Social
Cum îți afectează sănătatea dificultățile din copilărie? Cercetători UBB: „Abuzul și neglijarea, asociate cu multe probleme mintale și fizice”
Cercetătorii UBB au arătat cum dificultățile din copilărie afectează sănătatea mintală în contextul pandemiei COVID-19, într-un studiu recent. Abuzul și neglijarea, asociate cu probleme multiple de sănătate fizice și mintale.
Cum îți afectează sănătatea dificultățile din copilărie? / Foto: depositphotos.com
Cercetătorii Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca au publicat recent un articol care arată cum afectează dificultățile trăite în copilărie sănătatea mintală și fizică în contextul pandemiei COVID-19.
Studiul realizat de drd. Lia Oltean și lect. univ. dr. Radu Șoflău a fost publicat în jurnalul științific Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.
Abuzul și neglijarea duc la probleme de sănătate mintale și fizice
Potrivit autorilor, adversitățile în copilărie, care cuprind experiențe ca abuzul și/sau neglijarea, se asociază cu multiple probleme de sănătate, atât mintală, cât și fizică, iar asocierea se menține pe tot parcursul vieții. Deși mecanismele care să explice această asociere sunt relativ puțin cunoscute, date recente indică faptul că procesarea recompensei ar putea fi unul dintre acestea.
Totodată, impactul psihologic al evenimentelor stresante recente, precum contextul pandemic actual, ar putea avea, la rândul lor, implicații importante.
Studiul, care a investigat toate aceste aspecte în contextul pandemiei COVID-19, s-a desfășurat online, datele fiind colectate pe parcursul stării de urgență din România, pe un eșantion format din 419 adulți cu vârste cuprinse între 18 și 61 de ani (M = 27.32) care au completat o serie de instrumente de autoraportare.
Rezultatele studiului
Rezultatele studiului oferă suport datelor existente în literatură și sugerează că dificultățile în copilărie reprezintă un factor de risc deopotrivă pentru indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice.
De asemenea, rezultatele sugerează că învățarea bazată pe recompensă ar putea fi singura dimensiune a procesării recompensei care explică aceste relații în mod consecvent. Chiar dacă rezultatele acestei cercetări indică faptul că impactul psihologic al pandemiei se asociază la rândul său cu indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice, acesta nu influențează rolul mediator al învățării bazate pe recompensă.
În concluzie, împreună, aceste rezultate oferă sprijin pentru potențialul rol transdiagnostic al învățării bazate pe recompensă. Așadar, ele ar putea avea implicații clinice, sugerând țintirea învățării bazate pe recompensă în intervenții, mai ales în rândul persoanelor care raportează un istoric de adversități în copilărie.
Pentru mai multe detalii referitoare la acest studiu, accesaţi: https://psycnet.apa.org/record/2022-27049-001.
Foto: depositphotos.com
CITEȘTE ȘI: