Actualitate
Soluții pentru dezvoltarea Clujului. USR propune transparentizarea și profesionalizarea proiectelor de infrastructură majoră: „Să discutăm deschis despre aceste teme”
Clujul urmează să implementeze în următorii 4-5 ani proiecte de infrastructură de anvergură care pot bloca mai mult sau mai puțin buna funcționare a orașului. USR Cluj a lansat o invitație la o dezbatere menită să transparentizeze și să profesionalizeze implementarea acestora printr-o echipă multidisciplinară care să asigure viabilitatea proiectelor așteptate de cetățeni.
USR Cluj propune realizarea unui grup multidisciplinar pentru asigurarea unei bune implementări a proiectelor Clujului/Foto: monitorulcj.ro
USR Cluj a inițiat, joi, o primă dezbatere publică pe tema proiectelor de infrastructură majoră ale Clujului, precum metroul și centura metropolitană, și care a reunit specialiști, cetățeni și consilieri locali sau județeni, precum Viorel Băltărețu (Deputat USR Cluj), Horațiu Cosma (fost Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor), Silviu Tegzeșiu (Șef de proiect centura metropolitană), Szakats Istvan (Cetățean, administrator al grupului Clujul Civic), Călin Groza (Consilier local USR Cluj-Napoca), Sorin Nemeti (Conferențiar Facultatea de Istorie și Filozofie UBB), Alexandru Corlea (Asociația Pro Infrastructura) etc.
Tema dezbaterii a vizat astfel identificarea unor soluții la problemele cauzate de lucrările la metrou și centura metropolitană din Cluj-Napoca.
Primăria Cluj-Napoca coordonează o serie de proiecte ce au în vedere creșterea calității vieții, a atractivității turistice a orașului, dar și a gradului de satisfacție al cetățenilor, însă realizarea acestora va reprezenta un factor de stres substanțial pentru cetățeni.
Din categoria proiectelor multianuale putem aminti de Centura Metropolitană, de Metrou, de Trenul Metropolitan, de Pasajul de la Tăietura Turcului (ca parte de modernizare a căii de linie ferată Cluj-Bihor), de Spitalul Regional Cluj, de Spitalul Pediatric Monobloc, dar și de alte lucrări, poate de mai mică anvergură, aparent, dar care se regăsesc și în zona publică sau care sunt dezvoltate în zona privată.
Clujul următorilor ani va reprezenta un imens șantier, iar în acest sens este necesară o pregătire corespunzătoare, potrivit USR Cluj.
„Aș vrea să subliniez de la bun început și cât se poate de clar faptul că USR Cluj susține toate aceste proiecte și dezvoltarea Clujului.
E clar că în acest moment orașul e sufocat din cauza traficului, a prețurilor etc.
Iată de ce este important să susținem cât mai bine proiectele Clujului, să ne asigurăm că au bani, că dispun de specialiști.
Trebuie să ne gândim în același timp la deranjul care se va crea, iar acest aspect merită să fie minimizat”, a declarat deputatul USR de Cluj Viorel Băltărețu în conferința de presă susținută vineri la Cluj-Napoca.
Astfel, în cadrul conferinței de presă, reprezentanții USR au prezentat concluziile dezbaterii inițiate recent cu privire la tema dezvoltării municipiului Cluj-Napoca, dar și a proiectelor care vor impacta întreg județul.
Consiliu Consultativ pentru asigurarea unei bune implementări a proiectelor Clujului
USR Cluj a lansat propunerea constituirii unui grup de lucru care să reunească toți actorii implicați în dezvoltarea proiectelor orașului și care să ofere siguranța implementării acestora.
Viorel Băltărețu (Deputat USR Cluj): „Trebuie să înțelegem că avem în față provocări enorme pentru Cluj, pentru zona metropolitană, și cu cât le vom aborda mai bine cu atât vom avea mai mari șanse ca aceste proiecte să nu se blocheze.
Propunerea noastră este să discutăm deschis despre aceste teme precum metroul și centura metropolitană cu toate implicațiile pe care le au, cum se vor suprapune, cum se vor influența.
Fiecare proiect are propria documentație, independentă, însă realitatea este că acste proiecte mari, plus celelalte investiții publice și private se vor suprapune la un moment dat.
