Ştiri din Transilvania
MedLife Polisano, spitalul din Sibiu care pune pe primul loc pacientul și oferă intervenții chirurgicale bazate pe o înaltă tehnologie medicală. Interviu cu Dorel Aldea, managerul spitalului și Claudiu Matei, director medical
MedLife Polisano are, de puțin timp, un nou manager, în persoana fostului director al Casei Județene de Pensii Sibiu, Dorel Aldea. Totodată, postul de director medical a fost preluat de Medicul Primar Neurochirurg Dr. Claudiu Matei. Aceste schimbări vin și cu planuri ambițoase pentru MedLife Polisano: menținerea actului medical la standarde internaționale, soluționarea nevoilor medicale pentru un număr cât mai mare de pacienți și accesarea Programului Național de Oncologie.
Dorel Aldea, manager MedLife Polisano, și medicul primar neurochirurg Dr. Claudiu Matei
Despre aceste planuri, despre echipa de medici excepționali de la MedLife Polisano și despre continuarea acțiunilor sociale pe care spitalul sibian le-a desfășurat până acum în paralel cu activitatea medicală, au vorbit, în exclusivitate pentru Mesagerul de Sibiu, managerul Dorel Aldea și neurochirurgul Claudiu Matei, directorul medical.
Reporter: – Domnule Aldea, de ce ați lăsat Casa de Pensii pentru MedLife?
Dorel Aldea: – Eu am avut cu soția un bussines în domeniu, pus pe picioare din 2000, Policlinica Medica, care anul trecut a făcut 20 de ani. A fost ca o provocare, mai ales că activez în domeniu și cunosc acest segment, deci nu e ceva nou.
R.: – Care sunt planurile, acum la început, de dezvoltare pe viitor a MedLife Polisano
Dorel Aldea: – Toate planurile noastre sunt direct legate de nevoile medicale ale pacienților și de dorința noastră acută de a-i ajuta să iasă din impas. Spre deosebire de ultimele doua decenii, când pacienții erau mult mai rezervați în alegeri, pacientul de astăzi este mai bine informat, are mult mai multe opțiuni de diagnostic și tratament și își dorește o soluționare cât mai rapidă și personalizată a problemelor medicale. Așadar, depunem toate eforturile pentru a ține pasul cu cerințele lor. În acest sens, vrem să continuăm invesțiile în dezvoltarea spitalului, diversificarea serviciilor, tehnologizare și digitalizare. Am găsit la MedLife Polisano o echipă extraordinară și sunt convins că avem toate premisele pentru a deveni și mai buni în ceea ce facem.
R.: – Despre clinică, cum vine în întâpinarea pacienților, ce specialități acoperiți care sunt serviciile decontate de Casa de Asigurări, în ce măsură lucrați cu Casa?
Dorel Aldea: – As începe cu câteva avantaje care ne definesc ca și business, iar unul dintre acestea este legat de conceptul one stop shop. Practic pacienții vin în clinicile noastre și găsesc sub același acoperiș consultații multidisciplinare pentru o gamă foarte largă de specialități, compartiment avansat de imagistică, dar și analize medicale, astfel încât nu este nevoie să meargă în mai multe unități pentru a-și rezolva problema medicală. Un alt avantaj cheie este legat de pregătirea și expertiza echipelor medicale Avem medici extraordinari cu competențe profesionale de excepție, care abordează tehnici și terapii noi, unele de nișă în domeniul medical, cu tehnologie de ultimă generație cu beneficii deosebite pentru pacienți în ceea ce privește rezolvarea cazurilor și recuperarea rapidă a acestora. Medicina modernă evoluează către o abordare minim invazivă în cele mai multe specialități începând cu chirurgia generală, endocrină, ginecologică, ortopedie, ajungând până la neurochirurgie, cardiologie și chirurgie cardiovasculară. În acest sens, echipele noastre de chirurgi efectuează operații inedite, prin tehnici lapascopice și minim invazive, operații care de altfel se se fac în puține centre din România. Aș mai adăuga faptul că una dintre preocupările noastre importante este tratarea chirurgicală a pacienților cu afecțiuni oncologice, decizia terapeutică fiind luată în comisii multidisciplinare – tumor board. În aceste comisii, o echipă multidisciplinară analizează în detaliu fiecare informație pentru a alege variantele terapeutice cele mai eficiente pentru fiecare pacient în parte.
