Actualitate

România, în topul european la accidente rutiere. Peste 1.000 de morți şi peste 3.000 de persoane rănite pe drumurile din ţară, în 2023.

România se află în topul european la accidente rutiere. 1.540 de persoane au murit şi alte circa 3.550 au fost rănite în accidente rutiere produse pe drumurile din România, în anul 2023, conform Inspectoratului General al Poliţiei Române.

România, în topul european la accidente rutiere | Foto: Asociaţia Meta Urban România, în topul european la accidente rutiere | Foto: Asociaţia Meta Urban

 

 


1.540 de persoane au murit şi alte circa 3.550 au fost rănite în accidente rutiere produse pe drumurile din România, în anul 2023, conform Inspectoratului General al Poliţiei Române.

 


De asemenea, conform datelor Institutului Național de Statistică, România rămâne în fruntea clasamentului statelor din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente rutiere, înregistrându-se peste 76 de accidente pe zi, respectiv 28.000 pe an.

Trișezi centura, păcălești viața!

Un procent semnificativ al statisticilor care semnalează răniții și morții din accidentele rutiere se datorează și nepurtării centurii de siguranță, exemplul clasic fiind cel al pasagerului care „zboară” din mașină în urma unui impact.


Centura de siguranță este crucială pentru protecția tuturor ocupanților unui vehicul, inclusiv a conducătorului auto. O funcție vitală a acesteia este diminuarea riscului de rănire a coloanei vertebrale, deoarece, în cazul unui impact, te va menține fixat în scaunul mașinii, cu spatele drept. În plus, purtarea centurii previne aruncarea din vehicul în timpul unui accident. Evident, există și nuanțe în  dezbaterea utilității centurii, însă ca o concluzie sumară, centura de siguranță este obligatorie în toate statele Uniunii Europene, arată asociația Meta Urban.

Comercializarea „CENTURILOR FALSE” trebuie interzisă!

În România ultimilor ani, se comercializează așa-zisele „centuri false” sau „clame pentru centuri de siguranță”, „adaptor pentru centuri de siguranță” în mai toate hipermarketurile din România, dar și online.  Practic, este de neînțeles cum oricine poate achiziționa un dispozitiv prin care în mod evident se încalcă prevederile legislației în vigoare, a Codului Rutier.


„Se impune interzicerea comercializării acestor dispozitive care în mod flagrant încurajează nerespectarea legislației în vigoare. Totodată considerăm că folosirea acestor dispozitive criminale ar trebui să fie sancționată contravențional suplimentar, pe lângă nepurtarea centurii de siguranță. Cred că fiecare dintre noi avem cel puțin o cunoștință care folosește aceste clame pentru că nu vrea să folosească centura de siguranță. Practic își cumpără moartea cu puțin peste 10 lei. Asociația Meta Urban solicită reprezentanților Poliției Române, oficialilor Ministerului Afacerilor Interne și parlamentarilor să ia în considerea interzicerea de la comercializare a acestor dispozitive și sancționarea folosirii lor. Este incredibil cum statul e neputincios, stă cu mâinile în sân și observă cum se produce profit prin nerespectarea CODULUI RUTIER”, a declarat Alin Danci, Meta Urban.

CITEŞTE ŞI
România are cea mai ridicată rată a deceselor cauzate de accidente rutiere din Uniunea Europeană

Pentru că trebuie să ne raportăm la legislația europeană, în toate țările Uniunii Europene centura de siguranță este obligatorie, însă există și categorii de persoane exceptate de la purtate: „Nu am inventat noi roata și dacă în UE centura este obligatorie, cu siguranță că este cel puțin ciudat cum la noi se vând la liber clame pentru păcălirea sistemului care este de fapt un fel de furat al căciulii din care rezultă foarte multe victime. De asemenea, de notat că în Italia, Letonia și Cipru absolut toți participanții la trafic sunt datori să poarte centurile de siguranță”, a declarat Ioan Aurel Cherecheș, Meta Urban.


În unele cazuri, acele dispozitive sunt instalate și pe bancheta din spate unde stau în multe familii copiii: „Centura se poartă în alte țări, unele în care oamenii au înțeles că, la o viteză de doar 50 km la oră, un copil de 20 kg se transformă, în caz de impact, într-un proiectil de jumătate de tonă, cu șanse minime de supraviețuire. În România, nu se poartă, pentru că nici oamenii nu conștientizează pericolul, nici autoritățile nu iau măsuri. Câte amenzi au fost aplicate pasagerilor care au călătorit fără centură pe bancheta din spate a mașinii, de pildă, într-un an?”, a declarat Ionuț Cătălin Croitoru, Meta Urban.

Cine nu e obligat să poarte centura de siguranţă?

Este adevărat, legislația prevede că se exceptează de la obligaţia de a purta centura de siguranţă pentru unele categorii de participanți la trafic – gravidele, conducătorii de autoturisme care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri și persoanele care au certificat medical în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea centurii de siguranţă, însă, este interesant cum sute de mii de centuri false sunt vândute în România. Oare atât de multe excepții să fie? Evindet că nu!

Soluţie pentru cei exceptați de la purtarea centurii

Asociația Meta Urban are soluție și pentru cei exceptați de la purtarea centurii. 

Odată cu interzicerea comercializării «centurilor false», aceste clame, prin modificare legislativă, vor putea fi achiziționate în baza documentului aferent excepției de la Serviciile Publice Comunitare Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Așa cum acestea eliberează permisele și plăcuțele cu numere de înmatriculare sau  provizorii pot elibera și respectivele dispozitive care au împânzit hipermarketurile și site-urile din România”, a mai declarat Horia Nasra, Meta Urban.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Ce se întâmplă în caz de accident, dacă stai cu picioarele pe bord? Greșeli frecvente în mașină, la drum lung. VIDEO

abonare newsletter