Actualitate
Ioan Rus a inaugurat o şosea ucigaşă
Un raport din octombrie 2015 al Corpului de Control din Ministerul Transporturilor are concluzii dure la adresa fostului şef al Companiei de Autostrăzi (CNADNR), Narcis Neaga.
Autostrada Orăştie-Sibiu a fost inaugurată înaintea alegerilor prezidențiale, cu Victor Ponta candidat şi Ioan Rus ministru al Transporturilor. Într-un raport care a dus la demiterea şefului CNADNR se precizează faptul că "s-a asumat un risc nejustificat privind siguranţa circulaţiei".
Noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, l-a demis pe şeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Narcis Neaga, şi a anunţat că societatea de administrare a reţelei de drumuri va fi reformată şi va avea management privat.
Atribuţiile lui Neaga vor fi preluate de către directorul interimar al Metrorex, Cătălin Homor.
Citește și: Autostrada Sibiu – Orăştie, construită fără fundaţie
Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat în octombrie o serie de nereguli la CNADNR privind inclusiv proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu, unde o porţiune de 200 metri trebuie demolată şi reconstruită, şi a sesizat organele statului, suspectând fapte penale. Lotul respectiv urmează să rămână închis până în luna iunie.
Siguranţa şoferilor a fost pusă în pericol
Raportul mai indică faptul că CNADNR nu a cerut penalităţi de întârziere de circa 4,2 milioane de lei de la compania care a construit tronsonul 3 al Autostrăzii Sibiu - Orăştie. De asemenea, conducerea companiei a acuzată că nu a urmărit corect desfăşurarea acestui contract. Mai mult, Corpul de control a arătat că preluarea de către CNADNR a bucăţii de autostradă (care ulterior a început să se surpe şi a fost închisă) a presupus "asumarea unui risc nejustificat privind siguranţa circulaţiei".
“Decizia de preluare a autostrăzii a fost emisă în acceaşi dată cu o notă de constatare unde comisia de inspecţie a constatat clar că mai sunt de executat lucrări dintre care unele necesare pentru asigurarea siguranţei corpului autostrăzii şi a siguranţei circulaţiei”, se mai arată în raport.
„Ne-am speriat toţi”
Directoul CNADNR, Narcis Neaga, declara pentru Gândul că primele crăpături în asfalt au apărut la zece zile de la deschiderea lotului trei al autostrăzii, construit de firma italiană Salini-Impregilo, şi i-au "speriat pe toţi".
"La zece zile a apărut prima fisură. Vă daţi seama că ne-am speriat toţi. Am zis că dacă din cauza alunecărilor, dacă, dacă... Nu vă spunem că problemele mari noi am crezut că sunt la debleul (săpătură - n.r.) acela mare, când au tăiat ei... Nu s-a întâmplat nimic acolo. Noi acolo ne-am temut, sincer. Fisura a apărut unde nu ne aşteptam. Noi sincer acolo ne aşteptam. Doamne, dacă se întâmplă să alunece terenul acolo! Toată iarna am avut maşini de intervenţie puse acolo. Toată iarna am avut camere video. Să vedem dacă se întâmplă ceva. Ne-am temut, vă daţi seama", afirma Narcis Neaga.
El mai spunea că, înainte de deschiderea circulaţiei pe lotul trei al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, CNADNR a organizat o şedinţă cu constructorul şi cu experţi, unde s-a stabilit că "din punct de vedere tehnic nu va fi nicio problemă".
Citește și: Autostrada Sibiu – Orăştie, ÎNCHISĂ până la vară
Lotul trei al Autostrăzii Sibiu-Orăştie a fost inaugurat în noiembrie 2014 de ministrul de atunci al Transporturilor Ioan Rus, în zonă venind şi premierul Victor Ponta.
Lotul are o lungime de 22 de kilometri, dintre care şase au fost afectaţi de alunecări de teren. Contractul pentru acest tronson a fost semnat în mai 2011, având o valoare de 182,9 milioane de euro.
Cele mai mari bile negre din mandatul lui Narcis Neaga
Narcis Neaga a fost director general al CNADNR din vara lui 2013. În timpul mandatului său marile proiecte de autostrăzi au avut de suferit mari tergiversări şi întârzieri.
- S-a închis şi demolat parţial un lot de autostradă deschis traficului în urmă cu mai puţin un an - Sibiu - Orăştie Lot 3
- S-au prelungit extrem de mult reluarea procedurilor şi contractarea studiilor la Sibiu – Piteşti
- Cea de-a treia tentativă de concesionare a autostrăziii Comarnic - Brasov a picat
- 10 km de autostradă lângă Lugoj zac nedeschişi circulatiei de doi ani, deşi sunt finalizaţi, pentru că acel lot se termină în câmp, fără vreun mod de descărcare a circulaţiei
- Au fost lansate licitaţii în contradicţie cu Master Planul de Transport
Citește și: Suspiciuni de natură penală la proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu. DNA intră pe fir