Claudiu Matei: – Ca să vă dau un exemplu, în cadrul secției noastre de neurochirurgie se efectuează operații de artroplastie a coloanei cervicale, adică implantarea de disc cervical artificial. Implantarea de disc artificial la nivelul coloanei cervicale are un mare avantaj legat de durata scurtă de spitalizare. Astfel, pacientul se poate externa a doua zi și își poate relua complet activitatea, foarte precoce postoperator. Hernia de disc cervicală reprezintă o afecțiune destul de frecventă, când se produce o deplasare a cartilajului intervertebral spre canalul unde se află măduva spinării, care poate suferi astfel, prin compresiune. Operația se desfășoară modern, minim-invaziv, cu ajutorul microscopului, prin partea anterioară a gâtului, când se scoate discul intervertebral, se eliberează țesutul nervos din compresiune iar ulterior se pot folosi diferite tehnici de înlocuire a acestui disc intervertebral. De cele mai multe ori, discul intervertebral cervical se înlocuiește cu un cage sau cu un dispozitiv care va promova fuziunea intervertebrală; există însă și situații în care discul dintre vertebre se poate înlocui cu o proteză, cu un disc artificial. Până de curând, aceste operații erau posibile doar în centre specializate din București și Cluj-Napoca, însă din toamna trecută le putem efectua și în cadrul centrului nostru..
Știm foarte bine că, în tehnologia medicală lucrurile evoluează continuu și rapid, fiind de datoria noastră, a medicilor, să ne menținem conectați la acest progres. Spitalul în care lucrez dispune de o dotare de excepție, atât în sala de operație, cât și pe secție si în terapie intensivă.
Dorel Aldea: – Vreau să subliniez din nou că succesul medical este garantat de munca în echipă. Dotarea sălilor de operație și competențele chirurgilor sunt susținute de o echipă de terapie intensivă foarte implicată. Pregătirea preoperatorie și îngrijirea postoperatorie completează profesionalismul chirurgilor, secția de terapie intensivă fiind clasificată în categoria I, cu un nivel extins de competență..
Dincolo de partea legată de calitatea actului medical, îmi doresc să atingem ținte și mai ambițioase în beneficiul pacienților noștri. Există programe de sănătate pe care încercăm să le accesăm, iar Programul Național de Oncologie este unul dintre acestea Avem medici foarte bine pregătiți, avem o echipă completă formată din oncolog, hematolog, radioterapeut, avem absolut totul și sperăm mult să înaintăm în această direcție.
Viața nu se bugetează, viața este efectiv un dar de la bunul Dumnezeu, și noi suntem aici să facem bine, să dăm speranță de viață, pentru că în oncologie, părerea mea, fără să fiu medic, este că trebuie dată speranță de viață. Și dacă avem bucuria asta, că un an, doi, trei, patru, cinci, sau nu se știe cât, viața pacientului se prelungește, este extraordinar.
Claudiu Matei: – Sistemul public și sistemul privat sunt complementare. Nu ar trebui să vedem o concurență. Astfel, Spitalul Clinic Județean de Urgență dispune de o Unitate de Primiri Urgențe modernă, renovată, bine organizată unde se oferă pacienților asistență medicală de calitate. La rândul nostru, putem veni în completare cu alte servicii sau intervenții chirurgicale bazate pe o înaltă tehnologie medicală.
Revenind la Programul Național de Oncologie, consider că spitalul nostru are toate condițiile pentru a oferi acestor pacienți, șansa la viață, în completarea serviciilor oncologice disponibile în spitalul public.
R: – Ați lucrat, amândoi, și în public și privat. De ce în privat funcționează sistemul într-un fel, lumea vine cu plăcere, sunt profesioniști, sunt cu condiții și din păcate în sistemul public nu este așa?
Dorel Aldea: – În privat, dacă nu oferim calitate, cu o rată maximă de succes, închidem. Noi ne autofinanțăm. Așadar, pentru un standard ridicat al serviciilor, trebuie să ai personal bine pregătit, medici de elită, trebuie să ai echipamente de înaltă tehnologie, să ai atitudine pozitivă. Pornind de la recepție până la ultima infirmieră, să predomine o atmosferă caldă, în care lumea să zâmbească, așa văd eu lucrurile. E o mare diferență ca atunci când intri sau când ieși din sala de operație cineva să te întâmpine cu un zâmbet. Claudiu a lucrat și în sistemul privat din occident și poate să confirme acest lucru.