USR lansează o invitație publică pentru a crea un Consiliu Consultativ, după cum i-am spus noi, grup de lucru, task force, nu i-am dat un nume, principial. O platformă în care să putem discuta și să-i aducem împreună pe cetățeni, specialiști în mobilitate, constructori, companiile care vor avea în gestionare aceste șantiere, cu reprezentanți ai tuturor partidelor, astfel încât să creștem gradul de transparentizare asupra acestor proiecte. De asemenea, am mai propus, și aici solicităm Primăriei și Consiliului Județean, care este implicat la nivel metropolitan, să existe un grup de experți foarte bine definit, multidisciplinar – ingineri, specialiști în sănătate publică, avem nevoie de specialiști pentru reducerea poluării, precum și specialiști în comunicare, care pot ajuta autoritățile să ia deciziile corecte.
CITEȘTE ȘI:
USR, 67 de amendamente propuse pentru bugetul pe 2023 al municipiului Cluj-Napoca. Care sunt propunerile opoziției?
Cu cât cetățenii vor înțelege mai bine de ce avem un șantier, care este durata acelui șantier, dacă toate aspectele sunt comunicate corespunzător, dacă lucrurile se vor întâmpla într-un mod profesionist, încrederea oamenilor va crește, acceptarea deranjului care se va crea până la urmă va fi mai mare, în cunoștință de cauză.
Toată lumea să fie la aceeași masă. Scopul demersului nostru este de a facilita o trecere cât mai ușoară, un deranj minim, spunem noi, prin această transformare a orașului, care este una spectaculoasă, una revoluționară.
Clujul va fi în 10-15 ani altfel. Dar cum trecem peste acești ani? Dacă în zece ani vom avea un șantier permanent, vom rămâne cu un oraș depopulat”, a explicat deputatul USR de Cluj Viorel Băltărețu.
USR Cluj a arătat că în rândul cetățenilor există suficiente rezerve cu privire la viitoarele proiecte de infrastructură. Dacă aceste temeri sunt demontate, dacă etapele sunt explicate, nivelul de acceptare al clujenilor poate crește.
În patru ani, cât în patruzeci
Horațiu Cosma (fost Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor) s-a referit la implicațiile pe care le va avea proiectul metroului pe axa Est-Vest.
„Astăzi vorbim de proiecte majore în valoare de circa 6 miliarde de euro, dacă ne gândim la metrou, la conectarea la autostradă, de tren metropolitan ș.a.md.
Sunt proiecte majore care, potrivit termenelor asumate, în următorii 4-5 ani vor fi dezvoltate. Dacă ar fi să facem o comparație, în 4 ani Clujul va fi nevoit să facă ceea ce s-a realizat anterior în circa 40 de ani.
Este vorba de o cu totul altă scară de dezvoltare, de care orașul are nevoie pentru a trece la nivelul următor, pentru a-și atinge potențialul economic, turistic etc.”, a arătat Horațiu Cosma.
Fostul Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor a semnalat însă, întârzierile înregistrate de proiectele majore ale Clujului.
„Avem impresia că la nivelul Primăriei, dar și la București, nu se conștientizează îndeajuns ce vor presupune aceste proiecte, ce va însemna pentru Cluj, pentru cetățeni, implementarea lor.
„Este nevoie de o astfel de dezbatere, iar în final de o echipă de proiect, de toți cei împlicați în zona Clujului și care pot fi aproape de aceste proiecte, pentru că doar așa se implementează marile proiecte de infrastructură, din experiența mea”, a explicat Horațiu Cosma, care a enumerat întârzierile pe care le-au suferit proiectele Clujului.
Percepția clujenilor cu privire la metrou și centura metropolitană
Alexandra Oană (Consilier local USR Cluj-Napoca) a semnalat principalele temeri cu care se confruntă clujenii legat de tema marilor proiecte de infrastructură.
„Aș vrea să mă refer puțin la perspectiva cetățenilor asupra acestor proiecte.
Nu doar specialiștii observă că proiectele nu merg așa cum trebuie. Și cetățenii cu care stăm constant de vorbă au foarte multe îndoieli și temeri legate de aceste proiecte.
Traficul este problema care-i doare cel mai tare. Nu este clujean cu care să stăm de vorbă și care să nu se plângă de aglomerație, de timpul pierdut în trafic, de poluare etc.
Dacă ar fi să sintetizez, pricipalele trei îngrijorări pe care clujenii le au vizavi de aceste proiecte mamut, care îi vor impacta major pe toți în următorii ani, pot aminti:
- Prima îngrijorare e legată de capacitatea Primăriei de a gestiona aceste proiecte, care se și suprapun, iar întârzierile de care au suferit anul trecut, legate de licitații, aceste bâlbe nu fac decât să confirme îngrijorările privind capacitatea autorităților locale de a gestiona un proiect de o asemenea anvergură.
- O altă îngrijorare e legată de capacitatea Primăriei de a asigura mobilitatea din oraș pe perioada șantierelor. Aceste șantiere vor fi un test pentru cartierele noastre, pentru cât de funcționale sunt cartierele.
- A treia îngrijorare este legată de predictibilitatea finanțării. Sunt costuri de 2 miliarde de euro, doar pentru metrou. Fondurile certe pentru metrou sunt cele 300 de milioane de euro, prin PNRR.
Dar acești bani sunt condiționați de niște jaloane tehnice, pe care le ratăm cu brio din cauza întârzierilor care au survenit, și mai sunt condiționați și de reforme de ordin politic pe care România trebuie să le facă.
Să sperăm că vom avea un cash flow constant, pentru că orice fel de pană la nivelul finanțării riscă să blocheze șantierele pe un termen incert.
O altă chestiune este legată de sănătatea publică în perioada șantierelor, care vor genera lucrări, săpături, poluare, cantități uriașe de praf, poluare fonică.
Cum vor fi asigurate urgențele medicale în această perioadă reprezintă de asemenea un alt aspect ce merită clarificat”, a semnalat consilierul local Alexandra Oană (USR).
Centura Metropolitană: „Dacă nu faci drumuri de legătură, chiar nu folosește la nimic”
Călin Groza (consilier local USR Cluj-Napoca), a subliniat importanța drumurilor de legătură la centura metropolitană a Clujului, manifestându-și preocuparea în contextul în care doar cinci din cele 11 drumuri de legătură au fost aprobate pentru etapa inițială a proiectului.
CITEȘTE ȘI:
USR cere prioritizarea drumurilor de legătură cu Centura metropolitană și modernizarea integrală a străzii Borhanci. Viceprimar: „Contractul e semnat, urmează să fie dat ordinul de începere”
„În cazul proiectului centurii ocolitoare, la actualizarea indicatorilor tehnico-economici, care a întârziat cu trei luni față de termenul inițial, am intervenit și am cerut urgentarea proiectului.
Dacă ar fi să revin la un exemplu recent, la drumurile de legătură la centura metropolitană. Dacă nu faci drumuri de legătură, chiar nu folosește la nimic.
Am cerut în mod repetat prioritizarea acestor drumuri de legătură, am propus un amendament la bugetul Clujului pentru anul 2023, pentru includerea studiilor și a fondurilor necesare pentru realizare, iar în ultima ședință de Consiliu local ni s-a confirmat acordul pentru 5 drumuri de legătură.
Urmărim pas cu pas aceste proiecte și de fiecare dată când vor apărea asemenea blocaje, vom interveni”, a arătat consilierul local USR Călin Groza.
Emil Boc: Proiectele conțin toate soluțiile pentru problemele ce pot apărea
Edilul Emil Boc a fost întrebat cu privire la temele majore care îi preocupă pe clujeni, precum realizarea metroului și a centurii metropolitane, dar și a implicațiilor pe care le au aceste proiecte.
„Studiile tehnice și proiectele care s-au aprobat conțin toate soluțiile pentru asemenea probleme. Inclusiv de unde se ia și unde se depozitează pământul care se excavează.
Toate aceste soluții sunt creionate în proiectele tehnice aprobate.
De asemenea, avem un plan de management al traficului, parte din proiect, aprobat și cunoscut de cei care participă la licitații și care se va implementa împreună cu constructorul care va câștiga licitațiile atât la centura metropolitană, cât și la metrou.
Cum au construit alții metroul în lume, așa îl vom construi și noi.
Avantajul este că noi vom beneficia de ultima tehnologie în domeniu.
Din nefericire, Clujul are dezavantajele poziționării geografice. (…).
Fiind un oraș între dealuri, nu are alte soluții de dezvoltare. Dacă vrem să avem o calitate mai bună a vieții și să nu stăm în trafic, ne trebuie soluții.
Iar specialiștii, după ce au analizat toate variantele, au spus că singura soluție care se poate implementa pentru zona metropolitană, în condițiile în care de la câteva mii s-a ajuns la zeci de mii de oameni în Florești, nu ai alte soluții pe această axă, dacă vrei să te dezvolți și să nu mai stai în trafic, decât o soluție subterană, bazată pe metrou.
Aceasta este construcția Clujului, nu putem să o ignorăm. (…).
Toate la timpul lor. Acum noi urmăm procedura legală firească, nu punem căruța înaintea cailor, să vorbim despre lucruri care nu sunt de actualitate. Vorbim despre ele când devin exigibile, cum se spune, adică atunci când sunt în plan de implementare. Pentru că avem un plan”, a explicat edilul Emil Boc, vineri, în cadrul unei intervenții la un post local de radio.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: