Actualitate
Care sunt cele 12 filme care intră în Competiția TIFF 2016
Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) de anul acesta stă sub semnul diversității și inventivității, tinerii cineaști deconstruind ingenios convențiile genului horror, thriller, romance și western.
Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania – realizate de regizori debutanți sau aflați la al doilea lungmetraj – vin din 16 țări: Franța, Tunisia, Belgia, Islanda, Danemarca, Australia, India, Bulgaria, România, Marea Britanie, Germania, Israel, Franța, Cambodgia, Spania și, pentru prima dată în istoria festivalului, din Vanuatu. Nouă dintre ele sunt filme de debut.
„Primul film pe care l-am invitat în competiție a fost «Island City» (India), iar ultimul confirmat a fost «De l'ombre il y a» (Franța-Cambodgia). Nici că puteau fi mai deosebite unul de celălalt: primul e un film în scheciuri fără legătură între ele, teribil de inventiv și de cameleonic, fiecare dintre cele trei episoade corespunzând unui gen cinematografic. Celălalt sfidează convențiile narative și se sustrage oricărei etichete, generând o experiență cinematografică fără plasă de siguranță, de-o frumusețe și emoție viscerale. Aceste diferențe radicale le caracterizează, de altfel, și pe celelalte zece filme din concurs. În plus, nici unul nu joacă precaut – toate își asumă un risc”, spune directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov.
„Sub semnul diversității extreme se află și prezența românească din competiție: dacă producția străină «Shelley» e o mostră impecabilă de film de groază, prilejuindu-i actriței Cosmina Stratan un excelent rol de compoziție, «Câini» răstoarnă convențiile filmului de gen - ca să nu mai vorbesc de cele ale Noului Val - și devine un veritabil anti-western balcanic”, adaugă Chirilov.
Singurul film românesc din competiția TIFF 2016, „Câini” este debutul regizorului Bogdan Mirică, scenaristul și co-regizorul serialului HBO “Umbre”. Filmul va fi proiectat în Un Certain Regard la Cannes și va avea premiera națională la Cluj. Thriller-ul cu Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu în rolurile principale urmărește traseul lui Roman, un tânăr care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde devine, treptat, martorul unor evenimente bizare.
Debut este și „Shelley”, în regia lui Ali Abbasi, un horror comparat cu „Rosemary’s Baby” al lui Roman Polanski, în care o sarcină controlată de puteri malefice devine o amenințare pentru mama-surogat, interpretată de Cosmina Stratan („După dealuri”).
„À peine j’ouvre les yeux” este debutul impresionant al regizoarei Leyla Bouzid (Veneția 2015), în care o adolescentă pasionată de rock’n’roll descoperă rebeliunea și pericolele unui regim opresiv, în pragul izbucnirii revoluției tunisiene din 2010.
Islandezul Rúnar Rúnarsson revine la Cluj, la 5 ani după ce a câștigat Premiul de regie pentru „Vulcanul”, cu „Sparrows”. Desemnat cel mai bun film la San Sebastian, „Sparrows” urmărește drumul către maturizare al lui Ari, un adolescent forțat de circumstanțe să revină asupra relației disfuncționale cu tatăl alcoolic.
„Tanna” (Premiul Publicului, Veneția 2015) a fost filmat integral de către documentariștii Bentley Dean și Martin Butler în Vanuatu, o țară insulară din Pacific. Inspirat de o poveste locală tragică, filmul spune o poveste clasică de dragoste interzisă, căreia îi dau viață chiar aborigenii insulei Tanna.
„Fado”, debutul regizorului german Jonas Rothlaender, este povestea unui cuplu care oferă o a doua șansă relației, lăsând însă vechi tipare de comportament să creeze o interdependență obsesivă.
„Island City”, primul lungmetraj al regizoarei Ruchika Oberoi, este o introducere în Mumbaiul actual prin intermediul a trei povești despre alienare și control în societatea modernă.
„Thirst” (San Sebastian 2015) este debutul nuanțat al bulgăroaicei Svetla Tsotsorkova, a cărei afinitate pentru dialogul minimalist și teatrul cehovian se regăsește într-o poveste rurală animată de frustrări și pulsiuni sexuale.
Odată cu cel de-al doilea film al său, controversatul „Tikkun”, în care un tânăr trece brusc de la fanatism religios la sfidare, în urma unui accident aproape mortal, israelianul Avishai Sivan a demonstrat că are potențial să devină un nou Lars von Trier, conform „Screen Daily”.
„Remainder”, adaptare după un roman-cult britanic, este un sofisticat thriller psihologic despre rolul memoriei în re-construirea identității.
„La puerta abierta”, debutul Marinei Seresesky, este o tragicomedie madrilenă despre relația defectuoasă dintre o mamă și fiica sa, ambele prostituate.
În „De l’ombre il y a”, un travestit stabilit în Cambodgia își descoperă latura paternă odată ce întâlnește o copilă ce se prostituează.
Patru dintre cei cinci membri ai juriului Competiției TIFF 2016 sunt Wieland Speck, directorul secțiunii Panorama a Festivalului de la Berlin, Bill Guentzler, directorul artistic al Cleveland International Film Festival, actrița bulgară Margita Gosheva, premiată pentru interpretarea din „The Lesson” la TIFF 2015, și regizorul polonez Tomasz Wasilewski, distins cu Premiul de regie la TIFF 2014 pentru „Floating Skyscrapers” și prezent în programul de anul acesta cu United States of Love.