Actualitate
Sondaj UBB: 80% dintre români cred că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibile. Ce sunt dispuși să facă?
Un sondaj realizat în parteneriat cu UBB Cluj-Napoca arată că aproape 80% dintre români cred că schimbările climatice sunt reale și că acestea produc efecte vizibile. Ei sunt dispuși să facă eforturi pentru protejarea mediului.
80% dintre români cred că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibil / Foto: depositphotos.com
Potrivit sondajului de opinie intitulat „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I”, aproape 80% dintre români cred că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibile.
Din acest motiv majoritatea românilor este dispusă să facă eforturi personale pentru protejarea mediului și susținerea economiei circulare.
Sondajul de opinie a fost realizat în perioada 23 mai – 14 iunie 2022 pe un eșantion de 1500 de respondenți și este împărțit în mai multe capitole care vor fi publicate succesiv în perioada următoare. Acesta este capitorul 3, anume „Percepția cu privire la protejarea mediului, reciclare, economia circulară a viitorului”.
Majoritatea populației conștientizează impactul schimbărilor climatice
78,9% dintre români sunt de părere că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibile, în timp ce 17,4% cred că schimbările climatice nu sunt reale și nu produc efecte vizibile. 3,6% nu știu sau nu pot aprecia, iar 0,1% nu răspund.
Este o percepție încurajatoare care arată că marea majoritate a populației conștientizează impactul uneia dintre cele mai complexe probleme care afectează întreaga umanitate.
43,2% dintre respondenți spun că atunci când cumpără un produs sau un serviciu iau întotdeauna în considerare elemente precum ambalajul reutilizabil sau reciclabil, sau eforturile companiei producătoare pentru protecția mediului. 41,8% declară că fac acest lucru doar uneori, iar 14,5% niciodată. 0,5% nu știu sau nu răspund.
„Chiar și în ipoteza în care aceste răspunsuri reflectă comportamente dezirabile sau o tendință de conformism social, ele arată o conștientizare puternică, de bun augur a faptului că prin comportamentul personal de consum, oamenii pot contribui la protejarea mediului înconjurător”, spun cercetătorii.
92,3% dintre participanții la sondaj au declarat că ar fi dispuși să se întoarcă cu ambalajele sau alte deșeuri la magazin sau într-un centru de colectare separată modern, în timp ce 7,6% declară contrariul, iar 0,2% nu știu sau nu răspund. Acesta e un procent covârșitor care vine în sprijinul unor politici specifice de încurajare a economiei circulare în România, cu impact puternic asupra protejării mediului în viitor.
Oamenii sunt preocupați de schimbările climatice
Prof. univ. dr. Ioan Hosu, Director Centrul de Cercetare în Comunicare si Inovare Socială la Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca spune că datele arată că există o preocupare la nivelul populației și susținere privind implementarea de măsuri în direcția gestionării în mod responsabil a provocărilor generate de schimbările climatice:
„Modul în care sunt gestionate problemele mediului, procesele ce țin de reciclarea, recuperarea și refolosirea unor materiale, aspectele legate de economia circulară reprezintă preocupări majore pe agenda decidenților politici, a companiilor private sau a organizațiilor neguvernamentale active în aceste domenii.
Datele ne arată faptul că această preocupare există și la nivelul opiniei publice românești unde putem vedea un nivel foarte ridicat al susținerii unor măsuri în direcția gestionării în mod responsabil a provocărilor generate de schimbările climatice sau a eforturilor de păstrare a calității mediului. Din datele pe care le avem la dispoziție reiese faptul că, în acest moment, în spațiul public românesc, sunt curente de opinie favorabile accelerării proceselor de trecere de la economia liniară la economia circulară și ca există suport public pentru măsuri menite să protejeze mediul.”
Sondajul de opinie „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I” a fost realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group (www.strategicthinking.ro) în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de mediul privat și având drept parteneri academici Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea București, Universitatea Politehnica din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași.
Foto: depositphotos.com
CITEȘTE ȘI: