Actualitate
Clujenii au participat la o întâlnire cu actorii Operei din Cluj
Opera Națională Română din Cluj-Napoca a prezentat în premieră luni, 12 mai 2014, de la ora 18.30,un vernisaj de fotografie şi o lansare de carte care au reunit, pentru întâia oară, artişti şi spectatori pe scena lirică clujeană.
Spectacolul special al serii de luni, 12 mai, a început la un gong, precum toate evenimentele lirice ale Operei Române clujene, însă continuarea a fost unică. Cele două momente artistice complementare: vernisajul de fotografie „Inside” Mircea Albuţiu, continuat de lansarea volumului „Pana neagră”, semnat de Alina Maria Grigore, s-au desfăşurat în lumina reflectoarelor, unde au fost poftiţi atât artiştii, cât şi publicul. Este pentru prima dată când un spectacol lasă goale fotoliile îndepărtate ale sălii de spectacol, publicul regăsindu-se în rolul de observator dar şi de participant activ, acolo unde nu au avut niciodată acces: printre decorurile şi personajele culiselor.
Vechile scânduri ale scenei lirice clujene au stabilit un nou spaţiu al întâlnirii, al dialogului şi empatiei reciproce, al sinesteziei profunde pe care artişti şi spectatori o împărtăşesc, deopotrivă, în relaţia lor cu arta. Fractura produsă altădată la linia cortinei a fost acum anulată, artiştii din culise întâmpinându-şi cu prietenie spectatorii care au păşit cu emoţie, o uşoară reţinere dar şi cu o curiozitate covârşitoare pentru prima dată pe scena Operei. Acesta a fost spaţiul în care arta a căpătat aseară un alt înţeles, mai profund, mai intim, mai bine interiorizat, cu multiple senzaţii şi trăiri care au creat o experienţă unică ce trebuie reluată.
Vernisajul „Inside” al fotografului Mircea Albuţiu a construit un univers artistic de o profunzime deosebită şi totuşi uşor accesibil publicului, căruia i s-a oferit ocazia să se plimbe printre fotografii cu balerini şi balerine, suspendate la nivelul privirii spectatorilor, pe toată suprafaţa scenei. Atmosfera şi cadrul au fost desăvârşite de proiecţia de pe fundal cu secvenţe fotografice tematice, dar şi de stăngile, până acum nevăzute, ce au susţinut lucrările artistului. Revelaţia şi încărcătura emoţională produse de fotografiile expuse au fost completate de prezentarea făcută de Sabin Mircea Rus şi Feleki István, care şi-au construit discursurile pe sugestiva structură a uverturii, actelor şi încheieri. „Inside”- ul lui Mircea Albuţiu a căpătat valenţe deosebite prin asocierea cu primele lucrări picturialiste cu balerini ale lui Robert Demachy, naturaleţea nealterată a inside-ului, perspectiva interioară a culiselor transmisă receptorilor exteriori, atraşi şi ei în miezul acţiunii, experienţa crâmpeielor de istorie reunite prin artă şi oameni.
Volumul „Pana neagră”, prezentat de Aurora Poenar, a fost lansat în acelaşi fascinant montaj de atmosferă şi trăire, ce au complimentat scriitura proaspătă a unei cărţi despre iubire, viaţă, moarte şi istorie. La fel ca şi în cazul imaginilor cu balerini, volumul Alinei Maria Grigore pătrunde în lumi, temporalităţi şi poveşti paralele, ce permit spectatorilor să simtă şi să trăiască nenumărate experienţe nebănuite, prin ochi diferiţi.
Albumul plutitor cu imaginile balerinilor, alături de volumele expuse pe o masă poleită au creat contextul potrivit pentru o atmosferă însufleţită şi un murmur nemaiîntâlnit pe o scenă. Chiar dacă fotografiile au fost coborâte de pe stăngi la finalul serii, ele vă aşteaptă în continuare vizita pe pereţii din foaierul Operei. Stăngile îşi vor relua, însă, rolul de suport artistic pentru şi printre spectatori, acesta fiind doar începutul unei serii de expoziţii de artă vizuală pe care Opera Naţională Română din Cluj-Napoca le va găzdui şi oferi publicului său.