Actualitate
Omul de afaceri Călin Mitică, la sediul DNA Cluj, unde va fi audiat
Omul de afaceri Călin Mitică a ajuns, marţi seară, la sediul DNA Cluj, iar surse judiciare spun că el urmează să fie audiat în dosarul de corupţie în care au avut loc mai multe percheziţii, inclusiv la CFR Călători, CFR Marfă, SC Transferoviar-punctul de lucru din Bucureşti şi Remarul 16 Februarie.
Omul de afaceri Călin Mitică - cel care controlează societăţile Remarul 16 Februarie şi Transferoviar Grup - a ajuns, marţi seară, la sediul DNA Cluj, cu maşina personală.
El nu a făcut declaraţii la sosirea la sediul DNA, însă surse judiciare spun că urmează să fie audiat în cursul serii de marţi.
Percheziţiile făcute în judeţul Galaţi de procurorii anticorupţie au vizat sediul Sucursalei Căi Ferate Galaţi şi locuinţa directorului instituţiei, Laurenţiu Seceleanu.
În urma descinderilor, Seceleanu a fost ridicat de anchetatori şi urmează să fie dus la sediul DNA Cluj, pentru audieri.
Până la ora transmiterii acestei ştiri, la sediul DNA Cluj au ajuns pentru audieri fostul director economic al Transferoviar Grup - Sucursala Cluj Dalia Buga şi directorul Salinei Ocna Dej, Georgel Mihuţ.
Dalia Buga, care fusese ridicată marţi dimineaţă de anchetatori de la sediul Transferoviar Grup Cluj, a părăsit sediul DNA Cluj după mai bine de patru ore de audieri, fără a face declaraţii.
Georgel Mihuţ a fost adus la DNA în jurul orei 14.30, el aflându-se în sediul instituţiei la ora transmiterii acestei ştiri.
Tot la DNA Cluj ar urma să ajungă omul de afaceri Călin Mitică, cel care controlează societăţile Transferoviar Grup şi Remarul 16 Februarie.
"Voi veni la DNA Cluj, nu am de ce să mă sustrag, pentru că eu am mai fost anchetat tot de DNA, timp de şapte ani, şi am fost achitat. Această acţiune a procurorilor DNA survine după ce cei de la concurenţă mi-au făcut denunţuri - Astra Vagoane, fiind nemulţumiţi că eu am câştigat toate licitaţiile la jumătate din preţul ofertat. Acest preţ pe care eu îl ofer la licitaţii nu doar că este cel real al pieţei, ci am şi profit de şapte la sută. M-am aşteptat la această acţiune a DNA deoarece în urmă cu o lună cei de la concurenţă m-au ameninţat cu plângeri penale", a declarat, pentru Mediafax, Călin Mitică.
Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie Cluj au făcut, marţi, 22 de percheziţii în Bucureşti şi în judeţele Ilfov, Cluj şi Galaţi, fiind vizate şi sediile CFR Călători, CFR Marfă, SC Transferoviar - punctul de lucru din Bucureşti şi Remarul 16 Februarie, într-un dosar privind infracţiuni de corupţie comise în perioada 2012-2014.
Potrivit unor documente ale procurorilor anticorupţie, omul de afaceri Mitică Călin, cel care a înfiinţat Transferoviar Grup SA, a constituit un grup infracţional organizat, împreună cu directorul general al societăţii, Kinga Mădărăşan, şi cu Adrian Ştefan, director al SC Remarul 16 Februarie la data faptelor, urmărind să corupă funcţionari publici cu funcţii de conducere din cadrul unor structuri subordonate CFR SA, din CFR Călători SA şi din Societatea Naţională a Sării Salrom SA, pentru a obţine contracte pentru cele două firme pe care le controla.
Grupul infracţional ar fi dorit ca societăţile Transferoviar Grup şi Remarul 16 Februarie, controlate de Mitică Călin, să acapareze o cotă de piaţă cât mai mare, "pe criterii clientelare şi prin corupţie", în ceea ce priveşte lucrări şi servicii atribuite de CFR Călători, Salrom, Sucursala Regională de Căi Ferate Galaţi şi Salina Ocna Dej. În acest sens, membrii grupului infracţional organizat ar fi acţionat sistematic pentru fraudarea procedurilor de achiziţie publică şi pentru obţinerea de informaţii confidenţiale privitoare la ofertele şi capacitatea tehnică a firmelor concurente.
Pentru obţinerea acestor contracte, membrii grupului infracţional ar fi dat mită, prin intermediari, pentru a obţine contracte, în condiţiile în care firmele controlate de Mitică Călin nu aveau capacitatea tehnică şi economică să efectueze lucrările şi serviciile contractate, arată anchetatorii, în documentele citate.
Mita ar fi fost dată şi pentru ca firmele controlate de Mitică Călin să primească lucrări şi servicii supraevaluate sau care nu prezentau nicio utilitate pentru autorităţile contractante, dar şi pentru a fi decontate lucrări şi servicii neefectuate.
Totodată, membrii grupului infracţional ar fi dat mită şi pentru obţinerea protecţiei şi sprijinului unor funcţionari publici cu funcţii de conducere, pentru ca aceştia să împiedice efectuarea unor verificări şi constatări privitoare la neconformităţile existente în lucrările şi serviciile efectuate de firmele controlate de Mitică Călin.
Din documentele procurorilor rezultă că membrii grupului infracţional "au acţionat sistematic pentru asigurarea obedienţei funcţionarilor cu funcţii de conducere, din cadrul Societăţii Naţionale a Sării Salrom SA, în scopul de a îi determina pe aceştia să atribuie o cotă cât mai mare din serviciile de transport feroviar în favoarea SC Transferoviar Grup SA, prin dezavantajarea flagrantă a concurentului SNTFM CFR MarfăSA, în pofida faptului că, în numeroase situaţii, SNTFM CFR Marfă SA practica preţuri mai avantajoase decât cele propuse de firma controlată de Călin Mitică".
Procurorii au precizat că Mitică Călin, Kinga Mădărăşan şi Adrian Ştefan au acţionat sistematic pentru eliminarea CFR Marfă SA de pe piaţa serviciilor de transport de sare, urmărind constant limitarea accesului operatorului naţional de transport feroviar de marfă la astfel de servicii, prin mijloace frauduloase.
De asemenea, Mitică Călin ar fi făcut demersuri sistematice pentru ca societatea Remarul 16 Februarie SA, să obţină, în condiţii nelegale, contracte de servicii de reparaţii şi recondiţionări, atribuite de CFR Călători SA, în condiţiile în care firma din Cluj-Napoca nu deţinea capacitatea tehnică şi economică de a efectua serviciile.
Potrivit anchetatorilor, pentru a asigura posibilitatea SC Remarul 16 Februarie să participe la procedurile de atribuire, Mitică Călin ar fi determinat funcţionari publici din AFER să facă recepţii şi omologări abuzive, nelegale, pentru a ascunde incapacitatea firmei de a efectua serviciile respective, precum şi lipsa dotărilor tehnice necesare.