Claudiu Matei: – În centrul actului medical se află pacientul, medicina modernă fiind personalizată și individualizată. Condițiile unui act medical optim sunt reprezentate de o dotare materială de excepție si o înaltă pregătire profesională. Dotarea tehnologică joacă un rol foarte important în performanța medicală. Când dorim să achiziționăm un aparat în spitalul nostru, pregătim un plan de business și dacă acesta corespunde direcției de dezvoltare a Grupului-mamă, lucrurile se întâmplă fără să așteptăm mult timp. De asemenea, trainingul personalului este important pe lângă programele de educație medicală continuă. Avem în spitalul nostru persoane specializate care se ocupă de astfel de programe în mod constant. Se fac cursuri de training pentru personal la fiecare nivel: infirmiere, asistente medicale, medici, iar acestea vizează mai multe subiecte de interes de la empatie și comunicarea cu pacientul, la comunicare interpersonală, colegială și nu numai teme extrem de importante pentru o unitate medicală. Când cineva se angajează în acest spital, urmează ca în orice instituție pregătirea PSI – ISU, dar dincolo de această pregătire, noii veniți au posibilitatea să urmeze un training special de comunicare în relația cu pacientul și în relația interumană.
R: – Vorbeați despre grija față de pacienți. Ce înseamnă asta pentru MedLife Polisano?
Claudiu Matei: – Respectul și empatia pe care le avem față de fiecare pacient, ne călăuzesc în activitatea zilnică. Comunicarea cu pacientul este foarte importantă și ne străduim să explicăm pacienților noștri, pe înțelesul fiecăruia, patologia de care suferă cu posibilitățile evolutive și alternativele terapeutice; le expunem riscurile și beneficiile actului terapeutic pentru o întelegere cât mai bună a acestora, crescând astfel complianța la tratament. În acest sens, un rol important în spitalul nostru îl are psihologul clinician, care este alături de pacienții nostri din diferite secții: de gravidele care nasc, de pacienții care suferă intervenții chirurgicale simple sau complexe, de pacienții cu cancer care necesită un suport special; psihologul face parte din „tumor-board”-ul nostru, comisia multidisciplinară oncologică care decide atitudinea terapeutică a pacienților cu neoplazii.
R: – În ce măsură v-a afectat pandemia Covid activitatea, cifra de afaceri, numărul de pacienți?
Claudiu Matei: – Sigur ca pandemia a afectat dramatic activitatea noastră, cu impact asupra pacienților noștri. Ambulatorul a fost închis o perioadă, consultațiile fiind, la acel moment, posibile doar telefonic sau online, daca vă amintiți; intervențiile chirurgicale erau rezervate doar cazurilor de urgență, a fost o perioada dificlă pentru toată lumea. Au fost însă și aspecte care s-au dezvoltat mult în pandemie, cum ar fi telemedicina (consultatiile on line) și educatia medicală on line. În plus, să nu uităm de cercetare. MedLife este compania care a investit enorm în cercetarea virusului și a oferit informații cruciale atât autorităților, cât și publicului larg pentru a a lua decizii în cunoștință de cauză.
R: – Domnule Aldea, care este prioritatea dvs. acum?
Dorel Aldea: – E de fapt o provocare care ține de dorința de a ne menține serviciile la o calitate foarte ridicată, or acest angajament implică foarte multe aspecte, de la echipe medicale performante, la tehnologie inovatoare, abordări terapeutice moderne, promptitudine în acțiune, empatie și conectare. E greu, e o provocare, pentru că ne confruntăm cu un deficit al specialiștilor, cu o inflație galopantă, cu o criză energetică, o economie incertă și cu mulți alti factori care ne impactează direct sau indirect activitatea și atunci trebuie să găsim soluții pentru a izbuti și a fi mai buni în ceea ce facem, în fiecare zi.
R: – Cum este, în prezent, colaborarea cu Spitalul Județean și celelalte spitale din Sibiu?
Claudiu Matei: – Avem o colaborare excelentă cu colegii din celelate spitale din orașul nostru, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Spitalul Clinic de Pediatrie, Spitalul Militar de Urgență, Spitalul Clinic de Psihiatrie, Spitalul CFR, existând numeroase cazuri pe care le tratăm împreună.De asemnea, avem împreună cu colegii celorlalte spitale o bogată activitate științifică; sunt conferințe locale de tradiție la care participăm, scriem articole împreună sau suntem implicați în studii și cercetări. Mai mult, spitalul nostru are o colaborare inter-instituțională oficializată printr-un protocol cu Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Facultatea de Medicină.
