Social
Public speaking, upcycling sau personal branding. 20 de tineri au învățat cum să își dezvolte spiritul civic
20 de tineri din România și Italia au participat, timp de șapte zile, în perioada 25 mai – 2 iunie 2014 la Cluj-Napoca proiectul „Civic Citizen for my CommEUnity” a cărui scop principal este acela de a facilita învățarea despre domenii ce implică educația civică.
Proiectul a fost demarat de Centrul pentru Studiul Democrației din cadrul Departamentului de Științe Politice, Facultatea de Științe Politice și Administrative, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, în parteneriat cu asociaţia Scambieuropei din Italia.
Ateliere de dezvoltare personală și de educație civică
Proiectul s-a adreseat unui număr de 20 de tineri din România și Italia cu vârste cuprinse între 18-25 de ani care au dorit să se implice activ în comunitatea din care fac parte. Timp de 7 zile în cadrul căsuței OSUBB din zona Hașdeu, tinerii au putut dobândi informații legate de spiritul civic prin metode non-formale de lucru precum exerciții de energizer, brainstorming sau Open Space. Ei au aflat informații noi despre importanța voluntariatului, drepturile tinerilor Europeni, ecologie, oferirea de prim ajutor și valoarea diversității culturale într-o societate democrată.
Pe durata proiectului, participanții au descoperit care sunt oportunitățile lor de dezvoltare în comunitatea Europeană, dar și cum să aplice pentru astfel de oportunități. Metode de Public Speaking, upcycling sau de dezvoltare personală au fost de asemenea, prezentate în cadrul activităților.
„Inițial, după ce mi s-a prezentat proiectul, am realizat că nu îmi știu toate drepturile ca și cetățean European - ce pot face și ce nu pot face, ce trebuie să știu în cazul în care doresc să merg să studiez sau să locuiesc în străinătate - de aceea am fost foarte încântată de proiect. În cadrul lui am avut diverse activități. Cel care mi-a plăcut mie cel mai mult a fost sesiunea de «public speaking» unde am învățat diverse metode prin care ne putem îmbunătății discursul și despre limbajul corpului și ceea ce transmite fiecare poziție în care stăm. O altă activitate care mi-a plăcut a fost cea de «upcycling» care consta în refolosirea obiectelor care nu mai servesc scopului lor inițial. De exemplu, am făcut obiecte decorative din sticle de plastic, hârtie sau markere care nu mai scriau. Interesante au mai fost și exercițiile despre cum poți rezolva problemele de comunicare între cetățenii europeni pentru că, deșii toți știm să vorbim engleză, tradițiile locale sunt uneori un impediment în comunicare”, a afirmat Daria Zamă, studentă în anul I la Jurnalism, care a fost și organizator dar și participant în proiect.
Tinerii au gătit pentru cei săraci
Una dintre cele mai atractive activități din cadrul proiectului a fost participarea celor 20 de tineri din Italia și România în cadrul proiectului ”O masă caldă” din Cluj-Napoca, unde tinerii au gătit și au oferit mâncare în Piața Muzeului. ”A fost una dintre cele mai emoționante activități la care am participat și care m-a făcut să plâng”, a declarat Cosima Masotina, o participantă din Italia în cadrul proiectului.
Pe lângă activitățile civice, participanții au luat parte și la diverse cursuri în cadrul cărora au aflat cum pot să de promoveze ca și brand personal dar și unde pot face voluntariat în UE.
„Au aflat despre proiect de pe Facebook, unde am văzut o postare cu câteva informații sumare legate de el, am văzut că vin internaționali și că este un proiect European și asta a fost suficient pentru mine, nu m-au mai interesat restul detaliilor. Îmi place să mă implic în astfel de acțiuni de voluntariat, pentru că eu consider că acest proiect a fost un fel de voluntariat pentru că ne adunam mai mulți oameni într-un singur loc și discutam despre problemele noastre și practic ne ajutăm unii pe alții cu sfaturi sau prin alte mijloace. Cel mai mult în proiect mi-a plăcut ziua 5, când am vorbit despre voluntariat și oportunitățile de voluntariat în comunitatea europeană. Ne-au fost date chiar și câteva exemple de ONG-uri europene din România și Italia. Tot atunci am discutat și despre «personal branding», despre cum să ne promovăm în mediul online, pe rețelele de social media dar și offline, în viața de zi cu zi”, a spus la rândul său Denis Crăsnean, un alt participat în proiect, student în anul I la Comunicare și Relații Publice.
Ideea proiectului „Civic Citizen for my CommEUnity” a venit în contextul scăderii încrederii populației în instituțiile statului, instituțiile europene și partidele politice ce au dus la creearea unor conflicte și probleme în viața de zi cu zi a societății. Scepticismul tinerilor, stresul și nepăsarea, strâns legate de aceste probleme, duc la o pasivitate ce îi împiedică pe mulți tineri să se implice în acțiuni de voluntariat.