Sănătate
Săptămâna şi defecţiunea! Sistemul informatic ţine pacienţii la uşa cabinetelor medicale
Cardul de sănătate şi sistemul informatic ar fi trebuit să uşureze munca medicilor şi să reducă timpul de aşteptare al pacienţilor la uşile cabinetelor. În realitate, acest sistem este mai mult o sursă de nervi. O recunosc medicii care trebuie să lucreze în fiecare zi cu el, dar şi pacienţii care s-au obişnuit să fie trimişi acasă sau reprogramaţi pentru că a picat sistemul.
Vinerea şi defecţiunea! Sistemul informatic ţine pacienţii la uşa cabinetelor medicaleMarţi, nu a funcţionat aproximativ cinci ore. Pe site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) a fost postat un anunţ la ora 08.30 în care se spunea că sistemul informatic al cardului de sănătate este indisponibil datorită unor probleme tehnice. Cinci ore mai târziu, problemele fuseseră reparate. Miercuri, la prânz medicii de familie din Cluj reclamau din nou erori. De fapt, sistemul a mers cu erori de la bun început. În ultima perioadă, în fiecare vineri, pică. Medicii s-au obişnuit deja şi nu îşi mai cheamă pacienţii la cabinet vinerea. “Ieri (marţi – n.red.) a fost dezastru, a fost stricat, s-a reparat şi astăzi (ieri – n.red.) iar a picat. De regulă în fiecare vineri pică. Problemele acestea sunt de când a pornit sistemul, dar s-au tot ascuns defecţiunile. Ne face zile fripte, ne scoate peri albi şi nouă şi pacienţilor. Situaţia aceasta este şi în spitale. Vin pacienţii şi ne spun că nu le-a putut face externarea, reţete etc. E un chin, ne consumă nervi şi timp. O consultaţie durează dublu, triplu din cauza sistemului care nu funcţionează cum trebuie”, afirmă Robert Schwarz, medic de familie în Cluj-Napoca.
Refuză să mai prescrie reţete offline
Conducerea CNAS recomandă prescrierea reţetelor offline când apar defecţiuni. “Până la anunţul remedierii problemelor apărute, confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale/prescrierii reţetelor/eliberării medicamentelor vor putea fi efectuate în modul offline”, spun aceştia.
Medicii refuză să mai lucreze offline din cauză că riscă să fie amendaţi. “Sistematic, în fiecare vineri ne taie câte o zi de consult pentru că în fiecare vineri nu funcţionează. Când pică nu putem face nimic. Dacă dăm reţete offline vine Casa de Asigurări de Sănătate şi ne amendează. Efectiv stăm, vorbim cu pacienţii să revină. Nu se poate să lucrăm offline pentru că acele reţete trebuie validate în 72 de ore şi dacă trece acea perioadă nu ni le mai validează”, declară Iustinian Grigore Zegreanu, medic de familie în Cluj-Napoca.
Dacă ar fi funcţional...
Medicii sunt de părere că sistemul informatic ar fi foarte util dacă ar funcţiona cum trebuie. “Dacă ar fi funcţional şi ar merge ne-ar uşura foarte mult munca. Nu ne-au ascultat nici propunerea noastră, a medicilor să mergem în paralel, ci l-au introdus rapid. E normal ca să apară bubele. Dacă s-ar fi mers în paralel, era mai simplu că lucram clasic, ca şi până acum”, adaugă Robert Schwarz.
6 milioane euro pentru repararea erorilor
În martie, CNAS a demarat o licitaţie prin care încearcă să contracteze o firmă care să asigure mentenanţa şi să ofere suport tehnic, dar nimeni nu s-a arătat interesat de această misiune. Valoarea contractului este de 6 milioane euro. Potrivit adevarul.ro, printre cei care au depus oferte se află Teamnet şi HP, aceasta din urmă fiind urmărită penal de DNA pentru complicitate la abuz în serviciu. Pentru acest contract nu a fost publicat un câştigător în SEAP, însă datele arată că CNAS a primit trei oferte din partea următoarelor firme:
1. Asocierea formată din SC Master Technology Systems (lider de asociere), SC European Funds Invest (asociat - avand ca subcontractant pe Insoft Development & Consulting) si SC Maguay Impex (asociat).
2. SC Teamnet International
3. SC Hewlett-Packard (Romania), având ca subcontractant pe SC Quantrio Consulting