R: – Complementarismul acela, public-privat, de care spuneați, funcționează la ora actuală?
Claudiu Matei: – Funcționează. Ca să dau exemple concrete, personal sunt implicat în consultații neurochirurgicale la pacienții Spitalului Clinic de Pediatrie sau pacienții Spitalului Clinic Județean Sibiu, Clinica Neonatologie, Spitalul Clinic de Psihiatrie, Spitalul Militar de Urgență, Spitalul CFR. De asemenea, având o pregătire specială în neurochirurgia pediatrică am dobândit o vastă experiență în acest domeniu, iar acest lucru ne permite să efectuăm în cadrul centrului nostru de neurochirurgie MedLife Polisano intervenții chirurgicale complexe asupra copiilor nou născuți cu malformații ale sistemului nervos central, spina bifida, hidrocefalie, tumori cerebrale, sau alte afecțiuni ale sistemului nervos la copii.
În acest sens, avem colaborări cu toate unitățile spitalicești din Sibiu, și nu numai din Sibiu ci și din județele vecine.
Insist pe această complementaritate între sistemul public și sistemul privat și cred că împreună vom reuși să convingem pacienții să rămână în Sibiu, unde pot beneficia de tratamente fie în sistemul public, fie în cel privat; important este să acordăm aceste tratamente în timp util, existând numeroase afecțiuni unde se poate spune că timpul înseamnă viață, cum ar fi de exemplu afecțiunile neoplazice.
R: – Spitalul dvs. este recunoscut și pentru activitatea filantropică pe care o desfășurați.
Claudiu Matei: – Așa este, avem multe programe filantropice, iar unul dintre acestea care îmi este foarte drag și aproape de suflet este cel legat de malformațiile sistemului nervos la copii, proiect lansat în urmă cu 8 ani Scopul nostru a fost acela de a sensibiliza opinia publică, pentru a ajuta copiii cu probleme ale sistemului nervos. Tratamentul chirurgical reprezintă doar o verigă a lanțului terapeutic, deoarece îngrijirea acestor copilași este complexă și face obiectul unor colaborări multidisciplinare. În străinătate îngrijirea și tratamentul copiilor suferinzi de spina bifida se face în cadrul unor centre specializate, centre de spina bifida. La noi în țară nu există încă astfel de centre, dar încercăm să le suplinim prin colaboararea medicală interdisciplinară.. În Sibiu avem rezultate deosebite în tratamentul malformațiilor disrofice ale sistemului nervos prin colaborarea foarte bună pe care o avem cu colegii Spitalului Clinic de Pediatrie, a Spitalului Clinic Județean de Urgență, a Clinicii de Neonatologie și Obstetrică-Ginecologie, și a Spitalului Clinic de Psihiatrie. Tratamentul copiilor suferinzi de anumite forme de spina bifida este extrem de complex și costisitor, necesitând implicarea medicilor din numeroase specialități medicale: obstetrică-ginecologie, anestezie și terapie intensivă, neonatologie, neurochirurgie, neurologie pediatrică, ortopedie, urologie, chirurgie pediatrică, neuropsihiatrie, reabilitare medicală.
Acest proiect este un succes și se datorează tuturor celor implicați, instituții medicale, instituții publice, firme și persoane private, care au susținut și susțin această misiune. Multe dintre intervențiile chirurgicale efectuate în spitalul nostru și multe dintre acțiunile pe care le-am amintit nu ar fi fost posibile fără susținerea unor companii și oameni de afaceri din Sibiu; menționez doar câteva: Optima Group, Trans Agape, Super Mama, Natur House, Oasis, Bliss, Conlan, Terra Building, Autoklass, ca să amintesc doar câteva.
Pe această cale le mulțumesc încă o dată tuturor celor implicați în acest proiect, pentru disponibilitatea, efortul și dăruirea lor de a reda acestor copii șansa la o viață normală.
Dorel Aldea: – Modestia vine din bucuria de a face bine. De aceea pot să vă spun că vom continua și în viitor astfel de acțiuni.
R: – Vă mulțumesc pentru timpul acordat și vă doresc mult succes în activitatea dvs.
CITEȘTE ȘI: