Actualitate
Fostă studentă la Cluj marinar pe yahtul unui şeic din Qatar: Nu este loc de smiorcăieli sau de fragilitate
A terminat o facultate cu profil economic la Cluj-Napoca, iar viitorul i se prefigura printre cifre. Viaţa a dus-o însă, pe Anda Măgheruşan, în Qatar, unde este marinar pe yahtul unui şeic, o meserie bărbătească, grea, dar care îi oferă multe satisfacţii tinerei de 31 de ani, din Bistriţa.
Anda Letitia MagherusanAnda Măgheruşan, din Bistriţa, a absolvit, în 2008, Facultatea de Studii Economice şi Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universităţii ”Babeş-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, iar viitorul i se prefigura în finanţe, printre cifre. Un an mai târziu, Anda a ales să fie e marinar, o meserie care, deşi mult mai grea, i-a oferit şi satisfacţii pe măsură, fiind angajată în prezent pe yahtul unui şeic din Qatar.
După terminarea facultăţii, Anda Măgheruşan a lucrat o perioadă scurtă ca ghid turistic, apoi a plecat la Nisa, cu CV-ul în mână, susţinând că este dornică de muncă şi de explorare. Aşa a primit primul job pe un yaht privat de 45 de metri, cu echipaj olandez şi spaniol, compus din 10 membri.
Povestea marinăritului înepe acum 8 ani
Totul se întâmpla în 2009, când a învăţat ABC-ul marinăriei, la început fiind simplu marinar, care ajuta la manevrarea parâmelor.
„Fiind prima experienţă, a fost greu, cu multe provocări, practic am învăţat ABC-ul marinăriei. Am început ca simplu marinar de punte, ajutând la manevrarea parâmelor de legătură pe punte la amararea yahtului. Am luat lecţii de navigaţie în timpul trecerii Atlanticului, cu multe ore de cart pe puntea de comandă şi, cel mai important, am învăţat cum are loc convieţuirea cu alţi oameni de alte naţionalităţi, în contextul unei vieţi de 24 de ore din 24, 7 zile din 7, împreună. Fiecare cabină unde dormeam era cu două paturi, deci toleranţa şi înţelegerea diferenţelor dintre mentalităţi este principalul criteriu pentru a putea practica această meserie”, a povestit, pentru Mediafax, românca marinar pe yahtul unui şeic arab.
Marinar cu rău de mare
Potrivit acesteia, răul de mare a fost şi este un impediment într-o astfel de meserie, dar e un preţ prea mic de plătit pentru toate locurile şi oamenii întâlniţi, despre care mărturiseşte că nu şi-ar fi închipuit că există.
„Cursurile de navigaţie făcute la Rotterdam şi cele în domeniul ospitalităţii şi a cunoaşterii vinurilor m-au ajutat să urc în funcţie şi să ajung să navighez pe Marea Chinei de Sud, o parte a Pacificului, în Marea Caraibelor şi nord estul Americii de Sud. Timp de doi ani am lucrat pe un yacht tip charter care se închiria pe enorm de mulţi bani unora dintre cei mai bogaţi oameni din lume şi vedetelor de film, majoritatea cu dorinţe extravagante, dar mereu civilizaţi. După 16 ore de muncă eram răsplătiţi fiecare cu un bacşiş generos şi cu experienţe diferite în palmares. Şi în cazul acesta, toleranţa este prima condiţie”, a explicat Anda.
Anda Măgheruşan a povestit că munceşte foarte mult, iar în meseria pe care o practică nu se face diferenţă între femei şi bărbaţi, nefiind loc „de smiorcăieli, fragilitate sau orice fel de scuză”.
„Meseria de marinar, pe cât este de interesantă, pe atât e şi de grea. La început nu credeam că va fi atât de greu din punct de vedere psihologic să practic o meserie de bărbaţi şi, mai ales, să răspund criteriilor de profesionalism şi de satisfacere a cerinţelor de lucru. Responsabilităţile şi orele lungi de muncă au fost exact la fel ca cele ale unui bărbat, nu se face niciodată diferenţă de sexe. Nu este loc de smiorcăieli, fragilitate sau orice fel de scuză. Am avut parte de misoginism şi discriminare, începând de la glume legate de puterea fizică, de exemplu, când trebuia să aduc parâmele foarte grele înapoi pe punte, până la navigaţia în sine pe punte unde, dacă este văzută o femeie, mereu va fi un bărbat cu îndoieli. Dar nu m-am lăsat niciodată intimidată, dimpotrivă m-am ambiţionat mai mult”, a povestit Anda Măgheruşan pentru Mediafax.
Familia, lăsată pe planul doi
Românca susţine că dorinţa de a avea o familie şi un cămin nu prea e o opţiune atunci când alegi o astfel de slujbă, fiind mereu un sacrificiu de făcut la mijloc, însă ea şi-a asumat acest lucru.
În prezent, Anda Măgheruşan lucrează pe un yaht privat de 53 de metri, format din echipaj internaţional cu 13 oameni la bord, aparţinând familiei regale a Qatarului, mai exact a unuia dintre şeici. Poziţia sa este de şefă a stewardeselor, fiind responsabilă de o echipă de 4 fete de pe continente diferite. Responsabilitatea româncei este să le organizeze celor patru programul de muncă, să se ocupe de aprovizionarea echipajului, de programarea şi organizarea posibilelor excursii făcute cu proprietarii în porturile unde ajunge yacht-ul. Anda lucrează direct cu bucătarul pentru a oferi un prânz sau o cină, sau orice doreşte oaspetele yahtului.