Actualitate

CIAS: Condiţiile meteo, un factor important ce a dus la producerea accidentului din Apuseni

Un factor important care a dus la producerea accidentului din munţii Apuseni în urma căruia au murit două persoane a fost reprezentat de condiţiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului, arată Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).

Pe de altă parte, comisia de investigaţie a CIAS nu a identificat, în prezent, necesitatea niciunei recomandări imediate privind siguranţa aviaţiei civile, urmând ca, în momentul emiterii raportului final, în funcţie de concluziile la care va ajunge comisia de investigaţie, să se emită şi recomandări, "cu scopul evitării, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare", se mai arată într-un comunicat de vineri.

Potrivit sursei citate, în cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic, s-au cules date şi informaţii, s-au efectuat teste şi discuţii cu martorii.


"În momentul de faţă, etapa de discuţii cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste şi analize sunt în curs de desfăşurare, cu scopul determinării evoluţiei aeronavei implicate în accident, precum şi a modului de funcţionare a aeronavei pe timpul zborului", mai arată CIAS, în comunicat.

Conform sursei citate, din analiza primară a datelor a reieşit că aeronava deţinea certificatul de navigabilitate în termen de valabilitate şi că sistemul ELT, tip ARTEX C406-2, a fost montat pe aeronava YR-BNP în aprilie 2007.


În ceea ce priveşte sistemul ELT al aeronavei, menţionează reprezentanţii CIAS, s-a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmiţătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat.

"Pentru determinarea stării de funcţionare a transmiţătorului ELT, comisia de investigaţie CIAS a desfăşurat un test. (...) Una dintre concluziile testului a fost că transmiţătorul emite semnale pe cele trei frecvenţe. (...) Concluziile privind funcţionarea echipamentului ELT, precum şi cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigaţiei", potrivit sursei menţionate.


CIAS mai precizează că a fost notificat telefonic cu privire la producerea accidentului din Apuseni în 20 ianuarie, la ora 15:57.

"Chiar dacă la momentul în care CIAS a numit comisia de investigaţie privind siguranţa aviaţiei civile, nu se cunoştea cu exactitate locul în care s-a produs accidentul şi unde se găsea epava aeronavei, echipa operativă din cadrul CIAS s-a deplasat spre zona producerii accidentului. Ulterior, aeronava a fost localizată în vecinătatea comunei Horea, sat Petreasa, judeţul Alba", mai spun reprezentanţii instituţiei.


CIAS mai arată în comunicat că a notificat despre producerea accidentului ICAO, EASA, statul de fabricaţie al aeronavei (Marea Britanie) şi statul de fabricaţie al motoarelor aeronavei (Statele Unite ale Americii).

Parchetul ICCJ a dispus, miercuri, în cazul accidentului aviatic din Apuseni, începerea urmăririi penale pentru infracţiunile de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, precum şi pentru încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.

Ultimele Stiri
abonare newsletter