Actualitate
Trenul modernizării deraiază. Avans modest pe magistrala Cluj-Oradea.
Lucrările de modernizare a căii ferate Cluj-Oradea, pe o distanță de peste 166 km, avansează modest, iar segmentul Poieni-Aleșd nu are autorizație de construire emisă pe întreg traseul. „România va pierde bani europeni de pe acest coridor feroviar”, avertizează Asociația Pro Infrastructura.

În ianuarie 2024, CFR anunța închiderea circulației feroviare pentru o perioadă de doi ani pe relația Aghireșu Poieni în contextul lucrărilor de modernizare și electrificare a magistralei M300 Cluj-Episcopia Bihor-frontiera Ungaria.
Lucrările pe cei 166,5 km de traseu feroviar au fost împărțite pe patru segmente:
*Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);
*Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);
*Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);
*Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).
Proiectul de modernizare a magistralei M300, finanțat prin PNRR dacă lucrările se încheie până în vara lui 2026
Pentru a beneficia de finanțarea europeană, lucrările de modernizare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Oradea trebuie să fie încheiate până în august 2026.
CITEȘTE ȘI:
Tronsonul feroviar Cluj-Napoca – Aghireșu, închis până în primăvara lui 2026 pentru lucrări de electrificare și reabilitare. Trenurile vor fi înlocuite cu autocare.
„Dacă pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca sperăm să se reia circulația în prima parte a anului viitor, inițial pe tracțiune diesel, pe celelalte două doar putem visa la trafic pe ambele fire la final de 2026”, semnalează Asociația Pro Infrastructura într-un mesaj publicat pe pagina de Facebook.
Potrivit raportului oficial oferit de CFR, la sfârșit de ianuarie 2025, stadiul fizic al proiectului arată o situație dificilă în teren:
*23% pe lotul 1 Cluj-Aghireșu
*32% pe lotul 2 Aghireșu-Poieni
*4,5% pe lotul 3 Poieni-Aleșd, care include defileul, zona cea mai dificilă de pe traseu
*10% pe lotul 4 Aleșd-Frontieră Ungaria
După cum arată specialiștii în infrastructură, pe segmentul de 52 km dintre Poieni și Aleșd „încă se proiectează și nu avem autorizație de construire emisă peste tot”.
În aceste condiții, este „practic o garanție că România va pierde bani europeni (și) de pe acest coridor feroviar. Întrebarea este câți”, notează sursa citată.
CITEȘTE ȘI:
Estimările optimiste pentru modernizarea liniei feroviare Poieni-Aghireșu, de pe ruta Cluj-Oradea, „la pachet” cu veștile proaste. Asociația Pro Infrastructura: „Oamenii abia acum află că li se dărâmă gara”.
Astfel, pentru a reduce pierderile financiare din PNRR, proiectarea pe secțiunea Poieni-Aleșd și emiterea autorizației de construire trebuie să devină realitate în următoarele 3-4 luni, și să se rezolve cât mai rapid celelalte blocaje, cum ar fi tranșarea situației gării Poieni, avertizează reprezentanții Asociației Pro Infrastructura în mesajul citat.
Proiectul traseului feroviar vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h, ceea ce va reduce major durata parcurgerii distanței între cele două orașe reședințe de județ.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: