal medical auxiliar și mediu este preponderent. 89% din cadrul personalului sanitar medical este de sex feminin, iar pe spital 78% din totalul personalului este persoană de sex feminin (...) Decadele de vârstă care sunt preponderente în spitalul nostru, 45-55 urmat de 55-65. Este semnalul de alarmă care nu este specific spitalului nostru, poate noi l-am descoperit și nu știm ce vom face. Este o tendință de îmbătrânire a angajaților noștri. Pe măsură ce se vor pensiona nu atât din secțiile clinice, dar din sectoarele tehnice, personal TESA, foarte greu vom reuși să-i înlocuim pentru că adresabilitatea la 25-35 este destul de mică.
Acest lucru ar trebui transmis și văzut o politică din timp ca să nu ajungem într-o criză acută de personal pentru că atunci vom fi nevoiți să închidem saloane.
În momentul în care nu avem personal suficient pe o secție, într-o reanimare, într-un bloc operator, se închid saloane și nu se mai internează pacienți. Ne interesează că nu mai avem personal electricieni, ne interesează pentru că atunci nu vor mai funcționa aparatele de anestezie și sunt multe alte mecanisme ținând cont că suntem o instituție cu buget limitat, nu ne permitem să externalizăm orice costuri, orice servicii.
Avem un bloc alimentar propriu, o spălătorie și o uscătorie proprie și avem un personal medical care se împuținează pe zi ce trece”, a declarat Dr. Claudia Gherman.
Întrebată ce soluții are în vedere spitalul pentru a stopa tendința de îmbătrânire a personalului managerul spitalului a declarat că spitalul trebuie să devină atractiv pentru viitori angajați.
„Ca și spital trebuie să avem o politică permanentă. Trebuie să devenim un mediu atractiv pentru că nimeni nu vine să se angajeze în spitalul nostru decât de bună voie. În momentul în care vom fi atractivi, în care vom transmite un mesaj pozitiv, în paralel din punct de vedere salarial o balanță ar trebui să existe și un echilibru și probabil că acest este esențial în unele locuri, iar în ceea ce privește activitatea medicală, cu siguranță părerea mea este că vom reuși să atragem specialiști în continuare.
Este sectorul pe care îl falcăm mai ușor, dar repet, avem nevoie de tot colectivul”, a adăugat Dr. Claudia Gherman.
Situația angajărilor în 2023
Potrivit Dr. Claudia Gherman, în anul 2023 s-au angajat 460 de persoane, mai puțin ca în 2022 și 2021.
Un motiv pentru numărul mic de angajări ar fi restricțiile legislative care au suspendat organizarea concursurilor:
- Ordonanța de Urgență nr. 34/15.05.2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicatǎ în M.Of. nr. 415/2023
- Ordonanța de Urgență nr. nr. 80 din 16 iunie 2022 privind reglementarea unor măsuri în domeniul ocupării posturilor în sectorul bugetar
- Ordonanța de Urgență nr. 99 din 10 septembrie 2021privind modificarea unor acte normative din domeniul învăţământului, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
„Au fost sesiuni nenumărate de concursuri, în pofida vicisitudinilor care au existat. Și nu mă refer în special la pandemie. În pandemie dacă angajările au fost ceva mai facile, nu se organizau concursuri atunci, ne-am bucurat că am scăpat de acest sistem aleator de recrutare a resursei umane și au venit două ordonanțe mari, late, și extrem de restrictive pentru angajări și practic 2022, 2023, au fost ordonanțele în care am fost limitați în a face angajări.
Cu toate acestea am reușit să facem angajări”, a adăugat managerul spitalul.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: