Actualitate
Electrificarea căii ferate Cluj-Oradea va ÎNCHIDE complet circulația feroviară pe mai multe porțiuni
Mai multe porțiuni ale căii ferate Cluj-Napoca - Oradea vor fi închise complet, odată cu începerea lucrărilor de electrificare. Motivație pentru accelerarea lucrărilor?
Electrificarea căii ferate Cluj-Oradea va ÎNCHIDE complet circulația feroviară. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură
Proiectul de electrificare a căii ferate Cluj-Oradea se numără printre puținele contracte finanțate din PNRR care sunt atribuite deja și se află în faza de proiectare. În total 280 de kilometri de cale ferată din PNRR sunt în proiectare: Arad-Timișoara, Lugoj-Caransebeș, Cluj-Napoca-Episcopia Bihor.
Lucrările de electrificare vor fi realizate cu circulația închisă complet pe anumite porțiuni, arată Asociația Pro Infrastructura, întrucât linia are parțial un singur fir. Acest lucru ar putea ajuta ca loturile respective să progreseze mai rapid, mai arată ONG-ul.
„280 kilometri din PNRR sunt atribuiți și deocamdată sunt în faza de proiectare: Arad-Timișoara, Lugoj-Caransebeș, Cluj-Napoca-Episcopia Bihor. Poate jaloanele din PNRR și faptul că au parțial un singur fir, deci circulația va fi închisă complet, vor ajuta loturile să progreseze mai rapid. Dar slabe speranțe...”, au transmis cei de la Asociația Pro Infrastructura.
560 km de cale ferată, reconstruită în peste 20 de ani
Asociația Pro Infrastructura a realizat o trecere în revistă a progreselor înregistrate în ultimii ani pe căile ferate din România, susținând că realitatea arată un peisaj dezolant: din peste 8.000 km de cale ferată, în 22 de ani s-a finalizat reconstrucția pe circa560 kilometri de linie. Principala problemă: blocajele birocratice.
„Reconstrucția căilor ferate, o pălărie prea mare pentru guvernul României și CFR. În urmă cu mai bine de 20 de ani, CFR a pornit o politică de demolare și reconstruire a magistralelor în principal pe fonduri europene și de pre-aderare. «Performanțele» sunt dezolante: dintr-o rețea de peste 8000 km pe care mai circulă călători, în 22 de ani s-a finalizat reconstrucția doar pe vreo 560 kilometri de linie dublă care au înghițit cam toți banii europeni ieftini, cofinanțați de stat cu 20%.
Blocajele birocratice spectaculoase generează întârzieri masive. De exemplu scoaterea din circuitul forestier la Bătuța a durat 6 ani și descărcarea arheologică la Mintia va ajunge probabil la 7-8 ani. Lălăiala birocratică a statului dă constructorilor motive să-și justifice întârzierile. La fel face și calitatea slabă a proiectării plătită de CFR în prealabil. Pe scurt, management defectuos și un stat slab care nu poate ține în frâu antreprenorii”, arată asociația.
Niciun contract reziliat până acum
Un aspect pozitiv remarcat de Asociația Pro Infrastructura este faptul că, până în prezent, niciun contract major pentru lucrări la calea ferată nu a fost reziliat. Rezilierea contractelor este una dintre principalele cauze pentru stagnarea lucrărilor la mai multe porțiuni de autostradă din țară, inclusiv pe Autostrada Transilvania.
„Spre deosebire de autostrăzi, remarcăm și un fapt pozitiv: nu avem niciun contract major reziliat la începutul sau jumătatea lucrărilor. Aceste proiecte sunt ca un marfar foarte lent care ajunge până la urmă la destinație: rezultatele lor vor fi văzute de copiii și nepoții noștri.
Cei aproximativ 560 km finalizați sunt pe coridorul principal Constanța-București-Predeal-Sighișoara-Simeria-Arad-Curtici. Pe Sighișoara-Simeria avem un record: 11 ani până la revenirea trenurilor pe două fire”, mai arată ONG-ul.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: